Is het tijd voor een verandering in jouw bedrijf?

In Amsterdam schieten de vegan hotspots uit de grond, dit hippe eten laat je bezorgen via Uber Eats – misschien wel door een vrouw, want – steeds meer vrouwen gaan freelancen en een statement oorbel in hun oor mag in 2018 niet ontbreken. Dit zijn zomaar een aantal trends die we op dit moment zien. Hoe speel je als zakenmeisje met jouw bedrijf nou in op trends en hoe test je deze nieuwe concepten?

Ik ging hierover in gesprek met Eunice Koekkoek (46), die sinds twee jaar Manager Corporate Communicatie bij McDonald’s is. Door trends toegankelijk te maken voor een groter publiek wist McDonald’s vorig jaar 5,1% meer gasten te ontvangen en draaiden ze een omzet van 811 miljoen (79 miljoen meer dan in 2016). Dat zijn nog eens aantallen… Verdien jij niet genoeg geld? Misschien is het tijd om van koers te veranderen!

Eunice Koekkoek, Manager Corporate Communicatie McDonald'sEunice koekkoek manager corporate communicatie mcdonalds

Eunice Koekkoek, Manager Corporate Communicatie McDonald’s

Begin met het checken van jouw cijfers

Uhh… boring, cijfers! Of toch niet? Als je zakenmeisje al even volgt weet je dat ik het belangrijk vind om te reflecteren. Om te bepalen waar je heen wilt met jouw bedrijf, hoeveel je wilt groeien en te checken of je op de goede weg zit is het namelijk super belangrijk om eerst te weten waar je nu staat. Hier zou je elke maand, elk kwartaal en elk jaar tijd voor vrij moeten maken. Doe jij dit al? In de Zakenmeisje Members’ Club kun je werkboeken downloaden die jou helpen met het reflecteren. We kijken naar veel onderwerpen, zoals; jouw werk/privé balans, hoe happy jij bent, wins&fails, hoeveel bezoekers je op jouw website hebt gehad, het aantal Instagram volgers én naar jouw financiële cijfers.

 

Numbers, baby!

Weet jij hoeveel je het afgelopen jaar precies hebt verdiend? En waarmee? Eén van de belangrijkste – zo niet de belangrijkste – dingen om te checken of het goed gaat met jouw bedrijf is door naar de jaarrekening te kijken. *help, wat?! Jaarrekening?* Waarschijnlijk heb jij een eenmanszaak en dan valt het allemaal reuze mee. De belangrijkste twee dingen waar de jaarrekening uit bestaat zijn de balans en de winst- en verliesrekening.

  • De balans
    Dit is een momentopname die meestal op 31 december wordt genomen. Hierin staat alles wat op dat moment in jouw bedrijf aanwezig is; leningen, producten, rekeningen die nog betaalt moeten worden etc.
  • De winst- en verliesrekening
    Dit is, wat mij betreft, het belangrijkste onderdeel om nu naar te kijken. De winst- en verliesrekening is een overzicht van al het geld dat dit jaar jouw bedrijf binnen is gekomen en wat er uit is gegaan. Jouw omzet en kosten. Dit onderdeel is MEGA belangrijk, hieruit kun je namelijk opmaken of jij dit jaar winst hebt gemaakt of verlies hebt geleden én of er dus iets moet veranderen.

PS Just to be clear… omzet is alles wat er binnen komt aan geld en winst is wat er over blijft nadat alles (inkoop) kosten en belasting eraf zijn gehaald.

 

Groeit jouw omzet en, nog belangrijker, jouw winst wel?

Ok. Je weet dat je naar jouw winst- en verliesrekening moet kijken. En nu? Nu ga je deze getallen onder de loep nemen en jezelf de volgende vragen stellen;

  • Hoeveel omzet heb ik gedraaid?
  • Hoeveel winst heb ik gemaakt?
  • Is mijn winst elke maand gestegen?
  • Zijn er bepaalde maanden waarin ik meer winst maakte, hoe kwam dit?
  • Met welke producten heb ik de meeste winst gemaakt?
  • Welke producten/diensten kosten veel tijd, maar leveren weinig op? Hint: mee stoppen of minder van doen.
  • Welke producten/diensten kosten weinig tijd en leveren veel geld op? Hint: meer van doen!

En, is jouw bedrijf (nog steeds) aan het groeien? Of wordt de winst steeds minder? En komt dit dan door bepaalde producten/diensten die minder goed verkopen? Uit de antwoorden op bovenstaande vragen kun je deze conclusies gaan trekken.

 

Help! Mijn winst daalt

Kom je er nu achter dat jouw winst daalt, damn! Dat is balen. Maar door te reflecteren en naar jouw cijfers te kijken weet je dit nu en kun je er wat aan gaan doen.

Wat kun je o.a. doen als je winst daalt?

  • Je kunt bezuinigen op jouw persoonlijke uitgaven (minder salaris uitkeren);
  • Je kunt jouw zakelijke kosten omlaag brengen;
  • Je kunt meer omzet gaan draaien.

Welke optie kies jij? Het kan uiteraard ook een combinatie van deze drie zijn.

 

vrouw aan het schrijven naast haar laptop

 

Hoe krijg je meer omzet?

