Wat is een advertorial en hoe kom je eraan?

Ben jij een blogger en ben je op zoek naar manieren om geld te verdienen met jouw blog? De term affiliate marketing heb je vast al eens gehoord. Je verdient geld door de diensten of producten van een ander bedrijf te promoten. Eerder legden we al eens uit welke 8 manieren er zijn om voor jouw content betaald te krijgen. Vandaag gaan we het hebben over de fixed fee. Er wordt dan een vast bedrag afgesproken tussen jou (de publisher) en het bedrijf (de adverteerder).

 

Wat is een advertorial?

Een advertorial is een vorm van native advertising. Hierbij lijkt het alsof de content een normale post of blog is, maar gaat het eigenlijk om reclame.  Het is een advertentie in de vorm van een redactioneel artikel, ook wel sponsored content genoemd. Deze vorm van adverteren zie je steeds vaker, omdat oudere manieren van adverteren (zoals banners) steeds minder goed werken.

Een advertorial wordt altijd door de adverteerder geschreven en door de publisher geplaatst. Wordt het artikel door de publisher zelf geschreven, dan spreken we van een editorial of sponsored content. In de praktijk zie je echter dat deze termen nog vaak met elkaar verward worden en dat sponsored content ook advertorials genoemd wordt. In de rest van dit artikel zal ik het daarom advertorials blijven noemen.

 

Wie kunnen er advertorials plaatsen?

In principe kan iedereen die een platform heeft een advertorial plaatsen. Dit kan zowel online (zoals op een blog) als offline (bijvoorbeeld in een magazine). Jouw platform moet dan natuurlijk wel interessant zijn voor een adverteerder! Wanneer ben je dit? De meeste adverteerders kijken naar de volgende punten;

  • Jouw doelgroep; deze moet uiteraard aansluiten bij de doelgroep die dit bedrijf met hun campagne wil bereiken.
  • Het aantal unieke maandelijkse bezoekers/lezers
  • Jouw domein autoriteit; hoeveel vertrouwen heeft Google in jouw website?
  • Jouw niche; misschien heb je niet zo heel veel bezoekers, maar wel een specifieke niche met een hoge engagement. Ook dan kun je interessant zijn voor adverteerders.
  • Jouw pitch; zorg dat je een goede pitch geeft waarbij je de waarde van jouw platform voor de adverteerder laat zien.

 

kaboompics-com_female-hands-on-macbook-pro

 

Hoe kom je aan een advertorial?

Je bent al een tijdje bezig met bloggen en wil graag beginnen  met het schrijven van advertorials, zodat je met jouw blog geld kan verdienen. Maar hoe kom je aan een advertorial? Hier zijn (minimaal) 4 manieren voor;

 

1. via LinkPizza

Misschien ben je al bekend met LinkPizza? Via deze tooling van eigen Nederlandse bodem kun je bloggen zoals jij gewend bent. De integratie met deze tooling herkent de links die jij plaatst, matcht deze aan de eventuele affiliate campagnes die aangesloten zitten bij LinkPizza en zet je doodgewone links automatisch om in affiliate links. Maar… there is more!

Bij LinkPizza kun je namelijk ook pitchen op campagnes. Hieronder vallen zowel advertorials, als editorials, social postst en reviews. Wekelijks komen er nieuwe campagnes online waar je op kunt pitchen. Denk aan fitness fashion, keukens, spa’s, kinderkleding merken, touroperators en nog veel meer. Voor Zakenmeisje maak ik zelf ook gebruik van deze optie (guess what? je leest nu ook een advertorial) en dat bevalt erg goed. Je kunt zelf bepalen op welke campagnes je reageert en onderhandelen over de vergoeding.

Tip: zorg altijd voor onderhandelruimte, dus vraag net wat meer dan wat je echt voor de advertorial wil krijgen.

Omdat er zo veel adverteerders bij aangsloten zijn is dit een eenvoudige manier om te starten met advertorials.

 

2. via influencer netwerken

Naast LinkPizza zijn er ook andere platformen die adverteerders en publishers samenbrengen. Zo bestaan er speciale influencer netwerken. Voor veel campagnes is er budget beschikbaar, maar er zitten ook vaak campagnes bij die enkel een barter aanbieden. Dit houdt meestal in dat je een product krijgt opgestuurd en deze mag houden, in ruil voor een artikel.

 

3. Een adverteerder neemt contact met jou op

Zit jij in een niche of heb je al een wat groter bereik? Dan kan het ook voorkomen dat adverteerders zelf contact met jou opnemen. Luxe!

 

4. Jij neemt contact op met een adverteerder

Je kunt natuurlijk ook zelf het heft in handen nemen en contact opnemen met merken die jij tof vindt. Wie weet wat er mogelijk is. Hierbij is de kans op een samenwerking wel een stuk kleiner, maar je weet maar nooit. Niet geschoten is altijd mis.

 

Welke regels moet je volgen?

Heb je een leuke samenwerking met een adverteerder en ga je een advertorial schrijven? Let dan nog even op de volgende dingen;

  • Vermeld in jouw post altijd dat het om een advertorial gaat
  • Maak van jouw links naar de adverteerder ‘no-follow links’, regel van Google.
  • Ga alleen samenwerkingen aan met adverteerders waar je zelf achter staat
  • Zorg ervoor dat je altijd waarde blijft bieden aan jouw doelgroep, ook al is het een advertorial.

 

Schrijf jij weleens een advertorial? 

 

A D V E R T O R I A L – Dit artikel heb ik geschreven in samenwerking met LinkPizza.

 

I think you'll like this too, right?

Laat een reactie achter

Hi zakenmeisje, we LOVE cookies! En niet alleen de eetbare... Als zakenmeisje gebruik je cookies op je website om deze o.a. beter te maken, en dat willen we toch allemaal? Door de site te blijven gebruiken, ga je akkoord met het gebruik van cookies. Ik wil toch wat meer informatie...

De cookie-instellingen op Zakenmeisje.nl zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om jou de beste surfervaring mogelijk te geven. Als je doorgaat met Zakenmeisje.nl te gebruiken zonder het wijzigen van jouw cookie-instellingen of je klikt op "Accepteren :)" hieronder dan ga je akkoord met deze instellingen.

Sluiten