fbpx

Je wil een eigen bedrijf starten, jouw eerste online programma maken of bent jouw marketing&sales funnel aan het bouwen en gaat vol enthousiasme van start. Brainstormen, to-do lijsten maken, mindmappen, boeken lezen, webinars volgen, zo veel mogelijk informatie verzamelen. En dan ineens veranderd dat enthousiasme in overwhelm. Je bent het overzicht volledig kwijt en ziet het niet meer zitten. Er is zó veel te doen. Where to start? 

Waarschijnlijk heb je wel eens in zo´n situatie gezeten of zit je er nu in. Je bent volledig overweldigd door alle ideeën en informatie dat je even niet meer weet wat je moet doen. En dus doe je maar niets. Je krijgt niks meer gedaan, omdat je gewoon niet weet waar te beginnen. Girl, I´m here to help you! Laten we orde in die chaos brengen zodat je stopt met uitstellen en weer actie gaat nemen. 

Stap 1: Waarom voel je je zo?

Allereerst is het fijn om te weten waarom je je eigenlijk zo voelt. Ga eens bij jezelf na:

  • Heb je een te volle agenda?
  • Vind je de dingen die je moet doen ingewikkeld?
  • Of ben je bang dat het heel moeilijk zal zijn?
  • Ontploft je inbox?
  • Heb je een veel te lange to-do lijst?
  • Heb je te veel ideeën en kun je niet kiezen?
  • Weet je niet precies hoeveel geld er deze maand in- en uit gaat en geeft dit je onrust?
  • Ben je iets te ambitieus en denk je dat je ALLES in één dag gedaan moet hebben?
  • Heb je te grote taken op je to-do lijst staan? Bijvoorbeeld: module 1 maken van mijn online programma. Hieronder vallen misschien wel 100 kleine sub-taken, dus kun je moeilijk van jezelf verwachten dat je dit in één uur gedaan hebt.
  • Is je kantoor of huis een bende en kun je je daardoor niet focussen? (ehm… of is dit een excuus?)
  • Doe je dingen die je zelf echt wil doen of omdat je denkt dat het moet?

Probeer te onderzoeken waar dit gevoel van overweldigd zijn vandaan komt. Misschien kun je het makkelijk oplossing door je in- en uitgaven op te schrijven, je mailbox op te ruimen, even te sporten of mediteren, die kleine taken er in een paar uur doorheen te jagen of je woonkamer even op te ruimen. Is er iets meer voor nodig, ga dan door naar stap 2. 

Stap 2: Verzamel alles op 1 plek

Wanneer je je overweldigd voelt komt dit vaak doordat je geen goed overzicht hebt van wat er allemaal moet gebeuren én geen plan hebt om dit voor elkaar te krijgen. Laten we dus eerst eens kijken wat je allemaal voor to-do´s en ideeën hebt. Loop de volgende punten af en verzamel alles op 1 plek, bijvoorbeeld in een word bestand, een muur vol post-it´s of in trello.

  • Jouw hoofd 😉
  • Jouw agenda
  • Trello
  • Notities in je telefoon
  • Was je er net achter gekomen dat je eigenlijk kennis of informatie mist? Maar hier dan to-do´s van. Zoals: ´uitzoeken hoe ik mijn klanten toegang kan geven tot mijn online programma´ of ´een mentor zoeken die mij kan helpen´. 
  • Andere plekken waar je informatie en to-do´s hebt staan

Yup, het lijkt nu een nóg grotere chaos te worden, maar daar gaan we snel verandering in brengen!

Stap 3: Maak groepjes

Nu je alles bij elkaar hebt staan maak je groepjes van de taken en ideeën die bij elkaar horen. Bijvoorbeeld:

  • Alle research voor module 3
  • To-do´s voor jouw mailfunnel 
  • Sales gerelateerde taken
  • Privé dingen
  • Administratieve to-do´s 

Zo krijg je al iets meer overzicht, toch? Maar het lijkt nog steeds wayyy too much! Dus ga snel verder met stap 4. 

Stap 4: Schrappen

Hoe krijg je een kortere to-do lijst en dus meer overzicht? Juist, door te schrappen!

