Het gevaar dat klanten heet

Hoe vaak zien we het niet fout gaan. Een negatieve reactie op Facebook en hopla een ware ramp voor je bedrijf is geboren. Niet iedereen is hetzelfde en sommige klanten zul je nooit tevreden kunnen stellen. Maar dat wil niet zeggen dat je dit niet kunt proberen.

 

person-woman-desk-laptop

Wat een slechte Facebook recensie met een ondernemer kan doen

Een bevriende ondernemer heeft een beauty zaak; een schitterende zaak waarvoor ze heel hard moet werken. Ze heeft het bedrijf van haar ouders overgenomen en heeft klanten vanuit het hele land. Helaas is een klant niet tevreden. Nadat ze in de zaak geen goede oplossing heeft gekregen besluit ze de zaak neer te gaan halen via een zeer negatief Facebook bericht.  Want ja, waarom niet?

Ik krijg niet de oplossing die ik wil en ik ben zeer ontevreden, hallo internet!

Wat vervolgens is gebeurd is mij zeer aan het hart gegaan. De betreffende ondernemer heeft niet goed op dit bericht gereageerd. Hierdoor is het bericht viral gegaan, waardoor het ineens de hele wereld tegen de ondernemer was en deze uiteindelijk aangifte heeft gedaan van bedreiging. Want zo voelde het aan.

Dit is een situatie waar iedere ondernemer tegenaan kan lopen. Of je nu op straat bedreigd wordt of via Facebook. Bedreiging is niet leuk en zeer stressvol kan ik je, helaas, uit eigen ervaring vertellen. Terwijl het probleem soms zo is op te lossen als mensen met elkaar in gesprek gaan.

 

Hoe reageer je op een negatief bericht?

Heb vertrouwen in jezelf en jouw bedrijf. Haal 3 keer diep adem en geef dan een rustige reactie op het bericht waarin je neutraal blijft en aangeeft graag te willen helpen waar dat mogelijk is. Vraag of de persoon je een privé bericht kan sturen, zodat er alsnog naar een oplossing kan worden gezocht.

 

Het internet is een berenkuil waar iedereen in kan vallen

Reageer zoals je ook zou doen als de persoon bij je in de winkel zou komen. Offline en Online lijken veel op elkaar. Het enige nadeel is dat online heel snel rond kan gaan en bij offline (mond-tot-mondreclame) dit iets langer duurt. En ja vervelende klanten die blijf je altijd houden. Het is aan jou om van die vervelende klant een uitdaging te maken en deze toch tevreden te krijgen. En soms mag er gerust een streep worden getrokken: tot hier en niet verder.

Je onderneming is je kindje en niemand heeft het recht deze compleet aan gort te helpen.

 

Heb jij ervaring met negatieve reacties? Hoe ben jij hier toen mee omgegaan?

Save

Save

Save

I think you'll like this too, right?

Leave a Comment