Net zoals je voor een bedrijf bekijkt welke sociale kanalen interessant zijn, zo dien je dat ook voor jouw ‘personal brand’ te doen. Want, heel eerlijk, je wordt altijd wel gecheckt door potentiële klanten of je concurrent. You are being watched. Op zich niets mis mee, daar zijn sociale media voor, maar je moet er natuurlijk wel voor zorgen dat je uitstraalt wat je uit wilt stralen. Want, “first impressions count”. Hoe kun je ervoor zorgen dat jouw sociale kanalen optimaal bijdragen aan jouw unieke personal brand?

 

personal-brand-op-social-media

Stap #1: Wie wil jij zijn?

Stel jezelf eens voor over 5 of 10 jaar. Waar ben je dan? Wie ben je dan? Wie wil je zijn? Het is goed om je toekomst te visualiseren en die toekomst als spiegel te gebruiken. Indien je iets wilt posten maar je twijfelt, denk dan aan de visualisatie van jouw toekomst. Past het in het plaatje?

Probeer alleen te posten wat bijdraagt aan jouw visuele toekomst, laat bijvoorbeeld die hilarische stapfoto achterwege.

Let op! Blijf wel authentiek en origineel. Zorg ervoor dat je niet op social media een compleet ander persoon bent dan in het echte leven. We zijn onszelf aan het profileren, niet aan het catfishen.

 

Stap #2: Kies je kanaal

Het segmenteren van jouw eigen sociale kanalen is enorm belangrijk, zeker als je een bepaalde uitstraling wilt hebben. “Overal” zichtbaar zijn is vaak echt zonde van je tijd, kies de kanalen die het best passen bij jou als merk en waarmee jij jouw doelgroep gaat bereiken.

Tip: check het document “Whats happening online” van Ruigrok Netpanel. Dit is een onwijs goed document om te bekijken op welke kanalen jij hoort te zitten en hoe deze kanalen per leeftijd het meest gebruikt worden.

 

download-de-instagram-checklist

 

Stap #3: Maak een contentkalender

Wees kritisch op jezelf en leer jezelf discipline aan om regelmatig te posten. Het is enorm handig om hier een contentkalender voor te gebruiken. Deze maak je al gemakkelijk in excel.

Het is altijd goed om een contentkalender te gebruiken, maar blijf ook vooral spontane posts delen die passen bij jou als merk. Er bestaat eigenlijk geen handleiding voor, dat evenwicht moet een beetje natuurlijk ontstaan. Het is in ieder geval altijd goed om je content achter de hand te hebben, zo heb je altijd iets om te posten en op de radar te blijven.

 

Stap #4: Post, analyseer & optimaliseer

Als laatste is het belangrijk om alles wat je doet te analyseren. Welke posts werken wel? Wat werkt er niet? Is jouw post wel goed samengesteld? Probeer dit wekelijks of maandelijks te doen. Ook niet onbelangrijk, ga in gesprek met anderen die in jouw interessegebied werken, volg, like en share. Het blijft tenslotte social media.

Als laatste nog een kleine checklist voor de inhoud van jouw social post. Let op:

  • relevant onderwerp
  • goede, scherpe foto
  • call to action/vraag
  • link
  • relevante hashtags

Wil je groeien op Instagram? Check dan deze tips.

Succes met posten!