fbpx

Je wekker gaat, je zet een kop koffie, neemt een douche en kleed je aan. Je bent klaar voor een nuttige werkdag! Eenmaal aan je bureau vliegen de fluoriserende post-its je om de oren en zie je door de stapels papieren het bos niet meer. Je hebt best veel te doen, maar waar moet je beginnen?!…

 

to-do list

 

Maak een kickass to-do list!

Je kent ze vast… de oh zo populaire to-do lijstjes. En dan heb ik het nog niet eens over de to-do-lijstjes van je to-do-lijstje. Allemaal hartstikke leuk natuurlijk, maar hoe zorg je er nou voor dat je to-do lijstje realistisch blijft en ook daadwerkelijk een nuttige tool wordt om mee te werken. Met deze tips kom je een heel eind:

1. Less is more

Schrijf niet als een malle al je taken op. Bedenk van te voren welke taken de meeste urgentie hebben en welke taken later op de dag of later in de week gedaan kunnen worden. Kijk ook naar de tijd die je nodig hebt om deze taak af te krijgen. Plan in de ochtend een grotere taak en in de middag meerdere kleinere taakjes. Vaak heb je in de ochtend de meeste energie en concentratie. Is dat bij jou andersom, dan draai je dit natuurlijk om.

2. Take a break

Plan ook je rustmomenten in. Zo zorg je er voor dat je niet teveel taken binnen een veel te korte tijd af wilt hebben. Je bent niet de hele dag productief en dat moet je ook niet van jezelf verwachten. Door af en toe een momentje rust te pakken, te lunchen of even te wandelen, zorg je er voor dat je daarna weer met volle energie verder kan werken. Jezelf belonen voor een afgeronde taak kan ook wel eens helpen.

3. Doe 1 ding tegelijk

Dat is makkelijker gezegd dan gedaan! Kies 1 ding uit je lijst en doe het. Zodra dat is gebeurd, ga je naar je volgende taak. Ga niet jongleren met 3 taken tegelijk, want voor je het weet, heb je aan het einde van de dag maar half werk verricht en is je to-do lijstje voor de volgende dag nog langer.

4. Geef jezelf extra tijd

Haal het maar snel uit je hoofd om te denken dat je voor lunchtijd al 13 blogposts hebt geschreven en je cursus HTML-codering hebt afgerond. Blijf realistisch en geef jezelf wat extra tijd om dingen af te maken. Dit kan alleen maar in je voordeel werken als je het werk eerder af hebt. Dit geeft je aan het einde van de dag ook een voldaan gevoel.

5. Kies een medium

To-do lijstjes kun je op allerlei soorten manieren maken. Kijk zelf goed wat voor jou werkt. De een schrijft het graag op, terwijl de ander dit liever digitaal doet. Voor dit laatste is er een enorme keuze aan apps die je kunnen helpen bij het maken van handige lijstjes. Probeer dingen uit en ontdek zelf wat er goed bij je past. Deze apps gebruik ik zelf graag:

Trello – Een handige tool om je to-do lijstjes gestructureerd in te delen in bijvoorbeeld: to-do, doing & done. Daarnaast is Trello erg visueel en heb je in één oogopslag een helder beeld van al je taken.

Todoist – Handig voor jezelf, maar ook om met meerdere mensen in te werken. Met één klik maak je van een mailtje een to-do of een reminder.

Wunderlist – Deze tool kun je als to-do lijstje gebruiken, maar ook als agenda. Met behulp van de mappen, kun je taken gemakkelijk categoriseren. Fijn aan Wunderlist is dat de vormgeving minimalistisch is en dat op deze manier alles lekker overzichtelijk en clean blijft.

 

to-do list1

 

6. Save the best for last

Maar echt.. begin je dag niet alleen met de grote taken. Het helpt soms ook om juist met de meest vervelende taak te starten, zodat je daar de rest van de dag niet meer tegenaan hoeft te hikken. Beloon jezelf einde van de dag met iets leuks en motiveer jezelf om je lijstje af te krijgen!

7. Bereid jezelf voor

Maak aan het einde van de dag een nieuwe lijst met taken die je de volgende dag gedaan wilt hebben. Zo maak je je hoofd leeg en weet je alvast wat je te doen staat de volgende dag.

Kortom, houd het vooral realistisch en behapbaar en ontdek met de hulp van deze tips wat voor jou het beste werkt.

 

Maak jij gebruik van to-do lijstjes en werkt dit voor jou?