fbpx

Doelen stellen is leuk, maar probeer doelen altijd meetbaar te maken. Als je namelijk ergens veel tijd in stopt en vervolgens niet kunt meten wat het je daadwerkelijk heeft opgeleverd is het de vraag of het wel wijs is om hier je tijd in te steken. Maar hoe kun je een doel meetbaar maken en wat moet je dan meten? 

Spoiler; dit blog is niet heel hip, maar stiekem best belangrijk!

 

Bepaal jouw belangrijkste meetpunten

Wat voor jouw onderneming cruciaal is om te meten ligt helemaal aan wat je doet. Ben je een vlogger? Dan zijn views, volgers en likes misschien het belangrijkst, terwijl je als adviseur het aantal bezoeken en doorkliks van de prijslijst naar je contactpagina wilt meten.

Tip 1: wees streng voor jezelf wat je allemaal wilt meten, want je kunt er ook in doorslaan. Kies in eerste instantie de zaken die er echt toe doen. Probeer te starten met het meten van doelen die uiteindelijk echt iets voor je omzet doen. Uiteindelijk moet er toch brood op de plank komen. Am I right?

Die adviseur kan zich focussen op veel bezoekers op zijn website en enorm blij worden van de hoge aantallen die zich hier voordoen, maar zolang er niemand doorklikt en zij geen ‘echte’ klanten haalt uit die hoge bezoekersaantallen heeft zij er waarschijnlijk ook weinig aan. Daarom is het belangrijk meetpunten de definiëren die ook daadwerkelijk iets bij kunnen dragen aan de omzet. Meer likes op Instagram is leuk als je het nodig hebt voor jouw bedrijf, maar is het meer een bijkomstigheid steek er dan vooral niet je volledige energie in.

Het doel van meetdoelen is om inzicht te krijgen in wat er gebeurt en op basis van deze informatie verbeteringen door te kunnen voeren.

Voorbeelden van meetdoelen:

  • Aanmeldingen voor downloads, events of nieuwsbrieven
  • Omzet nieuwe klanten versus omzet bestaande klanten
  • Bezoekers op je website t.o.v. omzet of contactaanvragen

PS Wist je al dat je in Google Analytics ook doelen in kunt stellen?

 

Houd het behapbaar en meet met regelmaat

Enthousiasme in het meten van je doelen is goed, maar ga vooral niet heel veel tegelijk meten in het begin. Als je jouw meetpunten vastgesteld hebt, probeer deze dan dagelijks, wekelijks of maandelijks goed bij te houden. Wees consequent en zet jezelf er echt toe dit bij te houden, prik bijvoorbeeld een vaste dag om dit te doen. Na verloop van tijd geeft het je enorm veel inzichten.

 

Cijfers en centjes

Uiteraard is de makkelijkste manier om te meten door middel van cijfers of centjes. Ook als je geen fan bent van cijfers of centjes is het nog steeds belangrijk je hier goed in te verdiepen.

Bereken jouw doelen altijd goed in zijn geheel door en vergelijk je kosten om dit doel te behalen versus de opbrengsten. Zo kun je inzicht krijgen of jouw doel gehaald is (of niet) en wat je zou kunnen veranderen om het doel wél te behalen.

Neem in deze berekeningen ook de tijd mee die jij spendeert aan dit doel, dat niet betaald wordt, of maak een schatting. Sommige plannen lijken geweldig, maar als je er uiteindelijk achter komt dat je dik 40 uur heb gespendeerd aan iets wat maar een klein bedrag oplevert, is het de vraag of dit het wel waard is.

 

Waarom is het zo belangrijk?

Meten is waarschijnlijk niet je favoriete hobby, maar het kan je wel inzichten verschaffen over de dingen die je doet en informatie geven of die dingen wel de juiste dingen zijn. Meten kan je echt verder helpen en handvatten geven om verbeteringen door te voeren en jouw onderneming te laten groeien.

En heel stiekem, zodra je ziet dat meten je inzichten geeft wordt het bijna verslavend.

Welke meetdoelen stel jij op voor jouw onderneming?