Hoe stel je een budget op voor je onderneming?

Zodra ik bij startende ondernemers begin over het opstellen van een budget word ik vaak aangekeken met grote ogen. Een financieel budget opstellen is toch heel lastig? Waar moet ik beginnen? En waarom is dat eigenlijk nodig?

In deze blog laat ik je zien waarom een budget opstellen wel echt nodig is voor je onderneming en dat het eigenlijk heel eenvoudig is.

 

budget opstellen voor je bedrijf

Waarom zou ik een budget opstellen?

Net zoals je voor je persoonlijke financiën een budget opstelt om overzicht te houden, is het ook voor je onderneming van belang om overzicht te houden door middel van een budget. Want hoe weet je zonder budget wat je maandelijks te verwachten inkomsten en uitgaven zijn? Hoe weet je of je voldoende cash hebt om die uitgaven te doen? Hoe weet je hoeveel je overhoudt?

Naast dit inzicht dat je krijgt met een budget is het opstellen van een budget een stukje professionalisering van je onderneming. Door middel van een budget laat je zien dat je serieus bezig bent met je onderneming. Je stelt jezelf doelen en wilt deze nastreven.

Hierdoor heb je ook een financiële prikkel om iedere maand het beste uit jezelf te halen.

 

Hoe stel ik een eenvoudig budget op?

De belangrijkste onderdelen van een budget zijn je maandelijkse inkomsten en uitgaven. Ben voorzichtig met het inschatten van je inkomsten. Neem hiervoor het liefst iets te weinig op dan iets te veel. Dit is om te voorkomen dat je jezelf rijk rekent.

Trek hier vervolgens je uitgaven vanaf. Doelstelling is natuurlijk om meer inkomsten te hebben dan uitgaven. Zeker in het begin van je onderneming kan het zo zijn dat je inkomsten nog onvoldoende zijn om de uitgaven te dekken. Ben dan voorzichtig met je uitgaven om te voorkomen dat je diep de schulden in gaat of je eigen vermogen te veel moet aanspreken.

Je uitgaven kun je verdelen in vaste en variabele lasten. Je vaste lasten zijn uitgaven die iedere week, maand of jaar terugkomen. Hier staan niet per definitie inkomsten tegenover. Ook al zou je geen euro verdienen met je onderneming, deze vaste lasten heb je toch. Denk aan bijvoorbeeld de huur van je bedrijfspand, gas, water en licht, personeelskosten en internetabonnementen.

Naast deze vaste lasten heb je te maken met variabele lasten. Dit zijn lasten die iedere periode anders kunnen zijn en zijn daarom altijd lastiger om in te schatten. Dit kunnen bijvoorbeeld de lasten zijn van de inkoop van je producten, maar ook marketingkosten en advieskosten. Ben zo realistisch mogelijk met deze lasten en check of je volledig bent. Niets zo vervelend als nagekomen of onverwachte kosten waardoor je je winst ziet verdwijnen.

Wanneer je een overzicht hebt van je te verwachte inkomsten, vaste en variabele lasten, heb je in feite je budget gereed. Easy, toch?

Het opstellen van het budget kan gewoon in Excel. Wanneer je een nieuw werkblad opent in Excel krijg je automatisch templates voor het opstellen van een budget.

 

Hoe vaak moet ik een budget opstellen?

Het beste inzicht geeft een maandbudget. Dit omdat een grote hoeveelheid van de vaste lasten ook maandelijkse kosten zijn (denk aan je internetabonnement).

Natuurlijk kun je ook direct enkele maanden vooruit budgetteren zodat je weet hoe je er voor staat over een paar maanden. Handig als je van plan bent om een grotere investering te doen.

 

Wat zijn de vervolgstappen?

Nadat je je budget hebt opgesteld is het zaak om je budget af te stemmen met de werkelijkheid. Welke verschillen zie je tussen je budget en de werkelijke inkomsten en uitgaven? Hoe komt het dat de inkomsten veel hoger zijn dan verwacht? Heeft een klant bijvoorbeeld vooruitbetaald? Hou hier dan rekening mee met het budget van volgende maand.

Wat zijn de verschillen in de vaste lasten? Heb je de juiste bedragen opgenomen in je budget? Zo niet, pas deze dan aan voor de komende maand.

En ten aanzien van je variabele lasten leer je in de loop van de maanden wat realistische kosten zijn. Welke kosten vallen mee? En welke vallen tegen? Wat was een eenmalige uitgave?

Door iedere maand deze analyse te maken, heb je een goed beeld van je te verwachte inkomsten en uitgaven en kun je je onderneming beter beheersen. Heel veel succes!

 

Waar liep je tegenaan bij het opstellen van je budget? Welke vragen heb je? Let me know!

Save

Save

Save

Save

Save

Save

I think you'll like this too, right?

Leave a Comment

Hi zakenmeisje, we LOVE cookies! En niet alleen de eetbare... Als zakenmeisje gebruik je cookies op je website om deze o.a. beter te maken, en dat willen we toch allemaal? Door de site te blijven gebruiken, ga je akkoord met het gebruik van cookies. Ik wil toch wat meer informatie...

De cookie-instellingen op Zakenmeisje.nl zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om jou de beste surfervaring mogelijk te geven. Als je doorgaat met Zakenmeisje.nl te gebruiken zonder het wijzigen van jouw cookie-instellingen of je klikt op "Accepteren :)" hieronder dan ga je akkoord met deze instellingen.

Sluiten