Zó komen Zakenmeisjes aan klanten

Sinds het begin van Zakenmeisje heb ik meer dan 50 vrouwen geïnterviewd. Ik stelde ze vragen over hoe zij zijn begonnen met ondernemen, wat hun hoogtepunten waren en wat voor plannen ze voor de toekomst hebben. Ik vroeg ze ook naar de keerzijde van het ondernemen, hoeveel uur ze nou écht elke week werken, hoe hun werkdag eruit ziet en nog veel meer. Uit deze interviews zijn super veel waardevolle lessen te halen en in deze miniserie ga ik deze met jullie delen.

De serie bestaat uit deze onderwerpen;

PS Wil je alle tips & andere waardevolle lessen die ik uit de interviews heb gehaald (+ more) ontvangen? Download nu gratis de Starters Kit voor Zakenmeisjes in spé >> 

 

Hoe kom jij aan klanten?

Deze vraag stelde ik aan 14 succesvolle zakenmeisjes. Benieuwd naar hun antwoord? Keep on reading.

Disclaimer: deze interviews zijn de afgelopen 2 jaar afgenomen, dus het kan zo zijn dat de zakenmeisjes inmiddels op een andere manier aan klanten komen.

 

blog-hoe-kom-je-aan-klanten_

Mond-tot-mond reclame

nina-quaxNina Quax, Nina Quax Creative Studio
Nina Quax is sinds oktober 2008 eigenaresse van Nina Quax Creative Studio. Ze is eigenwijs, maakt het liefst drukwerk en werkt graag en veel samen met andere ondernemers.

Ik ben begonnen door op internet naar opdrachten te zoeken en bedrijven waar ik graag voor wilde werken te benaderen en mijn diensten aan te bieden. Inmiddels gaat het via via, bestaande klanten bevelen mij aan en zo komen er nieuwe bij. Deze komen vaak terug en zo heb ik mijn netwerk langzaam opgebouwd.

Gelukkig heb ik altijd meer werk dan tijd!

 

lana-de-kievitLana de Kievit
Lana helpt creatieve ondernemers en startups op weg naar hun eigen succesverhaal!

Ik ben online te vinden met mijn website www.lanadekievit.com en op facebook. Toch merk ik dat mond op mondreclame nog steeds het beste werkt en zoek ik regelmatig netwerk evenementen op, zoals het zakenvriendinnen event.

 

lisa-deenLisa Deen, Bom Dia Lisa
Lisa Deen is al sinds 2006 freelance sportjournalist en woont sinds 2016 in Lissabon. Haar tips deelt ze op haar blog Bom Dia Lisa.

Regelmatig gebeurt het dat ik via-via nieuwe opdrachten binnensleep. Maar potentiele klanten kunnen me ook altijd benaderen via Linkedin en mijn website.

 

amber-van-leeuwenAmber van Leeuwen, the Social Good Girl
Amber van Leeuwen is een ontbijt liefhebber en Instagram junkie die van duurzaam ondernemen houd en lanceerde begin 2018 #grammie.

Vaak via via en via LinkedIn krijg ik ook best vaak mailtjes van potentiële klanten.

Mijn netwerk

kelsey-franckKelsey Franck, VILT by Kelsey
Kelsey heeft haar eigen tassenlabel genaamd VILT by Kelsey, waar ze zelf tassen maakt en verkoopt

Eerst waren het vooral veel kennissen en vriendinnen die tassen bij me bestelde, dit groeide behoorlijk snel uit. In veel naast gelegen dorpen kennen mensen mijn tassenlabel ook. Dit is super leuk! De laatste tijd merk ik, doordat ik op social media groter word, dat mijn tassen ook veel meer door heel nederland besteld worden. Dus vaak breng ik ook een bezoekje aan het postkantoor om een tas te verzenden!

 

elkeElke van Eijk, Workations
Elke werkt freelance als reclame, merk & campagne strateeg en als projectmanager/producer.

Door veel te netwerken. Aan mijn vorige baan heb ik gelukkig een groot netwerk overgehouden waardoor ik vaak aangeraden en gebeld wordt. Daarnaast houd ik LinkedIn en Facebook goed in de gaten en stuur ik interessante bedrijven vaak zelf even een mailtje.

lidewij-smeurLidewij Smeur, Lidewij Smeur styling en vormgeving
Lidewij begon in maart 2015 haar bedrijf Lidewij Smeur styling en vormgeving. Als allround styliste maakt ze mode- en lifestyle producties voor verschillende bladen en commerciële klanten.

Mijn opdrachten komen voornamelijk uit mijn eigen netwerk. Ik heb een netwerk van vaste fotografen, visagisten, modellen en producers waar ik vaak mee werk.

Ik probeer ook de positieve invloed van social media op mijn werk te ontdekken, Instagram is daar een goed voorbeeld van. Ik probeer daarom met mijn profiel up-to-date te blijven door veel (werk gerelateerd) te posten en te laten zien waar ik mee bezig ben, wat ik zoal maak en een kijkje achter de schermen te geven van mijn leven als styliste. Een visual diary dus!

 

download-de-gratis-starter-kit-voor-zakenmeisjes-in-spe1

 

Vanuit mijn baan in loondienst

fleur1Fleur Appels, Appels Media
Fleur heeft een diploma HBO Communicatie op zak, woont in het gezellige Brabant en is erg ambitieus en ondernemend. Daarnaast is ze ook gecertificeerd Fashion Stylist, een echte social media kenner en schrijft ze graag.

