fbpx

Ria Geraets-Heijen (35) houdt van food! Naast lekker eten, drinken en koken houdt ze van reizen (meer is altijd beter!), experiences (zelf nieuwe ervaringen opdoen, op reis en in eigen land), design & creativiteit (hier leest ze heel veel over) en hiken (vooral op reis).

In 2013 is ze naast haar baan begonnen met ondernemen en sinds 2016 is ze fulltime ondernemer. Met haar bedrijf More than Mayo bedenkt en creëert ze inspirerende en betekenisvolle food experiences die een visie of verhaal vertellen en een onvergetelijke indruk maken!

Hiken op de tongariro crossing

Hiken op de tongariro crossing

 

Over Ria

Wil je wat over jezelf vertellen?
Natuurlijk! Ik woon in De Meern (Utrecht), maar oorspronkelijk kom ik uit Limburg, een van de meest Bourgondische delen van ons land. Echt alles draait daar om eten. We communiceren zelfs met het eten dat we eten en welk eten we elkaar aanbieden. Ik groeide op in een familie vol ondernemers en ín een ambachtelijke slagerij.

Je kunt dus zeggen dat food, ondernemerschap en creativiteit in mijn dna zit.

Ik studeerde Communicatiewetenschappen en Mediastyling, deed een heleboel creatieve cursussen en trainingen (o.a. concepting, illustratie en vormgeven) en werkte bijna 10 jaar als marketingcommunicatieadviseur in loondienst. Ik wilde nóg meer creativiteit in mijn werk en het kriebelde om een eigen bedrijf te starten.

Sinds 1 januari 2016 ben ik fulltime ondernemer. Nu ik mijn eigen droombaan kan vormgeven, lopen werk en privé lekker door elkaar. Tijdens mijn reizen (grote liefde!) bijvoorbeeld ontdek ik ook nieuwe eetculturen en gerechten, wat mij weer nieuwe inspiratie geeft voor mijn werk. Ik houd van lekker koken en vooral van lekker eten. Ik probeer graag nieuwe gerechten uit, zowel in mijn eigen keuken, in restaurants en helemaal op reis! Als ik zelf kook ben ik te eigenwijs om me strikt aan een recept te houden, haha. Mijn keuken is, net als de experiences die ik ontwerp, altijd goed georganiseerd.

dikke vertraging op het vliegveld, maar van eten word ik weer vrolijk

dikke vertraging op het vliegveld, maar van eten word ik weer vrolijk

nieuwe smaken proberen, je kunt er niet vroeg genoeg mee beginnen… ;-)

nieuwe smaken proberen, je kunt er niet vroeg genoeg mee beginnen… 😉

 

Over More than Mayo

Wat heb jij met eten?
Iedereen heeft iets met eten; het is onze primaire levensbehoefte. Dat is meteen ook het mooie ervan! Of je nu een food-avonturier bent die de nieuwste trends volgt, een gespannen relatie hebt met voeding of dat je terug verlangt naar eten uit je verleden: food raakt iedereen. Het dóet iets met je; in je hoofd, in je mond en in je buik. Ik vind het een oneindig interessant en rijk onderwerp.

Wat is More than Mayo?
More than Mayo is mijn bedrijf. Ik ontwerp en creëer ‘experiences’ rondom en/of met eten die een visie, boodschap of verhaal communiceren. ‘Betekenisvolle belevingen’ die je zintuigen prikkelen en je in beweging brengen; die je bewust maken van iets, je aan het denken zetten of waardoor je je gedrag aanpast. Food is daarbij het middel dat ik gebruik om iets over te brengen.

Ik ontwierp bijvoorbeeld voor de lancering van een bedrijf dat zich inzet voor creatievere en efficiëntere samenwerking in bedrijven een ‘experienceroom’. In die ruimte kregen de gasten een video te zien, hapjes te proeven, vragen te beantwoorden en een gezamenlijke opdracht, waardoor ze door ervaring leerden dat eten brandstof is voor je lichaam en dus dat de keuzes die je hierin maakt belangrijk zijn voor je werkprestaties.

Door zoveel mogelijk zintuigen aan te spreken, maak je indruk en blijft zo’n boodschap echt hangen.

in een experienceroom vertelde ik met behulp van video, hapjes en opdrachten de boodschap van de ondernemer

In een experienceroom vertelde ik met behulp van video, hapjes en opdrachten de boodschap van de ondernemer

 

Hoe ben je op het idee van More than Mayo gekomen?
Het werk dat ik doe is een combinatie van mijn manier van werken – creatief denken, concepten ontwikkelen, betekenis integreren, beweging creëren – en mijn interesses – food, design, communicatie. Eigenlijk heb ik dus heel goed naar mezelf gekeken en de dingen die mij mij maken gecombineerd in mijn werk. Zou het niet geweldig zijn als iedereen op deze wereld dat zou doen?! Happiness galore!

