Hoe stel ik een business plan op?

Een business plan… Dat is toch alleen voor grote bedrijven? Of als je naar de bank moet voor een financiering? En daar moeten toch heel veel cijfers in? In deze blog laat ik zien dat een business plan ook voor zakenmeisjes is, wat je er minimaal in wilt hebben en hoe je dit opstelt.

red-hands-woman-creative

 

Business plan voor zakenmeisjes

Een business plan is niet alleen voor grote bedrijven zoals Philips en Shell. Of voor ondernemers die naar de bank gaan omdat ze een financiering aan willen vragen. Ook voor zakenmeisjes zoals jij en ik is het opstellen van een business plan een goed idee.

Waarom? Een business plan helpt je om de visie van je onderneming scherp te krijgen. Je visie is het startpunt voor alles dat je doet voor je onderneming. Je visie bepaalt je doelgroep, je marketingstrategie en ook zeker je financiële plaatje.

Maar waarom is een business plan nog meer een must voor een zakenmeisje?

  • Je hebt de visie van je bedrijf helder, waardoor je focus kunt houden op de zaken die voor jou als zakenmeisje echt van belang zijn. Het gaat namelijk zeker gebeuren dat je op een gegeven moment afgeleid wordt (dat kunnen bijvoorbeeld ook leuke nieuwe business opportunities zijn). Op zo’n moment is het handig om terug te kunnen grijpen naar je visie: gaat dit mijn bedrijf echt verder helpen? Is dit wat ik voor ogen heb?
  • Je zet je ideeën op papier en haalt ze daardoor uit je hoofd. Ik heb vaak tal van goede ideeën (vind ik zelf althans), waar ik nachten van wakker kan liggen. Door ze op te schrijven, maak je ze concreet en heb je weer meer ruimte in je hoofd om aan nieuwe ideeën te besteden.
  • Je ziet je onderneming als een serieus iets. Het kan natuurlijk zijn dat je bedrijf momenteel nog half je hobby is. Door het schrijven van een business plan maak je het meteen een stuk serieuzer en ga je er echt voor.
  • Je creëert voor jezelf een startpunt van je onderneming en daarmee een benchmark voor in de toekomst.
  • Je maakt voor jezelf een financiële planning die er mede voor zorgt dat je niet te veel gaat uitgeven (verleidelijk als de zaken goed gaan, maar niet handig).

 

Onderdelen van een business plan

Hoe moet een goed business plan er dan uit zien? Ten aanzien van het format ben je helemaal vrij. Of je hiervoor nu powerpoint gebruikt of een groot vel papier. Kies iets dat past bij jou en je onderneming.

De volgende onderdelen zijn onmisbaar in een goed business plan:

Visie

Je visie moet je zien als je droom. Wat wil je bereiken met je bedrijf? Waar zie je je bedrijf over vijf jaar? Welk verschil ga je maken in je deelgebied? Denk groots! Maar zorg natuurlijk wel dat het praktisch haalbaar blijft. Ik wil de grootste blog worden in Nederland op financieel gebied om daarmee te laten zien dat financiën helemaal niet saai of moeilijk hoeven te zijn.

the happy financial 3

Wat hierbij helpt is als je voor jezelf een drietal kernwaarden opsomt. Drie kernwaarden waarbij je meteen denkt aan je eigen onderneming. Bij alles wat je doet, houd je deze kernwaarden in gedachten en bij twijfel bij een deal kun je hier weer op terug vallen.

Schrijf ook naar aanleiding van je visie je lange termijn doelstellingen op. Hanteer hierbij termijnen van 1, 3 en 5 jaar. Waar wil je met je bedrijf staan? Hoe zit ik er dan zelf bij? Leuk om dan over een jaar te kijken waar je dacht dat je stond en waar je werkelijk staat.

 

Strategie

In je strategie heb je je visie op een praktische manier uitgewerkt. Dus: Hoe ga ik mijn bedrijf groot maken? Hoeveel klanten wil ik bereiken? Wat zijn mijn doelstellingen iedere maand voor mijn bedrijf om mijn visie verder te kunnen realiseren?

 

Doelgroep

Maak je doelgroep zo specifiek mogelijk, dus bijvoorbeeld niet alleen ‘vrouwen tussen de 20 en 35 jaar’. Dat is namelijk een erg grote groep. Je onderneming biedt een bepaald product of dienst aan en daar is een specifieke groep in geïnteresseerd.

Hoe gerichter je je doelgroep voor ogen hebt, hoe makkelijker het wordt om je marketing daarop te kunnen laten aansluiten.

 

Marketing

Zie je bedrijf als een merk en dat merk moet je gaan verkopen. Geloof zelf heilig in de kracht van je eigen merk en draag dit overal waar mogelijk uit. Ten aanzien van je marketing strategie kun je over zaken nadenken als: waar wil ik met mijn merk heen? Wat voor gevoel wil ik dat klanten krijgen bij mijn merk? Hoe zorg ik ervoor dat mijn merk het meest gewilde merk wordt? Hoe ga ik de marketing uitwerken? Wie ga ik mijn logo laten ontwerpen? Ga ik folders laten maken? Ga ik vooral een strategie via social media volgen?

