fbpx

Public Relations (PR), oftewel ‘publieke relaties’, is het stelselmatig bevorderen van het wederzijds begrip tussen een organisatie en haar publieksgroepen.

PR staat dus voor aandacht krijgen bij jouw publiek, jouw doelgroep. In de spotlights komen, gezien worden en, nog beter, onthouden worden. PR is in de loop der jaren heel erg veranderd. Een aantal jaar geleden kon je als bedrijf prima je producten laten zien en mensen daar verliefd op laten worden, zonder dat ze wisten wie er achter de producten zat. Dit gaat nu toch wel iets anders. Mensen willen weten wie degene is achter het product, achter het bedrijf. Zeker bij kleine ondernemingen willen klanten een klik met jou hebben, anders gaan ze niks bij jou kopen.

De klik krijgen met jouw doelgroep, dat is de tegenwoordige PR. Maar hoe bereik je jouw doelgroep en hoe gaan ze zien dat jij echt heel leuk bent? Daar gaan we het over hebben!

Social media

Jouw doelgroep bereiken kan natuurlijk gemakkelijk via social media. Echter is alleen berichten op jouw eigen pagina plaatsen niet genoeg. Bij ‘de klik’ komt meer kijken. Op Facebook en LinkedIn heb je bijvoorbeeld ook groepen. Zoek eens een groep op die past bij jouw onderneming en reageer af en toe op mensen. Op deze manier zullen ze jouw naam gaan herkennen en misschien zelfs aan jou denken bij een volgende opdracht.

Jezelf laten zien hoort ook bij social media. Zonder dat mensen weten wie jij bent kunnen ze geen klik met je krijgen. Plaats daarom ook persoonlijke updates, foto’s en video’s. Hoe persoonlijker jij mensen benadert, hoe makkelijker jouw doelgroep een klik met jou krijgt.

Lokaal

Denk ook eens lokaal. Woon je bijvoorbeeld in een dorp? Dan gaat het vaak snel. Adverteer een keer lokaal, op Facebook of in een lokale krant of blad. Hoe vaker mensen jouw naam of jouw bedrijfsnaam voorbij zien komen, hoe bekender je zal worden.

Netwerken

Ben jij al eens op een netwerkborrel geweest? Netwerken hoort ook bij PR. Jezelf in de markt zetten. Voor netwerken is het belangrijk dat je kort en bondig kunt vertellen wat je doet en wie je bent. In een volgend artikel wil ik je hier graag meer over vertellen en zullen we samen aan de slag gaan met onze elevator pitch.

 

netwerken met zakenmeisjes

Netwerken tijdens ‘Zakenvriendinnen’

Lokale ondernemers

Denk eens aan lokale ondernemers, zie jij dat ze ergens problemen mee hebben waar jij ze bij zou kunnen helpen? Stap dan op ze af en vertel ze wat jij voor ze zou kunnen doen. Gisteren kreeg ik een flyer door de brievenbus van een ondernemer uit mijn dorp. Ik ben toch even op haar website gaan kijken om te zien wat ze precies doet, het werkt dus!

PR is tijdrovend, maar ik wil je door middel van deze artikelen laten zien dat je PR heel leuk kunt maken als je het op een creatieve manier aanpakt.

Save