fbpx

Linda Zwanenburg (28) is in februari 2016 begonnen met haar business blog Lindas Resources. Met haar blog geeft ze werkgevers, werknemers, ZZP-ers en ondernemers advies over allerlei HR-zaken.

Lindas Resources

Wil je wat over jezelf vertellen?
Ik ben een jonge, energieke en enthousiaste meid die de HBO deeltijdopleiding Human Resource Management heeft gedaan. Ik vond een deeltijd opleiding echt perfect, het is zwaar maar super tof en leerzaam. Mijn toenmalige werkgever bekostigde ook deze opleiding. Ik paste alles direct in de praktijk toe en doordat ik al jong werkte heb ik al ontzettend veel vlieguren gemaakt.

Ik ben enorm oplossingsgericht, denk altijd 10 stappen vooruit.

Ik ben goed in het meedenken met organisaties, bedrijven optimaliseren en ben een enorm gevoelsmens waardoor ik vaak aanvoel wat mensen om mij heen nodig hebben. Ik heb jaren op HR (P&O) gewerkt en in mijn laatste baan was ik Personal Assistent van een directeur. Door mijn HR achtergrond wist ik precies wat er belangrijk is voor een directeur. Veel directeuren en ondernemers missen soms de menselijke kant en zitten wat ‘’harder’’ in hun business. Ik stuurde dit bij en vulde dit aan.

foto van linda zwanenburg van lindas resources

Waarom ben je gaan ondernemen?
Mijn vader is op jonge leeftijd overleden (47 jaar). Dit was heel heftig en heeft mijn leven veranderd!

Ik wil genieten van het leven en een baan waarin ik helemaal 100% happy ben.

Zoveel mensen klagen over hun baan, zijn niet blij, hebben super veel stress raken uitgeput.  Er zijn steeds meer mensen met een burn-out. Zoveel werkplekken waar je niet op je eigen manier kan en mag werken. Dit stoorde mij enorm. Ik zag al die mensen om mij heen zo hard zwoegen en op hun tandvlees lopen. Ik dacht dit kan anders!

De ZZP’ers zijn in opkomst en dit gaat alleen maar meer worden in de toekomst.

Ik wilde eigenlijk gewoon voor mijzelf werken zodat ik dingen op mijn manier kan doen. Niet meer standaard om 8:30 uur op mijn werk zijn en pas om 17:00 uur weer weg mogen. Nee, ik wilde flexibiliteit, werken wanneer ik wil, opdrachten aannemen die ik leuk vind, stoppen met werken wanneer mijn energie en inspiratie op is en ga zo maar door, you get the point.

Kun je iets meer over Lindas Resources vertellen?
Lindas Resources is een Business Blog. Deze blog is ontstaan omdat ik om mij heen merkte dat veel mensen niets af weten van het HR vak en de rechten en verplichtingen die hierbij komen kijken. Mensen om mij heen vragen ontzettend  vaak om hulp (m.b.t. HR) en ik dacht het is nu tijd dat ik deze kennis met iedereen deel. Advocaten zijn duur en de rechtsbijstand vind ik minder goed. Ik wil op deze manier mensen basiskennis in begrijpelijke taal meegeven. Zodat werkgevers, startende ondernemers, ZZP’ers en werknemer weten wat hun rechten en plichten zijn.  Dat er grote behoefte is aan deze informatie blijkt uit de groei van afgelopen maand. Dit is een groei van 300%! WAUW trots!

zwart wit foto van linda in het bos

Wat voor informatie vinden werknemers op Lindas Resources?
Werkgevers maken soms misbruik van de niet aanwezige kennis van hun werknemers. Geef mensen gewoon calamiteitenverlof en zorgverlof als zij er recht op hebben, zodat zij hun vakantiedagen kunnen gebruiken waarvoor die bedoeld zijn, namelijk bijtanken! Op Lindas Resources deel ik allemaal tips m.b.t. rechten en plichten die werknemers hebben. Bijvoorbeeld dat wanneer je je kindje ziek van de crèche moet ophalen, dit calamiteitenverlof is. Wanneer je structureel overwerkt jij een contract kan claimen voor meer uren met vele financiële voordelen. Ik schrijf over of je werkgever je mag verplichten tot overwerk en hoe het dan zit met een vergoeding. Ik geef tips over ontslag, waar je over kan onderhandelen.

Dit is eigenlijk allemaal informatie waarvan ik vind dat iedereen dit moet en hoort te weten.

Wat voor informatie vinden werkgevers, ondernemers, ZZP’ers en starters op Lindas Resources?
Er zijn werkgevers die geen HR afdeling hebben en niet weten hoe het zit met de regel- en wetgeving. Op mijn blog deel ik ontzettend belangrijke informatie voor hen. Dit om bijvoorbeeld boetes en vergoedingen te voorkomen voor werkgevers. Weet jij wat een aanzegtermijn is en een transitievergoeding? Zo niet dan moet je zeker mijn blog gaan volgen!

Ook probeer ik met mijn artikelen werkgevers, managers en leidinggevenden aan het denken te zetten over hoe je omgaat met je werknemer. Hoe zorg je voor gezond en gemotiveerd personeel?