 

Concurrenten

Je concurrenten zijn niet alleen maar ‘bad news’. Ze zijn er ook zodat je kunt afkijken (niet: kopiëren). Kijk naar hun product of dienst, wat bevalt je? Wat zou je anders doen? En wat ook heel goed kan werken: Team up! Denk na over mogelijke samenwerkingsvormen voor een eenmalige actie of voor de langere termijn.

 

Financieel

Hier kom je natuurlijk niet onderuit, hoe graag je het misschien ook zou willen. Maar…. Het is gelukkig niet heel lastig. Financiën is een must in ieder business plan en minstens net zo belangrijk als alle andere onderwerpen (als accountant vind ik dat zelf natuurlijk heel belangrijk).

Begin heel eenvoudig: Schrijf eerst al je uitgaven op die je de komende maanden gaat verwachten. Echt alles: inschrijving bij de Kamer van Koophandel, inkoop van je briefpapier, maken van je website, noem maar op. Dat zijn je eenmalige opstartkosten. Daarnaast heb je maandelijks terugkerende uitgaven, zoals huur, personeel.

Dan komt het leuke: je inkomsten, want natuurlijk ga je geld verdienen met je bedrijf. Waar verwacht je inkomsten uit te halen? En wanneer? Is dit een vaste stroom per maand of werk je op projectbasis? Zijn er projecten die meerdere maanden lopen? Of ben je afhankelijk van bezoekers van je website?

Een goede financiële paragraaf heeft een scenario analyse waarbij je drie financiële scenario’s uitwerkt:

1.      Alles gaat precies zoals je wilt, iedere klant die je benadert wil graag zaken met je doen, je hebt geen tegenvallers wat betreft kosten. Dit noem ik het ambitieuze droom scenario. Ook omdat dit waarschijnlijk (helaas) bij een droom blijft. De kans dat dit meest positieve scenario werkelijkheid wordt is heel erg klein.

2.      Je hebt een realistische en voorzichtigere kijk op je inkomsten aan de hand van je eerder onderzoek. Ten aanzien van de kosten heb je rekening gehouden met alle uitgaven en heb je een buffer ingebouwd van 10% voor onvoorziene uitgaven (die er altijd zijn). Dit tweede scenario is het most likely scenario en ook het meest realistische.

3.      Niet heel erg ondernemers eigen, maar voor het laatste scenario moet je even gaan doem-denken: Alles gaat mis, je gedroomde klanten blijven uit, of komen pas veel later binnen, de kosten rijzen de pan uit. Dit is het worst case scenario.

Het tweede, realistische scenario ligt tussen scenario 1 en 3 in, waar de werkelijkheid waarschijnlijk ook op zal uitkomen. Maar door de verschillende financiële scenario’s uit te schrijven, kun je je wel heel goed voorbereiden op eventuele missers of juist meevallers.

Als het goed is, zijn je inkomsten dan hoger dan je uitgaven. Is dat de eerste maand(en) niet het geval, is dat nog niet zo’n punt. Je uitgaven zijn namelijk hoger vanwege je opstartkosten en je inkomsten moeten nog vorm krijgen. Is dat na een tijdje ook nog het geval, kijk dan snel waar je kunt besparen ten aanzien van je uitgaven en zorg dat je meer inkomsten binnenkrijgt.

Geef jezelf vooraf een termijn waarna je bedrijf geld binnen moet gaat brengen.

Voor het eerste jaar maak je een inschatting van je inkomsten en uitgaven. Iedere maand kun je vervolgens toetsen of de werkelijkheid afwijkt (en hoeveel) van wat je vooraf gepland had.

Aan het eind van het jaar kijk je vervolgens of je deze vooraf opgestelde doelstellingen behaald hebt. Dit vind ik altijd leuk om te doen, je leert hier namelijk van voor het komend jaar. Je ziet hierbij ook dat je steeds beter wordt in het inschatten van je inkomsten en uitgaven, zodat je een echte happy financial wordt!

 

En nu?

Ga je aan de slag met je business plan? Is toch niet zo lastig als je vooraf dacht toch? Voor meer tips & tricks, kun je ook kijken op mijn website, the Happy Financial. Hier vind je meer praktische tips voor startende ondernemers, zoals aangifte BTW, pensioen, verzekeringen en opzetten van je administratie.

I think you'll like this too, right?

2 comments

Amber 22 February 2017 at 22:55

Leuk artikel! Mis helaas nog wat hele belangrijke componenten van een business plan. Het financiële gedeelte is heel begrijpelijk 🙂

Reply
Amber 22 February 2017 at 22:56

Leuk artikel! Mis helaas nog hele belangrijke componenten van een business plan. Het financiële gedeelte is heel begrijpelijk 🙂

Reply

Leave a Comment