fbpx

Onlangs sprak Mark Zuckerberg tijdens zijn keynote speech op het Mobile World Congres in Barcelona de verwachting uit dat binnenkort het merendeel van de content die we consumeren uit video zal bestaan. Dat is nogal wat. Ik moet eerlijk zeggen dat ik zelf ook steeds meer tijd op youtube doorbreng en dat ik het heerlijk vind om naar video’s te kijken. In dit artikel deel ik 6 redenen om een youtube kanaal voor jouw bedrijf te starten. 

 

youtube kanaal beginnen - foto video afspeler

Waarom moet ik een youtube kanaal beginnen?

Laten we beginnen met het feit dat natuurlijk niets moet, maar je leest dit artikel niet voor niets dus je wilt waarschijnlijk een youtube kanaal beginnen. Of je denkt hier in ieder geval over na. Heel goed, want video is iets wat de laatste jaren steeds belangrijker is geworden en de komende tijd alleen maar nóg belangrijker wordt. Ben je dus nog niet met video begonnen, dan wordt het hoog tijd om dit te doen!

Youtube en video in het algemeen wordt dus steeds belangrijker, maar wat betekent dit precies? Waarom is video zo belangrijk en waarom moet jij dan een youtube kanaal beginnen? Ik heb alle redenen die ik kon bedenken voor je op een rijtje gezet.

 

1. Het verhoogt de vindbaarheid van jouw website

Als je organisch goed gevonden wilt worden moet je zorgen dat je hoog in Google eindigd. Iedereen weet dat Google de nr. 1 zoekmachine ter wereld is, maar wist je dat youtube op nummer 2 staat? Het is ’s werelds 3e meest bezochte website en ontvangt dagelijks 4 biljoen views. 1 biljoen daarvan zijn views via mobile devices zoals smartphones.

Als jij video’s op youtube upload met de juiste zoekwoorden dan worden deze getoond in de zoekresultaten van YouTube. Ook op Google worden deze video’s bij de zoekresultaten getoond. En wist je dat video’s sneller worden aangeklikt op Google? Jouw video wordt als een afbeelding met tekst weergegeven en het is bekend dat gebruikers van Google daar sneller op klikken dan op tekst.

vindbaarheid in google video

 

2. Je website gaat hoger scoren in de zoekmachines (SEO)

Door het plaatsen van video’s op youtube komen bezoekers via jouw video’s op je website terecht. Maar plaats je deze video’s ook op je eigen website, dan ga je nóg beter ranken in de zoekmachines, whoop whoop!

Waarom is dit? Ik leg het je uit!

  1. Door het plaatsen van video’s blijven bezoekers van je website langer op je website (als je video’s interessant zijn uiteraard, maar daar gaan we vanuit!). Die langere bezoektijd heeft een positief effect op de ranking van je website in Google. Sweet 🙂
  2. Video’s kun je opnemen in je blogartikelen. Dit levert een hogere ranking van jouw blogartikel op in de zoekmachines, ten opzichte van een blogartikel zonder video. Dit komt doordat je naast meer content, ook verschillende soorten content aanbiedt.
  3. Met een vlog of video creeër je nieuwe content waar je naartoe kunt linken op sociale media: kijkers kunnen dit liken, delen en op reageren, wat ook weer voor een hogere ranking in zoekmachines zorgt.

 

3. Meer verkeer naar je website

Je krijgt niet alleen meer verkeer op je website omdat je beter gevonden wordt, je kan ook heel goed zelf verkeer naar je website sturen. Dit kun je doen door links in/onder je video’s en op je sociale media (waar je jouw video’s ook deelt) te plaatsen.

 

link naar website plaatsen in video youtube

vlog link plaatsen onder video youtube

 

4. Hogere conversie op de website

Wist je dat het gebruik van video op je landingspagina’s de conversie met 86 procent verhoogt? Ik heb nog meer leuke feitjes voor je, maar zal eerst even uitleggen wat er met conversie bedoelt wordt.

Conversie binnen de e-commerce is de omzetting van bezoek aan een website naar een bepaald conversiedoel, doorgaans uitgedrukt als een percentage van de sitebezoekers dat overgaat tot het conversiedoel. Het gaat meestal om een bestelling of betaling, maar kan ook een aanmelding voor een nieuwsbrief of registratie als gebruiker betreffen. Bron: Wikipedia

Oftewel: per pagina heb je altijd één doel, je wilt bijvoorbeeld dat een bezoeker van die pagina zich inschrijft voor jouw nieuwsbrief. Stel je krijgt op een dag 100 bezoekers op die pagina en 5 mensen schrijven zich in voor de nieuwsbrief, dan is je conversie 5%.

