fbpx

“Doe je dat allemaal naast je vaste baan?” en “Heb je geen hobby’s dan?” Twee vragen die ik regelmatig voor mijn kiezen krijg. Ter info: naast mijn 36-urige vaste baan in loondienst, ben ik ook zzp’er én voorzitter van een netwerkgroep. Voor mij geen big deal, ik doe niets liever, maar voor mijn omgeving komt dat soms nogal vreemd over. Want als je zoveel doet, heb je toch geen tijd meer voor de leuke dingen?

dscf2881

Het is vaak wat lastig uit te leggen en het levert mij regelmatig wat fronsende wenkbrauwen op. Vooral als ik de vergelijking maak met mijn vriend, die naast zijn werk twee avonden en een hele zaterdag bezig is met voetbal. Hij is toch ook druk? Vaak verandert die fronzende wenkbrauw na deze opmerking in een nóg grotere frons. Blijkbaar kun je een ondernemende geest niet vergelijken met een sportieve geest, terwijl ondernemen naast je baan in loondienst stiekem echt wel topsport is.

Wat ook bijna een topsport an sich is, is de planning die je maakt als je naast je huidige baan een onderneming start. Planning is key. Daarom hierbij, vijf tips voor de ultieme planning:

1. Koop een agenda

Het is slim om taken ‘van je af te schrijven’. Op deze manier gaat het uit je hoofd en zo hopla je agenda in. Natuurlijk kun je ook gebruik maken van een online agenda, maar ik merk een groot verschil tussen offline en online en offline werkt voor mij beter. Schrijf het in ieder geval van je af (offline of online), om stress te verminderen.

2. Maak gebruik van een tool om je kleinere to do’s te ordenen

Ik ben fan van Asana en kan niet meer zonder. Asana is dé simpelste tool ooit, maar het zorgt er bij mij wel voor dat ik geen stress krijg van mijn kleinere to do’s. Mails die ik moet versturen, dingen die ik moet checken en alle andere kleinere zaken noteer ik in Asana met de datum van de dag dat ik er naar moet kijken. Op deze manier mis ik niets en heb ik geen oja-dat-mag-ik-niet-meer-vergeten momenten meer.

3. De 2-uur regel…

Plan 2 uur in om aan je onderneming te werken. Ik werk als zzp’er veel voor klanten, maar moet daarnaast ook mijn eigen promotie en ontwikkeling goed bijhouden en hier aandacht aan besteden. Zo ook voor de netwerkgroep. Ik plan hier altijd een 2-uur regel voor in, om te voorkomen dat ik ga dwalen. Twee uur lang werk ik achter elkaar de belangrijkste to do’s weg of werk ik aan een stukje (door)ontwikkeling. Zelf plan ik altijd per week twee uur voor mijn eigen onderneming in en twee uur voor de ontwikkeling van de netwerkgroep. Tijdens die twee uur check ik mijn mail niet, werk ik niet voor klanten, neem ik de telefoon niet op en zet ik mijn social media uit. Deze twee uur ben ik vaak super productief geweest. Daarnaast is twee uur altijd goed in te plannen op een avond, of in het weekend op een vroege ochtend, zodat je daarna nog iets aan je dag hebt. Op deze manier blijf je niet alleen voor je bedrijf werken, maar ook aan je bedrijf. Dat geeft energie!

4. Blijf in beweging

Niet om je nog drukker te maken, maar zorg ervoor dat je beweegt. Of je nu gek bent op een uurtje fitness, yoga of een stukje hardlopen, sporten en beweging is enorm belangrijk. Niet alleen voor jouw gezondheid, maar ook om je hoofd leeg te maken zodat je weer kan focussen.

5. Plan een rustdag in

Hoe graag ik ook bezig ben met alles wat ik doe, toch plan ik altijd een ‘rustdag’ in. Vaak is dat bij mij de zaterdag. Op deze dag mag ik geen activiteiten ondernemen die iets met mijn ondernemingen of werk te maken hebben.

Besteed jij veel aandacht aan planning? Heb jij nog aanvullende tips? Ik hoor ze graag van je!