fbpx

Work-life balance: tegenwoordig een veelgehoorde term en in het Nederlands ook wel werk-privé balans genoemd. De werk-privé balans betekent dat je werk hebt dat goed samen gaat met je privéleven en gunstig aansluit op je vrije tijd. Veel vrouwen worstelen met het hebben van een hoop verantwoordelijkheden en een druk leven. De balans vinden tussen werk en privé kan een behoorlijke uitdaging zijn. Je wilt natuurlijk het liefst dat alles op rolletjes verloopt en genoeg aandacht krijgt: je werk, je partner, je vrienden en familie, sporten, reizen…

Je kunt soms al moe worden van alleen maar denken aan alle dingen die je nog wilt doen of mensen die je eigenlijk al veel te lang te weinig aandacht hebt gegeven.

Om te voorkomen dat je met een burn-out thuis komt te zitten, is het goed om steeds bewust bezig te zijn met het vinden van een balans. Daarbij mag je ook best eens wat vaker jezelf prioriteit geven. Natuurlijk is de balans die voor jou werkt, de beste balans. Deze ziet er voor iedereen dan ook anders uit. Wij willen je graag tips en adviezen geven die je in ieder geval gaan helpen wat meer stil te staan bij het vinden van die balans. Dit gaan we doen door iedere keer een onderwerp uit te lichten en hier verder op in te gaan.

genieten van de zonsopgang in het weiland

Ook onderweg naar het werk even een moment stil staan om te genieten van een mooie zonsopkomst

 

Inspanning en ontspanning

Eigenlijk draait een goede work-life balans voornamelijk om een evenwicht tussen inspanning en ontspanning. Je kunt niet altijd op je best zijn en even scherp. Het is heel belangrijk dat je voldoende rust krijgt en kunt ontspannen zodat je ook kunt vlammen op de juiste momenten.

Realiseer je dat werk in het algemeen (of dat nu je eigen onderneming is of huishoudelijk werk of het onderhouden van relaties) nu eenmaal nooit helemaal “af” is, maar dat dit niet erg is.

Zorg er wel voor dat je het ook los kunt laten zodat je je op andere zaken kunt richten. Doe zoveel mogelijk dingen die je echt gelukkig maken. Dit scheelt niet alleen tijd maar hierdoor zie je ook minder op tegen dingen die nog afgemaakt moeten worden. Maak een realistische planning voor de dingen die je gedaan wilt hebben binnen een bepaalde tijd. Dit geeft rust en overzicht. Vergeet niet te genieten van de dingen die je graag doet en je mag ook trots zijn op wat je hebt gedaan!

Je kunt dus het beste presteren als je een goede balans hebt tussen fysieke en mentale inspanning en ontspanning. Hier kan sporten je ook mee helpen.

artikel work-life balance en sporten - strandwandeling

Inspanning en ontspanning: een strandwandeling

 

Let’s work out!

Welke sport je doet of wilt gaan doen en hoe vaak je het doet, is niet belangrijk. Het gaat erom dat je iets doet wat jij leuk vindt en waar je voldoening uit haalt. Voor de één is dat het doen van meditatie oefeningen of yoga en voor de ander het trainen voor een halve marathon of kickboksen.

Plan je sport momentje(s) in, zoals je dat ook met andere afspraken doet. Op die manier maak je het voor jezelf prioriteit en kun je die tijd ook echt aan jezelf besteden.

Sporten vermindert stress en dat is sowieso al fijn, ook kan het je helpen je hoofd weer even “leeg” te maken. Op welk moment van de dag je dat doet, is heel persoonlijk. Je kunt je dag lekker ontspannen of juist actief beginnen met een yogasessie of zware training in de sportschool. Ook aan het einde van een (werk) dag kan het lekker zijn de avond juist te beginnen met het leeg maken van je hoofd door een training waaruit je veel voldoening haalt. Probeer uit te vinden wat en welk moment voor jou het beste werkt en wat in te plannen is. Onderstaande tips kunnen je hierbij helpen:

  • Zet je sporttraining in je agenda en blok deze tijd voor jezelf. Zie het als een afspraak die je niet zomaar af kunt zeggen;
  • Ga een sport beoefenen waar je echt veel plezier in hebt! Als je er uiteindelijk energie van krijgt en anderen er enthousiast over kunt vertellen dan is dat waarschijnlijk voor jou de juiste sport;
  • Wees niet te streng voor jezelf! Net als op andere vlakken kun je ook niet altijd op je top presteren tijdens het sporten. En ook al was het geen top training: je bent mooi wel gegaan!;
  • Als het je het fijn vindt een stok achter de deur te hebben om ook te gaan sporten als je wat minder zin hebt, dan kun je overwegen om een (betaalde) les te gaan volgen of je aan te sluiten bij een groepssport;
  • Formuleer een doel voor jezelf of neem deel aan een wedstrijd. Als je je richt op een doel dat je wilt behalen, stimuleert het enorm als dit in zicht komt. Meedoen aan een wedstrijd kan ook helpen te blijven trainen en het voor jezelf uitdagend te houden;
  • Vraag hulp en tips aan een professional of iemand tegen wie je op kijkt. Hoe hebben zij hun doelen bereikt? Hoe plannen zij trainingen in? Dit kan enorm motiveren!;
  • Stop met het beoefenen van een sport die je niet leuk vindt! Ben je aan het hardlopen omdat iedereen in je omgeving het doet maar jij vindt er niks aan? Hijs je jezelf iedere week in een yoga outfit maar begrijp je nog steeds niet waarom dit ontspannend is? Stop ermee en probeer weer eens een andere sport uit!
artikel work-life balance en sporten - hardlopen

Meedoen aan hardloopwedstrijden: dit houdt mij gemotiveerd om te trainen!

 

Werken, sporten en een zittend beroep

Of je nu voor jezelf werkt of voor een werkgever: het is goed om eens stil te staan bij hoe je fit kunt blijven. Bezig zijn met de work-life balance is nu echt een trend en je ziet ook dat veel werkgevers heel bewust bezig zijn met fitheid van medewerkers. Soms kun je sporten met korting (of zelfs gratis!), deelnemen aan een door werkgever betaald fitplan, je laten sponsoren bij wedstrijden of laten begeleiden door een personal trainer. De meeste ondernemingen hebben tegenwoordig ook een vitaliteitsplan. Ben je in loondienst en is er geen duidelijk (gecommuniceerd) plan? Vraag er dan eens naar bij je leidinggevende.

Heb je een zittend beroep? Zorg er dan voor dat je ook al tijdens het werken in beweging blijft. We geven je 5 tips om in beweging te komen:

  1. Bedenk welke beweging je tussen het werk door wel kunt krijgen. Dit ligt voor de hand, maar we zijn nogal snel geneigd toch de lift te pakken of de auto voor de deur te parkeren. Pak vaker de trap en parkeer je auto wat verder van je bestemming, sta op en loop eventueel rond terwijl je aan het bellen bent;
  2. Ga even naar buiten tijdens (korte) pauzes en loop een rondje. Niet alleen goed om fysiek in beweging te komen, maar ook om je hoofd even leeg te maken;
  3. Gebruik/ installeer een activity tracker op je telefoon of sporthorloge en stel jezelf een doel voor een minimaal aantal stappen die je per dag wilt zetten;
  4. Een open deur, maar daarom niet minder belangrijk: zorg voor een ergonomisch goed ingerichte werkplek en let op je houding;
  5. Doe oefeningen terwijl je zit om je bloedomloop te stimuleren (je kunt op heel veel sites hier voorbeeldoefeningen voor vinden).

Hoe zorg jij er voor dat je in balans blijft?