Besluit je te gaan proberen om meer omzet te draaien, pak dan je winst- en verliesrekening er nog eens bij om te zien waar het precies mis gaat. Welke producten/diensten leveren weinig op en waarom is dat? Heb je deze niet genoeg onder de aandacht gebracht, spreek je de verkeerde doelgroep aan of is er een nieuwe trend gaande waar je niet goed op inspeelt en laat je hierdoor kansen liggen?

 

Blijf op de hoogte van de laatste trends

De wereld verandert snel en daarom is het super belangrijk om goed op de hoogte te blijven van de laatste trends. Zowel binnen jouw vakgebied als daarbuiten. Deze trends hebben namelijk ook effect op de behoefte van jouw doelgroep!

Zo vertelt Eunice Koekkoek dat McDonald’s de laatste jaren steeds meer hippe burgertenten op zag duiken. Een trend die de verkoop van hun burgers in gevaar kon brengen. Waar McDonald’s echter sterk in is, is het toegankelijk maken van trends voor een groter publiek. Dus hun antwoord op deze burgertenten? De Maestro Burger.

 

Weet precies wat je doelgroep wil

Eunice Koekkoek:

“In alles wat we doen staat de gast centraal. Bij het uitrollen van nieuwe services doen we eerst een pilot. Deze pilot wordt geëvalueerd door de werknemers die in het filiaal werken en ook onze gasten geven feedback. Zo doen we o.a. een jaarlijks onderzoek naar het imago, houden we een maandelijks markt- en merkonderzoek, hebben we een customer satisfaction tool en doen we nog meer specifiekere onderzoeken. Naar aanleiding van al deze feedback gaan we het nieuwe concept optimaliseren en opschalen. Vervolgers rollen we dit uit naar de rest van Nederland”

Deze kennis heeft er voor gezorgd dat McDonald’s zich de afgelopen jaren nog veel meer is gaan richten op gemak, beleving en de kwaliteit. Zo wordt tegenwoordig alles vers bereid, waardoor er veel meer variatie mogelijk is én ze veel minder eten verspillen (goed nieuws). Oh en bestelde jij vroeger ook altijd een hamburger zonder augurk, zodat ze hem vers zouden maken? Hoeft dus niet meer! Ook rollen ze nieuwe concepten uit, zoals McCafé, table service en McDelivery.

 

Testen testen testen

Heb je een nieuw concept bedacht? HEEL belangrijk is om dit concept goed te testen voordat je het aan jouw hele doelgroep gaat proberen te verkopen. Door feedback aan, bijvoorbeeld, een testpanel te vragen weet je wat de sterke en zwakke punten van jouw nieuwe dienst of product zijn en kun je deze nog verbeteren.

Jouw idee kun je eenvoudig testen door een aantal mensen uit jouw doelgroep een enquête in te laten vullen, maar je kunt ze ook het daadwerkelijke product laten testen. McDonald’s heeft hier een heel uitgebreid proces voor bedacht. Na het uitvoeren van desk research en vele concepten op papier te zetten doen ze een kwantitatief onderzoek om deze concepten te testen.

Eunice Koekkoek:

“Hier blijven tientallen concepten van over en samen met chefkoks gaan wij vervolgens het receptuur schrijven. Hier komen tientallen recepten uit die we in verschillende restaurants bereiden en smaaktesten laten doen. Gasten worden gevraagd of ze met deze smaaktest mee willen doen. Als ze dit willen laten we ze verschillende varianten proeven en moeten ze een uitgebreid oordeel geven.”

 

Vergeet je huidige klanten niet

Leuk al die veranderingen, maar wat vind jouw huidige klant hier eigenlijk van? Als je de stappen goed hebt doorlopen heb je, als het goed is, juist heel erg rekening met jouw huidige klant gehouden. Je bent gaan kijken welke trends invloed op ze hebben, bent met ze in gesprek gegaan en hebt jouw nieuwe concept op hen getest. De veranderingen binnen jouw bedrijf gaan er juist voor zorgen dat je jouw klant precies geeft waar ze nu behoefte aan hebben. Je groeit dus met ze mee.

 

Succes babe! Laat hieronder weten of jij dit jaar jouw aanbod gaat veranderen.

 

PS Voor de vegan zakenmeisjes: Ik probeer steeds vaker vegan te eten en kon het dan ook niet laten om te vragen wanneer er een vegan optie kwam? En wat vertelde Eunice mij: de veggie burger die tegenwoordig overal verkijgbaar is, is eigenlijk vegan! Yay!

A D V E R T O R I A L – Dit artikel heb ik geschreven in samenwerking met McDonald’s.

I think you'll like this too, right?

Laat een reactie achter

Hi zakenmeisje, we LOVE cookies! En niet alleen de eetbare... Als zakenmeisje gebruik je cookies op je website om deze o.a. beter te maken, en dat willen we toch allemaal? Door de site te blijven gebruiken, ga je akkoord met het gebruik van cookies. Ik wil toch wat meer informatie...

De cookie-instellingen op Zakenmeisje.nl zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om jou de beste surfervaring mogelijk te geven. Als je doorgaat met Zakenmeisje.nl te gebruiken zonder het wijzigen van jouw cookie-instellingen of je klikt op "Accepteren :)" hieronder dan ga je akkoord met deze instellingen.

Sluiten