En hoe weet je wat je moet schrappen? Door naar jouw doel(en) te kijken. Deze heb je wel gesteld, toch? Zo niet, stel dan nu jouw doelen op!

Laten we aan de slag gaan. Stel jezelf steeds de vraag:

  • Bij taken: Draagt dit NU bij aan MIJN doel(en)? En hoeveel impact heeft deze taak? Is het het waard om dit te doen qua tijd/impact verhouding?
  • Bij ideeën: Wanneer wil ik dit uitvoeren? Nu, binnen 3 maanden of pas daarna? Alles waar jouw antwoord ´pas na 3 maanden´ is gaat op een aparte lijst met ideeën voor later.
  • Bij informatie: Ga ik deze informatie NU gebruiken? Zo nee, dan komt dit op een aparte lijst met informatie voor later.

Kijk ook eens kritisch naar de dingen die voor deze week in je agenda staan. Wat moet er allemaal gebeuren? Denk bijvoorbeeld aan de afspraken die je hebt, verjaardagen, overwerk-avondjes, het huishouden en de boodschappen. Kun je hier dingen van schrappen? Die verjaardag van de dochter van de vriend van jouw vriend die je 1x per jaar ziet afzeggen, je vriendin vragen of zij deze week wil koken en zijn die 6 koffie-dates met andere ondernemers ook wel echt nodig? Kijk wat er anders kan zodat het je wat meer rust in je hoofd geeft.  

Stap 5: Maak een plan

Hopelijk zijn er inmiddels al flink wat taken, ideeën en informatie afgevallen, waar je nu even niets mee hoeft. Dat is fijn! Nu gaan we kijken wat je dan wél gaat doen.

Als het goed is heb je nu enkel nog taken over die je de komende 3 maanden wil gaan doen én die je dichter bij jouw doel brengen. Nu gaan we het opbreken in kleinere stapjes;

  • Wat is jouw doel voor over 3 maanden?
  • Wat is jouw doel over 2 maanden?
  • Wat is jouw doel over 1 maand?
  • Wat is jouw doel aan het einde van deze week?

Als je weet wat je bereikt wil hebben, weet je wat je moet doen.

Bijvoorbeeld:

  • 3 maanden doel: start van de pilot van mijn eerste online programma, met 5 deelnemers
  • 2 maanden doel: De online omgeving klaar hebben (de content staat erin, alles werkt en deelnemers kunnen inloggen)
  • 1 maand doel: De content van mijn online programma gemaakt hebben (teksten geschreven en video´s opgenomen voor module 1 t/m 5)
  • 1 week doel: De leerdoelen van mijn online programma hebben

Almost there! Nu je jouw doelen helder hebt kun je gaan bepalen wat je te doen staat. Pak je to-do lijst er weer bij en bepaal voor elke taak waar deze onder valt.

  • Taken die deze week gedaan moeten worden
  • Taken die deze maand gedaan moeten worden
  • Taken die in maand 2 gedaan moeten worden
  • Taken die in maand 3 gedaan moeten worden

Stap 6: Wat kun je NU doen?

Pak de taken erbij die je deze week moet doen. En doe ze. Het is zo makkelijk om afgeleid te worden of om te denken dat je eerst nog a, b en c moet kennen/kunnen om een taak uit te voeren, maar vaak genoeg kun je nu ook al actie nemen!

Bijvoorbeeld:

  • Je begint nog niet aan het maken van een online programma omdat je nog geen goede naam voor het programma weet;
  • Je zet jouw gratis weggever nog niet online omdat je nog geen onboarding e-mails hebt;
  • Je plaatst nog niets op jouw Instagram account omdat je nog geen social media planning voor de komende 3 maanden hebt;
  • Je zet jouw website nog niet online omdat je nog geen professionele foto´s hebt;
  • Je stelt het maken van jouw online programma uit omdat je je nog geen expert voelt (ook al weet je er méga veel van af! Gevalletje imposter syndrome dus)
  • Je maakt nog geen video´s omdat je geen fancy camera hebt

Well, you get the point. 