Hoe zorgt het gebruik van video voor een hogere conversie?

  1. Het woord ‘video’ gebruiken in de onderwerpregel van je e-mailcampagne verhoogt de open rate met 19 procent en de click-through rate met 65 procent.
  2. Websitebezoekers zitten gemiddeld twee minuten langer op pagina’s van websites met videocontent dan op websites zonder video’s.
  3. Kijkers die je vanaf youtube of andere sociale media naar jouw website stuurt zijn al geïnteresseerd en zullen dan ook sneller converteren.
  4. Je biedt meer keuze voor de bezoekers van je website, ze kunnen namelijk kiezen tussen het kijken van een video of het lezen van een tekst. Daarnaast kun je er ook nog voor kiezen om een audio-opname op je website te plaatsen, zo geef je jouw bezoeker nog meer keus. Hiermee bedien je jouw bezoeker op haar wenken en dat vindt zij fijn!
  5. Het grootste deel van de websitebezoekers zullen voor het kijken van de video gaan. Door het plaatsen van video’s speel je dus in op de behoeften van jouw bezoekers and they will love you for it 🙂
  6. Met video bedien je verschillende typen mensen: gevoelsmensen (via video draagt je gevoel over), visueel ingestelde mensen (je video bestaat uit beeld) en luistergevoelige mensen (je video bestaat uit geluid).
  7. Met video kun je de emotie van jouw websitebezoeker raken en dit werkt veel overtuigender dan tekst.
  8. Video is erg vriendelijk voor mobiele gebruikers. Zo hoeven ze niet te scrollen 🙂

 

5. Video is goed voor je branding

Je wilt jouw bedrijf natuurlijk als een brand neerzetten en video kun je hier heel goed voor gebruiken. Mensen vinden het onwijs leuk om de persoon achter de blog of website te leren kennen. Door video’s te maken waarin jij zelf aan het woord bent, zoals in vlogs, leren bezoekers jou kennen en komt jouw website veel persoonlijker over. Daarnaast is video het sterkste medium voor storytelling.

Bekijk hieronder één van mijn vlogs om een idee te krijgen (uhm als je deze nog niet kijkt natuurlijk!)

 

Je profileert jezelf als expert

Door het publiceren van bijvoorbeeld “how to” filmpjes op YouTube kun je jouw doelgroep laagdrempelig benaderen en kennis laten maken met jouw expertise en jouw bedrijf. Er zijn enorm veel mensen die zoeken op ‘how to (vul zelf in)’ en als jij hen hier het antwoord op geeft gaan ze jou als expert op dit vlak zien. En dat is wat je wilt!

Je onderscheid jezelf van de rest

Je kunt video heel goed inzetten om jezelf en jouw bedrijf te onderscheiden van de rest. Afhankelijk van jouw vakgebied zullen er heel veel bedrijven zijn die videomarketing nog helemaal niet inzetten, daar heb je direct een enorme voorsprong op. Maar ook als jouw concurrenten al wel aan videomarketing doen kun je jezelf onderscheiden door de manier waarop jij jouw video’s maakt.

Jouw naamsbekendheid groeit

Doordat je niet alleen maar via Google gevonden kunt worden, maar nu ook op YouTube, krijgt jouw bedrijf meer naamsbekendheid en heb je een groter bereik.

 

6. Je bouwt een band op met jouw kijkers

Wanneer je video’s maakt, en zeker als je vlogt, bouw je een band op met jouw kijkers. Ze abonneren zich misschien wel op jouw YouTube kanaal en krijgen het gevoel dat ze je kennen. Omdat je zoveel met ze deelt (als je vlogt) kan het zelfs zo ver gaan dat het voelt alsof ze vriendinnen van je zijn. Super leuk natuurlijk! En heel nuttig, want aan deze personen is het veel makkelijker om jouw dienst of product aan te verkopen. Ook de drempel voor jouw volgers om contact met jou op te nemen wordt hierdoor veel lager, ze ‘kennen’ je immers al.

Get to know me!

 

Niet alleen leren de kijkers jou kennen, je leert hen ook kennen. Door vragen te stellen in jouw video’s en open te communiceren zullen jouw kijkers reacties geven en vragen aan jou gaan stellen. Hierdoor weet jij wat er bij hen speelt en tegen welke problemen zij aanlopen. Hele nuttige info! Hoe beter jij jouw klant (volgers) kent, hoe beter jij ze kan helpen.

 

Nog meer redenen om een youtube kanaal te beginnen?

Dit zijn wat mij betreft de grootste redenen om nu te beginnen met het maken van video’s. Kun jij nog meer redenen bedenken? Laat het hieronder weten!

 

download-de-gratis-starter-kit-voor-zakenmeisjes-in-spe1

Save