Hoe ben je op de naam More than Mayo gekomen?
Ik wilde een unieke en ‘anders dan anders’ naam, met een dieper laagje en een link met food. Ik was er al een tijdje op aan het broeden, toen ik in een magazine een artikel met de kop ‘More than Mayo’ zag. Die sprong er meteen uit; echt een bedrijfsnaam voor mij. Ik heb namelijk één verslaving: mayonaise. En het past mooi bij mijn werk. Dat ziet er niet alleen smeuïg uit, het is méér dan dat: er zit betekenis achter, een verhaal of visie. Hij bestond nog niet als bedrijfsnaam dus ik heb ‘m meteen geregistreerd!

Voor wat kunnen zakenmeisjes bij jou terecht?
Voor foodexperiences die mensen inspireren en in beweging brengen. Denk dan voornamelijk aan iets dat ‘live’ is, zoals een (activiteit of workshop tijdens een) event, een pop-up winkel of restaurant, een interactieve expositie, een experimenteel of conceptueel diner, etc. Een online beleving zou ook kunnen, bijvoorbeeld dat je online content combineert met activiteiten die je thuis zelf kunt doen. Het zal altijd iets zijn waarbij ik zoveel mogelijk zintuigen prikkel en je brein voed.

Food for thought!

food for thought!

 

Voor een (netwerk)event voor zorgbestuurders ontwierp ik bijvoorbeeld een activiteit om mensen met elkaar in contact te brengen en ze alvast in de mood te krijgen voor het programma van die dag. Het onderwerp was sociaal ondernemen en de hoofdgast was de Chief Chocolate Officer van Tony’s Chocolonely. Ik liet de gasten groepjes vormen, chocolade proeven, smaken raden en samen een smaakcombinatie bedenken die zij vonden passen bij hun sector.

Zó leuk om te zien hoe eten mensen bij elkaar brengt!

Het liefst communiceer ik over eten dat méér is dan alleen voeding. Waar een diepere betekenis onder zit, of een verhaal erachter. Mijn persoonlijk grootste interesses zijn ‘brainfood’ (voeding die iets doet voor je denkprestaties of gemoedstoestand), ‘food future’ (hoe we over een jaar of wat eten, denk 3D foodprinting, personalized food, kweekvlees, zeewier, insecten) en ‘food & travel’ (andere eetculturen, gerechten en gebruiken, met name Japan vind ik geweldig!). Dus als jij ook iemand wilt inspireren op één van deze onderwerpen, werk ik héél graag met je samen!

Met eten contact en verbinding creëren, zo gaaf!

met eten contact en verbinding creëren, zo gaaf!

 

Over ondernemen

Waarom ben je gaan ondernemen?
Ik denk dat het gewoon in mijn dna zit. Het móest er een keer van komen! Ik vind het heerlijk om mijn eigen droombaan vorm te geven en ik houd van de vrijheid en zelfstandigheid die het ondernemerschap me geeft. Ik zeg wel eens: ‘het is het mooiste én het moeilijkste dat ik ooit in mijn leven deed’.

Maar diepe dalen en zware beklimmingen maken het halen van de top zóveel waardevoller. Dus kom maar door met die uitdagingen!

Op naar de top, kom maar door met die uitdagingen!

op naar de top, kom maar door met die uitdagingen!

 

Wat is jouw verdienmodel?
Tot nu toe maak ik meestal een projectprijs. Ik lever nu voornamelijk maatwerk met een vooraf afgesproken eindproduct, dus dan kom je daar al snel op uit. Ik hoop dat ik in de toekomst ook eerder bedachte experiences kan ‘doorverkopen’. Zo’n netwerkactiviteit met chocolade bijvoorbeeld kan natuurlijk ook bij een ander event ingezet worden, of met een ander voedingsmiddel. Een workshop, expo of diner rondom brainfood kan zowel voor een ondernemer maar ook bijvoorbeeld voor een museum interessant zijn om te organiseren. Als je voort kunt borduren op bestaande ideeën en concepten dan scheelt dat mij tijd en een klant dus geld.
Ik wil op korte termijn ook eigen experiences in de markt zetten, denk aan een belevingsdiner rondom kleur, een brainfood expo of workshop en een food & trend event. Hier kunnen mensen dan tegen betaling aan deelnemen, maar ze kunnen ook weer potentiële klanten inspireren om met iets soortgelijks aan de slag te gaan. Ik maakte en publiceerde al mijn eigen kookboek, dus wie weet komen er in de toekomst nog wel meer fysieke of eetbare producten uit mijn keuken… (wie zei daar mayonaise…??)

 

Wat vind je het moeilijkste aan ondernemer zijn?
Het allermoeilijkst vind ik het om vertrouwen te houden als het even niet loopt. Eerlijk: je kunt op niemand leunen, het moet écht vanuit jezelf komen. Je kunt wel aan anderen vragen hoe zij iets zouden aanpakken, maar ondernemen is je eigen pad uitstippelen.

Niemand is zoals jij, dus alleen jij weet welke kant je op moet gaan.

Tijdens de boeklancering van kookboek 'Hemels'!

Tijdens de boeklancering van kookboek ‘Hemels’!