Ik houd ZZP’ers op de hoogte van wetswijzigingen zoals nu met de nieuwe modelovereenkomst i.p.v. de VAR. Ik geef ook extra bedrijfstips op diverse gebieden zoals Finance en Marketing. Ik ben dol op efficiënt werken en bedrijfsprocessen optimaliseren. Hier heb ik ontzettend veel mee gedaan en ik deel dus die kennis graag met mijn lezers.

Mijn doel en droom is om een bijdrage te leveren om werkgevers, werknemers, ZZP’ers en andere mensen nader tot elkaar te brengen. Fijnere werkplekken, beter lopende bedrijven, win win situaties, lief zijn voor elkaar. Iedereen moet met plezier naar zijn werk gaan. Ik hoop ook andere te inspireren om je hart te volgen! Alles is mogelijk als je het wilt.

Je schrijft ook over je eigen ervaringen
Dat klopt. Ik heb zelf al veel meegemaakt, zowel vervelende situaties als goede situaties, en ik wil dit opengooien. We schamen ons voor ontslag want dat betekent dat je niet goed bent. Wat een onzin, soms kan je het gewoon echt niet vinden met je collega of leidinggevende. We kunnen als mensen zo snel oordelen en ergens iets van vinden. Zo jammer.

Wat is het gaafste dat je tot nu toe hebt meegemaakt met Lindas Resources?
Dat ik mijn klanten help om met hun bedrijf verder te komen op welke manier dan ook, maar ook alle lieve en leuke reacties op mijn blog.

Wat ook super gaaf is, is dat ik in de maand juli een groei van 300% heb gehaald! Ik ben über trots.

Terugkoppelingen van klanten die enthousiast zijn maken mij heel blij. ‘’je hebt mij zelfvertrouwen gegeven’’ of ‘’door jou heb ik weer focus en duidelijkheid binnen mijn business’’ of ‘’ik heb weer energie om door te knallen’’. Hier doe ik het echt voor!

Ik ga binnenkort een ontzettend leuk traject opzetten met een kapperszaak. Zij hebben mij gevraagd mee te denken hoe zij hun business op de kaart kunnen gaan zetten. Ze hebben toffe plannen en we gaan kijken hoe we dit allemaal slim en handig kunne gaan inzetten. Daar ik zelf voor een haarcosmetica bedrijf heb gewerkt en zelf ter hobby soms knip en kleur is deze opdracht extra speciaal.

linda als kapster gekleed

 

Baan en bedrijf

Moet je jouw werkgever toestemming vragen als je, naast je baan, voor jezelf wilt beginnen?
Vaak tekenen mensen in hun contract dat ze geen nevenactiviteiten mogen doen. Als dat zo is dan moet je inderdaad met je werkgever overleggen. Dit is met de gedachte dat je vaak al 40 uur werkt en het te belastend is wanneer je ook nog eens voor jezelf extra uren maakt. Je moet namelijk bijtanken en bijkomen. Grote kans dat jij ziek wordt waar je werkgever voor opdraait en dit is niet fair als jij jezelf overbelast.

PS Ik ga binnenkort een blog schrijven over nevenactiviteiten, dus houd mijn blog in de gaten!

Heb je als HR professional tips voor andere vrouwen die naast hun baan een eigen bedrijf willen beginnen?
Kijk goed wat er in je contract staat over nevenactiviteiten en of het wel mag. Pas ook op met een relatiebeding of concurrentiebeding wanneer je een gelijke business opstart. Soms staan er boetes op. Maar ook wanneer je ziek wordt door overbelasting door eigen schuld dan kan je nog flink in de problemen komen. Wees dus voorzichtig hiermee. Wanneer het kleinschalig is en niet heel erg zichtbaar zou je, onder het mom van een hobby, iets aan je eigen bedrijf kunnen werken, maar het kan tricky zijn. Zodra je je inschrijft bij de KVK en een website publiceert zou ik zeker overleggen met je werkgever. Mogelijk kan je afspraken maken of iets minder gaan werken in overleg. Je hebt eenmalig per jaar recht op aanpassing van je uren eenzijdig.

 

Ondernemen

Heb je tips om aan klanten te komen?
1. Zorg dat je zichtbaar bent op bijvoorbeeld LinkedIn. Plaats een post, gebruik hiervoor de blog optie binnen LinkedIn. Doe aan personal branding en laat zien dat je een specialist bent. Ik doe dit zelf door middel van mijn blog; ik wil dat iedereen weet dat ik verstand heb van bedrijfsprocessen, bedrijfsoptimalisatie, ondernemen en HR. Ik heb een blog vol tips hoe je op LinkedIn goed zichtbaar wordt als ZZP’er.
2. Zorg dat je in de zoekmachines goed vindbaar bent, aan de slag dus met SEO!
3. Ga samenwerkingen aan; ik schrijf bijvoorbeeld veel blogs in samenwerking met een partij. Deze partij vindt het namelijk weer super tof dat zij aan mijn blog meewerken en gaan dit ook weer delen in hun netwerk. Dubbel bereik!
4. Laat iedereen om je heen weten wat jij doet, dit zorgt voor mond op mond reclame.
5. Verzamel veel recensies (recommendations, op bijvoorbeeld LinkedIn) en zorg dat mensen positief over je praten.

