Ben je op dit moment in loondienst, maar wil je héél graag voor jezelf beginnen? I feel you. In 2011 was ik jou namelijk. Ik had een fulltime baan, maar deed iets wat ik helemaal niet leuk vond. Een leukere baan vinden lukte niet en daarom besloot ik om voor mezelf te beginnen. Natuurlijk had ik wel vaste kosten en daarom besloot ik om mijn eigen bedrijf naast mijn fulltime baan te starten. In dit artikel geef ik je tips hoe je tijd voor je side hustle kunt maken, terwijl je nog een baan in loondienst hebt. 

 

naomi-vlietman-30

 

1. Kies vaker voor jezelf en zeg nee tegen anderen

Yup, je sociale leven komt even op een lager pitje te staan. Dit betekent natuurlijk niet dat je helemaal niets leuks meer mag doen. Integendeel, je gaat namelijk juist alleen nog maar de allerleukste dingen doen! Jij gaat namelijk alleen nog maar naar sociale gelegenheden waar je echt zin in hebt en die echt belangrijk voor jou zijn. De verjaardag van je beste vriendin, de borrel van je ouders die 30 jaar samen zijn, dat festival waar je elk jaar heen gaat. You´re there! Maar waar je niet meer komt zijn de suffe verjaardagen van je achterneef, die van de kinderen van je vriendinnen en netwerkborrels waar je helemaal geen zin in hebt.

Je gaat vaker voor jezelf en jouw bedrijf kiezen in plaats van op alles JA te zeggen. Minder verplichtingen, meer fun, meer you. Oh en overwerken voor je baan in loondienst? Zeg daar vanaf nu ook (vaker) nee tegen. Dit is namelijk JOUW tijd en overwerken bij jouw baan in loondienst gaat jou niet helpen om je bedrijf te starten.

 

2. Besteed klusjes uit

Waarschijnlijk zijn er genoeg rotklusjes die jij op dit moment zelf doet. Zowel privé als voor jouw gloednieuwe business. De afwas, schoonmaken, boodschappen doen, je mail etc. Kijk eens welke klusjes je kunt uitbesteden, it will save you lots of time!

Heb je een partner, misschien kan die in deze start-up fase dan wat meer werk uit handen nemen. Of bespaar tijd door je boodschappen online te bestellen, een schoonmaakster in te huren of je website en logo door iemand anders te laten maken.

 

webinar-5-gouden-tips-voor-starters

 

3. Kijk waar je nog meer tijd kunt besparen

Toen ik Zakenmeisje startte werkte ik 4 dagen in loondienst. Ik had dus al een ´extra´ dag om aan mijn bedrijf te werken, maar dit was voor mij nog niet genoeg. Daarom besloot ik op een geven moment om vroeger op te staan. Om 6 uur ging mijn wekker en begon ik de dag met werken aan mijn side hustle. In die tijd kreeg ik altijd enorm veel gedaan en ging ik vol energie naar mijn baan in loondienst. Deze baan vond ik overigens wel heel leuk, ik was namelijk online marketeer.

Kijk eens waar jij nog meer tijd kunt besparen of tijd kunt winnen. Kun je ook eerder opstaan? In het weekend minder lang uitslapen? Minder shoppen? Of op dat ene feestje niet zo veel drinken zodat je de volgende dag geen kater hebt en met een fris hoofd aan je bedrijf kunt werken?

 

4. Minder input & meer output

Nog een enorme timesaver is om voor meer output te zorgen en jouw input tot een minimum te beperken. Wat bedoel ik daarmee? Stop met het kijken van webinars, video´s, downloaden van freebies, oneindig door instagram scrollen en netflix kijken. Dat is allemaal input. Content die anderen hebben gemaakt en die jij absorbeert, maar vervolgens waarschijnlijk geen actie op onderneemt.

Output is juist wat jij maakt. Ga zelf meer actie nemen in plaats van dingen van anderen te bekijken. Start een Instagram account, maak een website, schrijf een blog, werk je idee uit. Ga aan de slag!

 

5. Een duidelijk doel hebben

In het artikel met de 5 fouten die elke starter maakt schreef ik er ook al over, het is belangrijk om een doel te hebben. Doordat je één duidelijk doel hebt weet je waar je naartoe werkt en dit is een goede motivatie om ook echt aan de slag te gaan. Omdat je weet waar je het voor doet spring je ook echt vroeg je bed uit, sla je die ene verjaardag met plezier over en werk je nog even een uurtje extra door.

In het webinar ´5 gouden tips voor starters´ leg ik uit hoe je een goed doel stelt. Schrijf je nu in >>

 

6. Plan tijd in

Het is heel belangrijk om de tijd die je aan jouw bedrijf wil besteden ook echt in te plannen. Doe je dit niet, dan kan het steeds vaker gebeuren dat er andere dingen voor gaan. Prik bijvoorbeeld een vaste dag of avond in de week waarop je aan je bedrijf werkt en maak dit een non-negotiable. Vraagt een vriendin of je die avond bij haar wil komen eten? Nope, sorry, can´t do. Dan werk ik namelijk aan mijn bedrijf.

Weet ook waar je aan gaat werken zodat je het meeste uit de tijd haalt. Maak vooraf een planning voor die week en schrijf op welke taken je gedaan wilt krijgen.

 

7. Zie het als een uitdaging

In 2017 liep ik voor het eerst (ok, dit was ook meteen de laatste keer) een halve marathon. Ik had hier maanden voor getraind. Dinsdag- en donderdagavond trainde ik met een groep en ook op zondag stond ik vroeg op om met hen te kunnen trainen. Feestjes op zaterdagavond sloeg ik daarom vaak af, of ik dronk niet. Ik las niet over hardlopen (input), maar deed het (output). I worked my ass off! Mijn focus lag op die ene halve marathon; de CPC in Den Haag. Dat was mijn doel en door die focus en het harde werken (trainen) heb ik het gehaald.

Zo kun je de start van jouw bedrijf ook zien. Zie het als een toffe uitdaging waar jij keihard je best voor gaat doen en misschien soms andere dingen voor moet laten, zodat je jouw doel (een succesvol bedrijf) gaat halen!

 

Wil je nog meer tips over het starten van een eigen bedrijf? Kom dan zeker naar het gratis webinar voor starters, waarin ik o.a. 5 gouden tips met je deel. Meld je hier gratis aan >>

Heb jij nog meer tips voor het starten van een bedrijf naast een baan in loondienst? Deel ze zeker hieronder.