Wat is het gaafste dat je tot nu toe hebt meegemaakt met More than Mayo?
Het enthousiasme van mensen die mijn experiences hebben meegemaakt. Als ik zie hoe vrolijk mensen uit zo’n experienceroom komen. Of hoe actief ze deelnemen aan zo’n netwerkactiviteit. Als ze achteraf naar me toekomen en me complimenten geven over hoe gaaf ze het vonden. Als ze tegen me zeggen: ‘wat ontzettend origineel en creatief bedacht’ of ‘wat mooi dat alles één geheel is’. Echt, dan stuiter ik naar huis!

 

Over inspiratie

Wie of wat inspireert jou?
Inspiratie is overal! Ik heb een brede interesse en een grote nieuwsgierigheid, dus ik sta altijd open voor nieuw, mooi en anders dan anders. Reizen is voor mij één grote bron van inspiratie. Ik vind het geweldig om me onder te dompelen in een andere wereld en zo mijn eigen wereld weer een beetje groter te maken.

Ik laat me ook graag inspireren door werk van collega(food)designers. Ik bezoek graag exposities of experiences die zij ontworpen hebben. Samenwerken met designers en met andere ondernemers vind ik erg stimulerend. Ik haal ook veel inspiratie uit boeken over creatief denken, concepting, communicatie en (brain)food, en lees online veel over deze onderwerpen.

 

Zijn er (Nederlandse) vrouwelijke ondernemers die jou inspireren?
Annemarie van Gaal vind ik een ondernemer pur sang. Ik bewonder haar ambitie, lef en doorzettingsvermogen. Ook heb ik veel respect voor Marije Vogelzang en Chloé Rutzerveld. Ik volg hun werk met veel belangstelling en ik vind het gaaf hoe zij hun eigen pad volgen. Margo Reuten en Angélique Schmeinck moeten ook in dit rijtje. De eerste staat al jaren, zonder pretentie, aan de door mannen gedomineerde Nederlandse culinaire top. De tweede, heeft op culinair gebied al ongelooflijk veel bereikt én blijft zichzelf voortdurend opnieuw uitvinden.

Ik heb een boekenkast vol inspiratie en vind veel inspiratie online

Ik heb een boekenkast vol inspiratie en vind veel inspiratie online

De werkdag van Ria

Heb je een kantoor?
Yep, een thuiskantoor

Mijn plekje!

Mijn plekje!

Hoe ziet een werkdag er voor jou uit?
Ik begin altijd met koffie en meestal start ik met mijn mail en met social media. De verdere invulling van de dag hangt af van wat er loopt. Werk voor klanten gaat uiteraard altijd voor, maar ik besteed ook veel tijd aan het maken van mijn eigen online magazine.

Aan het eind van de dag maak ik een to-do lijst voor de volgende dag. En aan het eind van de week maak ik een lijst voor de volgende week (en ja, ik probeer ook thuis mijn bureau ‘clean’ te houden , I’m very organized ;-))

Ik probeer altijd een aantal afspraken in een week te plannen. Een hele week alleen maar alleen thuis achter de computer zitten vind ik niks. Soms combineer ik de afspraak met buiten de deur werken. Ook dat is fijn voor de afwisseling. Ik vind het fijn om mijn week flexibel te houden, voorspelbaarheid en sleur zijn saai!

 

Hoeveel uur werk je per dag/week?
Ook dat varieert. Soms 6 uur per dag, vaak 8 of 9 en soms 12. De ene keer begint de dag om 7 uur en de andere keer om half tien. En soms ga je uit lunchen voor de leuk of werk je in het weekend of ‘s avonds. Hoera voor het ondernemersbestaan!

 

Over de toekomst

Wat zijn jouw plannen voor 2017?

  • zoveel mogelijk reizen, veel beleven en veel inspiratie opdoen;
  • zichtbaarder worden in de media en binnen mijn netwerk;
  • eigen experiences in de markt zetten; vooral over ‘brainfood’;
  • leuke samenwerkingen met andere ondernemers aangaan;
  • mooi, waardevol werk voor klanten maken en mijn omzet verhogen;
  • groeien als ondernemer en steeds behendiger worden in het uitstippelen van mijn eigen pad;
  • f*cking gelukkig zijn

Waar zie je jezelf over 2 jaar?
Ik zou dan heel graag vanuit het buitenland willen werken en daar (tijdelijk) wonen. Liefst de VS, Japan of Australië. Ook zou ik graag internationaal willen samenwerken.

 

Tips voor Zakenmeisjes

Wat is jouw nummer 1 tip voor vrouwen die ook willen ondernemen?
Eentje maar? Okee, komt ‘ie:

Kijk goed naar wie jij bent, houd daaraan vast en vertrouw daarop. Heb grote ambities, maar geef jezelf wel ruimte. Stel je brein in op groei, positiviteit en succes.

Favoriete werkplekken:

Waar kunnen we jou volgen?

Website: www.morethanmayo.com

Sociale media:

Twitter: @morethanmayo
Instagram: @morethanmayo
Facebook: MoreThanMayo
Pinterest: MoreThanMayo
LinkedIn: Ria Geraets-Heijen