Tip: Ben je benieuwd wat de eerste 6 stappen zijn die je moet nemen om een succesvol bedrijf te bouwen? Bekijk dan mijn gratis webinar ´5 gouden tips voor starters´ >>

Nog steeds een beetje overwhelmed? Of zelf nog meer? Kijk dan eens welk kleine stapje jij nu kunt zetten. Zet er vandaag één en morgen weer één. Alle kleine stapjes bij elkaar zorgen er dan uiteindelijk tóch voor dat jij jouw doel haalt! Ik geef weer een aantal voorbeelden;

  • Een online programma maken >> Begin eens met een mindmap. Zet jouw area of expertise in het midden en plaats daaromheen topics die hier weer onder vallen. Brainstorm erop los!
  • Idee voor jouw online bedrijf of programma kiezen >> Maak een lijstje met al jouw ideeën en bepaal per idee of dat iets is wat je nu zou willen doen, of meer iets voor later. Vervolgens maak je een lijstje waarop je jouw ´eisen´ zet. Waar moet jouw idee aan voldoen? Bijvoorbeeld: je moet locatie-onafhankelijk kunnen werken, je wil in het weekend vrij zijn en je hebt geen andere mensen nodig om het idee uit te voeren. Loop nu weer jouw ideeën lijstje af en kijk welke het meest aan deze eisen voldoet. 
  • De naam van jouw bedrijf kiezen >> Geef jouw bedrijf of programma nu nog een ´werktitel´ en bedenk later de echte naam. 
  • Instagram account starten >> Maak allereerst dat account aan! Done? Plaats nu een post waarin je jezelf voorstelt en daarna een post met een leuke tip voor jouw droomklant. Later kun je hier nog een uitgebreid plan voor maken. 
  • Bedrijf starten naast jouw baan in loondienst >> Plan elke week tijd in jouw agenda waarop je aan jouw bedrijf gaat werken en maak elke week een lijstje met 3 taken die je gedaan wil hebben. 
  • Een marketing & sales funnel maken >> Begin met 1 ding en bouw het de komende maanden en jaren stap voor stap uit. Het zal altijd een work in progress zijn. Begin eens met die weggever online zetten of het schrijven van jouw eerste onboaring mail waarin je jezelf voorstelt. 
  • De online omgeving voor jouw online programma maken >> Maak die eerste pagina. 

 

Maak het klein, kleiner, kleinst en ga het doen! Kijk niet naar de rest van alle taken en informatie die je de komende maanden nog te doen staan, maar focus je op het hier en nu. Deze ene taak. 

 

Pas op voor the rabbit hole!

Je kent het wel, je bent research aan het doen en komt super veel interessante dingen tegen. Je klikt door en door en door… en voor je het weet staan er 30 tabs open. Voor de 10e dag op rij. Jouw bestand vol informatie groeit en groeit en ook jouw to-do lijst wordt langer en langer. 

Goed. Toch? Nou, niet helemaal.

Natuurlijk moet je research doen als je met iets nieuws begint, zoals het starten van een bedrijf of het maken van een online programma, maar pas op voor information overload. Er is mega veel informatie online te vinden, het ene nog interessanter dan het andere, maar heb je het echt allemaal nodig? NEE. Als je hier te lang mee doorgaat zorgt dit er alleen maar voor dat je overwhelmed raakt (joh!).

Hoe los je dit op? Zet een timer voor jezelf wanneer je het internet op duikt. Hoe lang mag je hier research naar doen voordat je actie moet nemen? Ben je toch bang dat je iets mist of verkeerd zal doen, schakel dan de hulp van een expert in. Dit scheelt je een hoop stress, uren speuren op het internet en zorgt ervoor dat je niet overweldigd raakt.   

Tijd voor actie!

Hopelijk heb je aan het einde van dit artikel al heel veel actie genomen en ben je er nu klaar voor om die ene kleine taak uit te voeren. Tijd om dat te gaan doen. Bepaal hoe lang je over deze taak wil doen, zet de timer en GO! 

You´ve got this!

Laat hieronder weten wat die ene taak die jij gaat doen is, ik ben benieuwd smile