fbpx

SEO dood? I don’t think so. Tijdens Web Summit gaf Sarah Bird, CEO van Moz, aan dat 90% van alle zoekopdrachten (in de V.S. in 2018) via Google gebeurden. 62,2% van de klikken op Google kwamen uit SEO, slechts 2.8% uit SEA (op desktop). Denk jij nu: leuk al die cijfers, maar ik krijg toch echt bijna geen organisch verkeer op mijn website? Misschien is er dat iets mis met jouw linkprofiel. Wist je namelijk dat 70% van je ranking door je linkprofiel bepaald wordt? Om die reden is de Google backlink checker een belangrijk onderdeel van de SEO effect tool. SEO Effect vroeg mij om hem te testen. Let´s go! 

Wat is een linkprofiel?

Allereerst, waar the f*ck heb je het over Naomi? Ik kan me goed voorstellen dat jij geen idee hebt wat een linkprofiel is. Let me explain: het linkprofiel van jouw website bestaat uit alle inkomende links. Hoe meer inkomende links, van waardevolle betrouwbare websites, jij hebt hoe beter dit is voor jouw linkprofiel.

Vier belangrijke punten waar naar gekeken wordt als het om jouw linkprofiel gaat;

  1. Domein autoriteit
  2. Spamscore
  3. Aantal links
  4. Spreiding van de links over domeinen

De Google backlink checker van de SEO Effect tool meet al deze vier punten van jouw website én die van je concurrent. Deze vat hij samen in het SEO linkprofiel performance rapport, super handig! Laten we ze één voor één bekijken.

1. Domein autoriteit

De Domein Autoriteit (DA) van jouw website voorspelt hoe makkelijk het voor jou is om te scoren in Google. Onder andere op basis van deze DA score, die tussen 0 en 100 kan zijn, bepaalt Google namelijk hoe hoog hij jouw website in de zoekresultaten plaatst. Op basis van jouw links, social media, leeftijd en de activiteiten van je website wordt jouw score berekent. Al deze punten laten namelijk zien in hoeverre jouw website te vertrouwen is.

2. Spamscore

Heb jij enig idee hoe hoog jouw spamscore is? Waarschijnlijk niet. Toch is dit belangrijk om te weten, om te voorkomen dat Google je website banned. De spamscore loopt van 0 tot 17. Scoor jij hoger dan 8, dan moet je snel iets aan jouw website gaan doen! Minder dan 4? Dan heb je niets te vrezen, maar check toch even welke links er voor zorgen dat je dit cijfer hebt.

Met deze tool kun je ook makkelijk potentiële linkpartners evalueren. SEO Effect geeft bij alles enorm veel uitleg en tips, want enorm fijn is.

spam

3. Aantal links

Een ander belangrijk onderdeel van jouw linkprofiel is het aantal links van andere websites naar jouw website toe. Let hierbij dus wel op dat het goede links zijn. Hoe hoger de Domein Autoriteit van een website en hoe lager de spamscore, hoe beter. Met de ´backlink checker´ tool worden alle inkomende links naar jouw website netjes bijgehouden.

dashboard-linkprofiel

4. Spreiding van de links over domeinen

Niet alleen het aantal links naar jouw website is belangrijk, ook het aantal domeinen waar deze links vandaan komen speelt een grote rol. Google ziet liever 200 links van verschillende (betrouwbare) websites, dan 500 links vanaf 1 website. Dat is namelijk een beetje verdacht, am I right? En Google houdt van websites die te vertrouwen zijn. Het aantal websites waar de links vandaan komen is dus belangrijker dan het totaal aantal links naar jouw website.

Extra: Vergelijk de kwaliteit van je linkprofiel met die van je concurrenten

Door al deze punten ook van jouw grootste concurrenten te checken weet je hoe hun linkprofiel er voor staat. En daar kun jij natuurlijk ook weer wat van leren. Welke websites linken er bijvoorbeeld naar hun website? Misschien kun jij daar ook eens contact mee opnemen.