fbpx

Dag in dag uit ben je bezig met jouw toffe idee, met jouw bedrijf. Maar of dat elke dag ook even leuk is? Bij mij in ieder geval niet. Maar ook die dip en tegenslagen horen erbij. Hoe ga jij met die motivatieschommelingen om?

 

motivatieschommelingen

 

Doorgaan

Niet alleen het starten van je bedrijf is lastig, maar ook juist het doorgaan. Over het starten van je bedrijf worden veel boeken, blogs, en plannen geschreven. Maar what about doorgaan? Na een tijdje voelt elke dag steeds normaler, je doet niet meer steeds iets nieuws, af en toe heb je een tegenslag, en soms heb je er gewoon even helemaal geen zin meer in. Je motivatie zakt soms ver weg. Hierdoor ga je jezelf afvragen of je nog wel moet doorgaan met je bedrijf. Misschien was het toch iets te hoog gegrepen, of misschien was het maar een bevlieging… De volgende dag kan het echter maar zo zijn dat je weer een nieuwe toffe samenwerking hebt, en dat je er weer ontzettend veel zin in hebt!

 

motivatie

Deze motivatieschommelingen kunnen ontzettend lastig en frustrerend zijn. Belangrijk is om te beseffen dat je motivatie niet altijd vanzelf komt. Het is niet zo dat als je eenmaal een goed idee en bedrijf hebt, je elke dag altijd even gemotiveerd zal zijn. Zelfs de leukste bedrijven hebben soms een baaldag. Dat hoort erbij. Je zult aan je motivatie moeten werken!

Hoe meer jij van jezelf en je eigen motivatie overtuigd bent, des te groter de kans dat je ook anderen kan overtuigen en meenemen in jouw enthousiasme.

PS Wil je tips & andere waardevolle lessen die ik uit 50+ interviews met zakenmeisjes heb gehaald ontvangen? Download nu gratis de Starters Kit voor Zakenmeisjes in spé >> 

 

De oorzaak

Deze motivatieschommelingen, en dan vooral de negatieve gedachtes, kunnen natuurlijk verschillende oorzaken hebben. Probeer eens te achterhalen wat bij jou de oorzaak is.

Misschien heb je het zo druk, dat je niet meer gaat plannen, waardoor je telkens in de knoop komt. Of ben je nog wat onzeker? Zelfvertrouwen over jouw bedrijf en wat je aanbiedt is ontzettend belangrijk. Ook kan het zijn dat je veel tegenslagen hebt, en bang bent dat je idee écht niet gaat aanslaan. Ondanks alles blijft het belangrijk om jezelf te motiveren. Maar hoe doe je dat? Blijf je grote doel voor ogen houden.

 

Start with ‘Why’

Voor velen inmiddels een cliché uitspraak; de ‘Why’ van Simon Sinek. Waarom ben je ook al weer ooit begonnen met je idee? Wat is jouw visie en droom? Probeer een heldere visie te verwoorden van waar je heen wilt en waarom je dat wilt. Belangrijk is om dit niet uit het oog te verliezen, dit kun je doen door bijvoorbeeld een visionboard neer te zetten op een zichtbare plek. Of door tijd voor jezelf in te plannen om met je doelen aan de slag te gaan. Zet wat inspirerende muziek aan en go! Op deze manier verzand je minder snel in de dagelijkse werkzaamheden en wordt misschien zelfs je administratie bijhouden nog leuk. Let’s hope so….;)

Hoe sterk jouw eigen motivatie is, is afhankelijk van hoe duidelijk jij jouw doelen voor ogen hebt, en hoe goed het bij jou aansluit. Wanneer jij actief met je doelen bezig bent, kun je gaan kijken wat nog meer belangrijk is voor je motivatie.

 

Pijlers van motivatie

Volgens Ryan & Deci (2000) zijn drie onderdelen het belangrijkste voor het verkrijgen van intrinsieke motivatie.

 

Als eerste je competentie. Dit is de behoefte van mensen om grip te hebben op hun omgeving. Je competent voelen is dan het gevoel hebben dat je iets beheerst, dat je weet wat van je verwacht wordt en waar je aan toe bent. Competentie wordt ook vaak opgevat als structuur, waarbij heldere doelen zijn gesteld. Daarnaast dragen succeservaringen bij aan dit gevoel.

 

Als tweede je autonomie. De behoefte om controle te hebben en invloed te kunnen uitoefenen. Heb jij het gevoel dat alles je overkomt en je wordt geleefd door je bedrijf? Probeer het eens om te draaien! Het autonoom voelen heeft te maken met het gevoel dat je mag kiezen, dat je zelf iets kunt bepalen.

 

En als laatste de verbondenheid. Ook als je in je eentje werkt, is het hebben van (zakelijke) relaties met anderen ontzettend belangrijk. Mensen hebben een natuurlijke neiging om bij een groep te horen. Je wilt dat mensen betrokken zijn bij jou, en bij je bedrijf.

 

Probeer eens voor jezelf te achterhalen of jij deze pijlers goed in de gaten houdt. Heb jij nog structuur en het gevoel dat je het kan (competentie), heb jij nog keuzevrijheid (autonomie), en deel je dingen wel met anderen (verbondenheid)?

Een rode draad hierin is voor mij interactie met anderen. Het ondernemen doe je misschien wel alleen, maar om te ondernemen heb je andere mensen nodig. Anderen kunnen jou helpen met je competentiegevoel en het verkrijgen van structuur, maar ook met het maken van keuzes in je bedrijf.

 

Share! Deel je twijfels en vragen met anderen. Maar vergeet vooral de successen niet! Anderen kunnen net die vraag stellen die je aan het denken zet, of het steuntje in de rug geven die je nodig had. Wordt bijvoorbeeld lid van een community of de Memberclub hier bij Zakenmeisje. Als member van de Zakenmeisje Members’ Club kom je in contact met andere zakenmeisjes en kun je met hen sparren. Ook organiseren wij samenwerkingsdagen, netwerkborrels, workations en kun jij je aansluiten bij een Zakenmeisje Mastermind. Niets is leuker dan samen met (zaken)vriendinnen een fles wijn opentrekken om je successen te vieren! Ook al is het maar voor het leegmaken van je to-do-list. Er is altijd een reden voor een wijntje!

Vind jij het moeilijk om jouw ideeën voor je bedrijf te delen? Misschien omdat je jezelf niet kwetsbaar op wilt stellen, of omdat je bang bent dat iemand er met jouw idee vandoor gaat? Lees dan deze blog over het delen van je ideeën.

 

download-de-gratis-starter-kit-voor-zakenmeisjes-in-spe1

 

Bron: Ryan, R. M.; Deci, E. L. (2000). Self-determination theory and the facilitation of intrinsic motivation, social development, and well-being. American Psychologist. 55, 68–78. doi:10.1037/0003-066x.55.1.68.