fbpx

Fleur startte in maart 2016 met haar eigen onderneming Appels Media en werkt nu freelance voor een aantal toffe opdrachtgevers. Na een succesvolle vlog op het Youtube kanaal van Zakenmeisje.nl en een interview over haar onderneming gaat Fleur nu ook blogs schrijven omtrent het ondernemerschap en haar leven als freelancer. Lees je mee?

Money makes the world go round

“Money makes the world go round”, aldus Liza Minelli. En ja, ook jouw bedrijf zal niet overleven zonder inkomen. Maar wat ben jij als freelancer nu eigenlijk waard? Een vraagstuk waar niet zo snel over gesproken wordt, want we doen toch wat we leuk vinden en geld is daar in mindere mate belangrijk in. Maar uiteindelijk is het gezond als je bedrijf groeit, ook op financieel gebied. Het echte antwoord op deze vraag heb ik nog niet gevonden, maar ik kan je wel vertellen hoe ik hier als freelancer mee om ga.

 

download-de-gratis-starter-kit-voor-zakenmeisjes-in-spe1

 

Jij bepaalt zelf de waarde van jouw bedrijf

Het leven van een freelancer en startende ondernemer gaat niet altijd over rozen. Je start namelijk met een idee en hoopt dat anderen net zoveel vertrouwen hebben in jouw onderneming als jij zelf. Het begin bestaat dus negen van de tien keer uit investeren, investeren en nog eens investeren. Welkom in het leven van een startende ondernemer..

Ik heb lang getwijfeld over wat ik nu eigenlijk waard ben als ondernemer.

Want was als ze je door je lage prijs niet serieus nemen? Of je ze afschrikt vanwege een te hoog uurtarief?

Stop met denken, start met doen. Het is namelijk zo dat degene aan de andere kant van de lijn (je klant), een hele andere perceptie kan hebben van wat een juist bedrag is. Afhankelijk van zijn/haar budget, van wat ze er werkelijk aan willen spenderen en wat ze gewend zijn. Dit zal bij iedere opdrachtgever anders zijn en kun je dus ook niet voorspellen.

De grote les die ik dan ook heb geleerd, is dat jij de waarde van je bedrijf bepaalt. Je hebt namelijk maar één kans voor een eerste offerte. Je mag best uitstralen dat klanten bij jou aan het goede adres zijn voor de diensten of producten die je levert en natuurlijk houd je rekening met het feit dat je startend bent. De hoofdprijs vragen is iets voor een later stadium; wanneer je meer ervaring hebt, je bedrijf meters heeft gemaakt en je toffe opdrachten aan je portfolio hebt kunnen toevoegen. En had ik al gezegd dat je je bedrijf niet te snel in de sale moet gooien?

 

Je uurtarief berekenen

Zelf werk ik standaard met een uurtarief. Eerlijk is eerlijk, toen Appels Media net bestond, vond ik dit één van de lastigste dingen.

Gelukkig zijn er een aantal handige hulpmiddelen online te vinden, die je helpen bij het inschatten van een reëel tarief.

Op loonwijzer.nl vond ik een berekening waarbij ze verschillende factoren laten meespelen. (O)pleiding, (E)rvaring, A(utoriteit), S(pecialisme), M(inimumloon) en (D)eclarabele. Zij verbinden een waarde aan bijvoorbeeld je opleidingsniveau, de mate waarin je uren declarabel zijn (dus je echte werkuren, zonder administratie etc.) en het aantal jaar ervaring. Vervolgens ga je deze waarden, die je hebt ingevuld bij M, O, E, A en S, met elkaar vermenigvuldigen. Hier komt een bedrag uit. Stel je voor dat 50% van je uren declarabel zijn, dan mag je dit getal dus keer twee doen om op jouw uiteindelijke uurtarief uit te komen. Ook je tarief berekenen? Ga naar loonwijzer.nl.

Wat is een normaal uurtarief in jouw branche?

Naar de berekening op loonwijzer.nl zou je kunnen kijken naar wat een freelancer in jouw branche gemiddeld vraagt. Hier wordt meerdere keren per jaar onderzoek naar gedaan en je ziet ten opzichte van 2015 ook een daling in het uurtarief van de gemiddelde freelancer. Persoonlijk maak ik hier wat minder gebruik van, omdat ik van mening ben dat je naar je eigen kracht moet kijken en jij het beste weet wat je nodig hebt om je bedrijf te laten groeien. Toch snap ik heel goed dat je als startende freelancer graag wat houvast hebt, dus vandaar dat ik een lijstje met de gemiddelde uurtarieven per branche toch even met je deel;

  • Analyse & Advies: € 48,- per uur
  • Design & Multimedia: € 43,- per uur
  • Financieel & Administratie: € 42,- per uur
  • Management & Organisatie: € 40,- per uur
  • Marketing & Communicatie:  € 46,- per uur
  • Tekst & Vertaling: € 38,- per uur
  • Website & Applicaties: € 46,- per uur
    Bron: onderzoek Hoofdkraan.nl

Tip voor het bepalen van jouw uurtarief

Mijn grote tip is: blijf consistent. Stel voor jezelf een tariefkaart op met prijzen per dienst of product. Net zoals een prijskaartje in een winkel hebben jouw werkzaamheden ook een prijskaartje nodig. Zo communiceer je eenduidig wat jouw prijzen zijn en kun je daarna altijd nog kijken of het goed voelt om hier in te onderhandelen. Sommige opdrachtgevers zijn nou eenmaal wel leuk voor je portfolio, maar kunnen wat minder besteden. Hierbij ga ik altijd na in welke mate de
naamsbekendheid opweegt tegen de werkzaamheden die ik verricht voor een partij. Als een klant een groot netwerk heeft, in de branche waar mijn doelgroep zit, is dit zeker iets waar ik goed over nadenk. Geld is namelijk niet het enige waardoor je bedrijf groeit.

Last but not least; houd in gedachte dat er uiteindelijk een groen teken onderaan de streep moet verschijnen, want zonder ‘money, money, money’ doe je toch echt vrijwilligerswerk.

Good luck girls!