Wat doe je aan marketing?
Mijn focus ligt nu op het groeien van mijn blog. Ik schrijf veel content zodat ik opval als specialist. Dit gaat nu heel erg goed en dit laten de cijfers ook zien. Wanneer dit allemaal als een huis staat wil ik langzaam gaan uitbreiden met meer opdrachten. Nu komen de opdrachten zelf eigenlijk via via op mijn pad en ben ik zichtbaar op social media. Verder is het een continue proces van veranderen en verbeteren.

Wat vind je lastig aan het ondernemen?
Ik mis soms wel een sparringspartner. Iemand die eens kritisch kijkt naar wat ik doe of anders kan doen. Waarmee ik mijn ideeën kan uitdenken en -werken. Ik ben eigenlijk altijd anderen aan het helpen en doe alles voor mezelf alleen. Dit is ook wel een beetje wie ik ben.

zwart wit foto van linda lindas resources

Tegen welke uitdagingen loop je aan?
Mijn uitdaging is om rustig te blijven. Uit enthousiasme doe ik het liefst alles meteen. Haast haast haast, terwijl ik nu alle tijd heb om alles rustig op te pakken en rustig op mijn manier te doen. Ik heb jarenlang als een gek lopen werken en het is nu heel gek om eigen baas te zijn.

Wat is jouw valkuil?
In mijn enthousiasme te veel willen doen. Ik wil meer rust en minder stress, daarom ben ik ook voor mezelf begonnen.

Met wie bespreek je jouw business plannen en ideeën?
Mijn moeder is zelf HR manager en met haar kan ik vakinhoudelijk veel overleggen en bespreken. Super handig! Ook heb ik twee vriendinnetjes die een echte business mindset hebben. Top!

Heb je een business bestie?
Ja mijn lieve vriendinnetje Myrna. Ik ken haar al sinds mijn 15de. Ze kent mij door en door en is ook een echte girlboss! Ik schreef recent nog een leuke blog over mijn brainstorm met haar in de skybar in Londen. Daarnaast mijn hond Ivo 😉 hij is de beste business partner. Hij is het altijd met mij eens, klaagt nooit, vind alles goed en oordeelt nooit.

foto van linda met vriendin in londen

Wie of wat inspireert jou?
Mensen die hun hart volgen. Doen wat ze graag doen, lef hebben maar ook kwetsbaar durven zijn. Girlbosses with balls 😉

 

Toekomst

Wat zijn jouw plannen voor 2016/2017?
Laten zien dat een goed lopend bedrijf ook parttime opgezet kan worden. Iedereen heeft het over hard werken en 60 uur per week maken.

Ik ga bewijzen dat dit ook mogelijk is wanneer je parttime werkt.

Je moet alleen slimmer en efficiënter te werk gaan en laat dat nou net mijn ding zijn.

Op mijn blog wil ik 10.000 bezoekers per maand. Ik wil leuke samenwerkingen hebben met interessante partijen. En uiteraard wil ik mensen inspireren en leuke klanten/ondernemers op weg te helpen naar verbetering en een goede gezonde organisatie.

Waar zie je Lindas Resources over 5 jaar?

  • De grootste Business Blog van Nederland;
  • Ik als inspirerende spreker over hoe je een succesvolle business parttime kan runnen;
  • Toffe (online) trainingen geven aan werkgevers en werknemers;
  • Klanten verder helpen.

linda met haar hond

Tips

Wat is jouw nummer 1 tip voor vrouwen die willen beginnen met ondernemen?
Ga brainstormen met iemand die je vertrouwd. Zorg dat je er echt in geloofd en dat het realistisch en haalbaar is. Set some goals! En begin gewoon!

Ik ben gaan schrijven en dit eerst op LinkedIn gaan delen. Toen mijn blogs al meteen 200 views bereikte ben ik een website gaan maken. Ik bleef eerst ook maar uitstellen omdat ik altijd alles perfect wil hebben. Tot ik op een dag met een kennis van mijn moeder sprak die een eigen W&S bureau runt en die zei: ‘begin gewoon, je blogs op LinkedIn slaan aan dus START!’.

Zo ben ik zonder budget begonnen met het bouwen van mijn eigen WordPress website. Ik kocht een domeinnaam bij een hostingpartij (50 euro) en nam een simpele template van 15 euro. Ik heb uren youtube filmpjes zitten kijken en me suf gelezen op blogaholic.nl  en Charlotteslaw.nl. Ik heb alles mezelf aangeleerd. Het enige wat het mij verder gekost heeft is tijd!

Contact

Ondernemers of werknemers die vragen hebben, kunnen contact op nemen via mijn website www.lindasresources.nl. Vaak schrijf ik over deze vragen weer een nieuwe blog.

quote - knowledge is power, educate yourself