Maak in 5 stappen de perfecte social media kalender!

Om last minute stress te voorkomen is het aan te raden om een content kalender te maken. Het geeft je namelijk een heel fijn overzicht over je social media. Daarnaast geeft het je ook weer nieuwe inzichten om je strategie te verbeteren. Wil je weten hoe je dat op een handig manier kunt doen? Lees dan snel verder…

 

office-notes-notepad-entrepreneur-38556

 

In de wereld van social media zijn de mogelijkheden eindeloos. Het is dus belangrijk om van te voren een goede planning te hebben en content te maken waar je over na hebt gedacht. Met de volgende 5 stappen heb jij straks een perfecte social media kalender. Ik zou zeggen.. check, dubbel check en vink af die handel!

 

Stap 1 – Waar ligt de focus?

Bepaal eerst voor jezelf op welke platformen je de focus gaat leggen. Je hoeft namelijk echt niet op elk social media kanaal aanwezig te zijn. Concentreer je op de kanalen waar jouw doelgroep actief is. Zorg er ook voor dat de gekozen platformen goed bij jouw merkimago passen. Rank vervolgens je keuze van meest belangrijk, naar minst belangrijk.

 

Stap 2 – Wat ga je delen?

Voordat je content gaat delen, moet je weten wat jouw doelgroep interessant vindt. Wat voor soort berichten vinden zij leuk? Houd bij het schrijven en bedenken altijd je doelgroep in je achterhoofd en zorg ervoor dat je ze niet bombardeert met berichten die niet relevant of ongeschikt zijn. Je hoeft echt niet elke dag iets te posten als je daar simpelweg de middelen niet voor hebt. Ga voor kwaliteit boven kwantiteit.

Een handige manier om je content te bepalen is om vanuit vaste rubrieken te werken. Plan bijvoorbeeld op maandag altijd een video in en deel elke week op woensdag een post vanuit een terugkomend thema. Zo zou je voor elke week een vaste planning kunnen maken. Maar hier voor jezelf een lijstje van.

 

Stap 3 – Hoe vaak moet je dit delen?

Zodra je een algemeen idee hebt over wat je wilt gaan delen en waar je actief gaat zijn is het belangrijk om te weten hoe vaak je op een dag content gaat delen op social media. Er bestaat geen ideale frequentie. Het succes heeft te maken met verschillende factoren. Elke strategie is uniek en zal andere resultaten opleveren. Wil je toch een leidraad? Dan is het
volgende lijstje wellicht interessant.
Zie hier het resultaat van een onderzoek van Buffer over hoe vaak je het beste kunt posten op social media:

  • Facebook – maximaal 2 berichten per dag.
  • Instagram – minimaal 1 post per dag.
  • LinkedIn – 1 post per dag is genoeg.
  • Twitter – maximaal 3 berichten per dag.
  • Google+ – maximaal 3 berichten per dag.
  • Pinterest – minimaal 5 keer per dag.

 

Stap 4 – Plannen maar!

Je hebt onderzoek gedaan naar je doelgroep en je weet al ongeveer welke content je wilt gaan delen. Hoog tijd om je redactionele kalender in te gaan vullen! Yay! Je kunt hiervoor natuurlijk bestaande online tools gebruiken of je kunt het zelf op papier gaan zetten. Invullen maar!

Wil je graag zelf aan de slag met een content kalender? Zorg dan dat je onderstaande punten mee neemt in je planning:

  • Datum
    Maak de dagen overzichtelijk. Zet bijvoorbeeld de dagen of weken netjes op een rij.
  • Thema
    Wanneer je met rubrieken werkt, hang je aan elke content een vast thema.
    Denk bijvoorbeeld aan thema’s als:
    – MOODBOARD MONDAY
    – TIPS & TRICKS
    – AT THE OFFICE
    – HAPPY FRIDAY
  • Type content
    Noteer in je planning om wat voor type content het gaat.
    Denk aan: VLOG / BLOG / QUOTE / ARTIKEL / FOTO
  • Status
    Houd de status van je posts in je planning bij.
    Bijvoorbeeld: TO DO / GEPLAND / GEPOST.
  • Doel
    Content creëren doe je altijd met een doel. Zet dus ook je doelstelling in je planning zodat je een overzicht van je doelen hebt.
    Denk aan: meer traffic naar je website, engagement of interactie aangaan.
  • Kanaal
    Bepaal per bericht op welk kanaal je deze gaat communiceren. Geef elk kanaal een andere kleur om het overzicht te houden.
  • Actie
    Zet in je planning ook de actie die nodig is om je post te maken. Misschien moet je nog een blog schrijven of foto’s maken voor Instagram. Ook dit kost tijd en moet ingepland worden.

 

Stap 5 – Aan de slag!

Plan tijd in om je content te gaan ontwikkelen. Zit je helemaal in de goede flow? Werk dan lekker vooruit en zeg maar snel dag tegen die last minute stress!

 

En tot slot – Blijf scherp!

Houd je kanalen goed in de gaten en reageer op je volgers als zij een comment hebben achtergelaten. De interactie met je doelgroep is superbelangrijk! Plan evaluaties in en bekijk hoe goed jouw content scoort. Met deze nuttige informatie kun je je strategie verbeteren en nog beter inspelen op jouw volgers.

Maak het jezelf in het begin vooral niet te moeilijk en begin rustig aan. Met behulp van een goede planning, werk je stukje bij beetje aan een sterke social media.

 

Maak jij al gebruik van een social media kalender?

Save

I think you'll like this too, right?

1 comment

Vivian 17 October 2017 at 12:45

Handige post! Voor mij werkt het ook vaak goed om voor social media een lijstje te maken van ideeën die ik heb voor posts of om voor Instagram in één keer een aantal foto’s te maken, zodat ik die alleen nog maar op de beoogde data online hoef te zetten. Scheelt een hoop denk- en stresswerk.

Reply

Leave a Comment

Hi zakenmeisje, we LOVE cookies! En niet alleen de eetbare... Als zakenmeisje gebruik je cookies op je website om deze o.a. beter te maken, en dat willen we toch allemaal? Door de site te blijven gebruiken, ga je akkoord met het gebruik van cookies. Ik wil toch wat meer informatie...

De cookie-instellingen op Zakenmeisje.nl zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om jou de beste surfervaring mogelijk te geven. Als je doorgaat met Zakenmeisje.nl te gebruiken zonder het wijzigen van jouw cookie-instellingen of je klikt op "Accepteren :)" hieronder dan ga je akkoord met deze instellingen.

Sluiten