Toen ik de stap van ‘in loondienst’ naar freelancer zette, heb ik het geluk gehad dat ik een aantal klanten mee kon nemen naar mijn eigen onderneming. Zij waren enthousiast over mijn werk waardoor ik ben blijven doen wat ik eigenlijk al deed.

Daarnaast merk ik dat mond-­tot-‐mond reclame echt werkt.

Via een vaste opdrachtgever/samenwerkingspartner

kim-de-ridderKim de Ridder, Kims bloglife
Kim heeft sinds begin 2016 een eigen praktijk als psychologe en twee blogs

Mijn praktijk is bij een huisarts, dus hij stuurt veel patiënten met psychische klachten naar me door. Verder heb ik een eigen website en Facebookpagina, heb ik me laten registreren op verschillende websites voor psychologen en heb ik wat visitekaartjes naar huisartsen in de buurt opgestuurd. En ik moet zeggen dat het heel goed loopt! Ik werk natuurlijk maar één dag in de week in mijn praktijk, maar die is meestal goed gevuld!

Voor mijn blog heb ik soms samenwerkingen met bedrijven. Die benaderen me meestal zelf, maar soms, wanneer ik zelf een leuke samenwerking in gedachten heb, benader ik zelf ook wel eens een bedrijf via mail. En vaak krijg ik daar eigenlijk een positieve reactie op, heel leuk! Als je zelf ergens enthousiast over bent werkt dat meestal aanstekelijk 😉

Social media

ebru-durmazEbru Durmaz, Ebruze
Ebru Durmaz geeft ze ebru-workshops en verkoopt ze producten met zelfgemaakte ebru-print, zoals sjaals, kussens, tegels en kleding.

Veelal via social media. Ik ben actief op Facebook en Instagram! Maar ook via via, via mijn eigen netwerk en dus ook via winkels. Mijn kledingcollectie heeft een maand lang bij X BANK in Amsterdam gehangen. Daar heb ik ook gelanceerd. Supergaaf om daar tussen grote Nederlandse designers te liggen.

 

diane-en-noelle-jet-pilotDiane Baunbag & Noëlle van der Burgt, Jet Pilot
Diane & Noëlle begonnen in april 2016 Jet Pilot the Agency. Hiermee leveren ze inzetbare host(s)(essen), P.A’s, modellen en acteurs voor verschillende projecten in en om Amsterdam.

Ze vinden ons voornamelijk op social media, we zijn actief op Instagram en Facebook.

 

lianneLianne Middeldorp
Lianne Middeldorp is sinds januari 2016 freelancer en maakt o.a. voor Zakenmeisje.nl de meest awesome illustraties.

Instagram heeft ontzettend goed voor mij gewerkt om een internationaal netwerk op te bouwen van klanten. Ik doe meer opdrachten voor buitenlandse klanten dan in Nederland en dat heb ik echt aan Instagram te danken. Daarnaast komen sommigen via via bij mij terecht, dan hebben ze gehoord dat ik een illustratie voor een bruidskaart heb gemaakt en willen ze zelf ook een customized kaart. Of iemand organiseert een feestje met gepersonaliseerde kaartjes en wil graag een van mijn ‘it-girls’ op de kaart hebben. Voor mijn overige opdrachten heb ik het geluk dat ik een breed business netwerk heb.

 

delia-van-delia-skin-clinicDelia, Delia Skin Clinic
Delia werkt al ruim tien jaar in de huidverbeterende praktijk van haar moeder en is sinds een paar jaar mede-eigenaar van Delia Skin Clinic.

Tegenwoordig allemaal via social media en onze website. Dat is de laatste jaren zo verandert, voorheen zette je advertenties in kranten en nu gebruiken wij alleen nog maar de social kanalen. Sinds kort hebben wij ook een samenwerking met de Marie Claire en daar komen toch ook leuke klanten vandaan.

 

5 Tips van Linda Zwanenburg

  1. Zorg dat je zichtbaar bent op bijvoorbeeld LinkedIn. Plaats een post, gebruik hiervoor de blog optie binnen LinkedIn. Doe aan personal branding en laat zien dat je een specialist bent. Ik doe dit zelf door middel van mijn blog; ik wil dat iedereen weet dat ik verstand heb van bedrijfsprocessen, bedrijfsoptimalisatie, ondernemen en HR. Ik heb een blog vol tips hoe je op LinkedIn goed zichtbaar wordt als ZZP’er.
  2. Zorg dat je in de zoekmachines goed vindbaar bent, aan de slag dus met SEO!
  3. Ga samenwerkingen aan; ik schrijf bijvoorbeeld veel blogs in samenwerking met een partij. Deze partij vindt het namelijk weer super tof dat zij aan mijn blog meewerken en gaan dit ook weer delen in hun netwerk. Dubbel bereik!
  4. Laat iedereen om je heen weten wat jij doet, dit zorgt voor mond op mond reclame.
  5. Verzamel veel recensies (recommendations, op bijvoorbeeld LinkedIn) en zorg dat mensen positief over je praten.

 

Wil je nog meer tips en waardevolle lessen van succesvolle zakenmeisjes? Download nu gratis de Starters Kit voor Zakenmeisjes in spé >>

I think you'll like this too, right?

Laat een reactie achter