Heeft een zzp’er een tussenpersoon nodig?

Eind 2016 kwam er een artikel online over zzp’ers die vaak geen geld voor advies hebben. Het gaat dan om kleine ondernemers die de middelen niet hebben. Nu er steeds meer zzp’ers bijkomen is het goed om over dit onderwerp na te denken. Is een tussenpersoon wel nodig en wat is de toegevoegde waarde hiervan?

 

Maar wat doet een tussenpersoon eigenlijk?

Een tussenpersoon geeft informatie over verschillende verzekeringen en geeft hierbij advies. Ook bemiddelt een tussenpersoon bij het eventueel sluiten van een verzekeringsovereenkomst en verricht hij de handelingen bij de uitvoering van deze overeenkomst.  Als je de verzekering ook daadwerkelijk hebt afgesloten, zal de tussenpersoon de schadeafhandeling doen.

Het is mogelijk om als consument, als zzp’er of als kleine ondernemer een tussenpersoon in te schakelen om jou te helpen en advies te geven.

In mijn werk heb ik vaak te maken met tussenpersonen en financieel adviseurs. Zij nemen contact op om informatie op te vragen over de polis of de bestaande schademeldingen van verzekerden.

 

Kost het inschakelen van een tussenpersoon geld?

Het is wettelijk verboden om kosten bij de consument in rekening te brengen voor een bemiddeling. Een tussenpersoon moet natuurlijk wel zelf ook geld verdienen.

Bij het afsluiten van een lening doet hij dit door middel van provisie. De tussenpersoon ontvangt dan per  afgesloten lening  provisie van de bank.

Bij verzekeringen mag de tussenpersoon wel direct de kosten aan de klant doorberekenen. De kosten verschillen hierdoor wel per tussenpersoon.

Sommige tussenpersonen bieden een abonnement aan. Vaak houden zij dan je financiële situatie in de gaten na het afsluiten van een lening. Bij een verandering in je financiële situatie moet je dit wel zelf melden. Het heeft weinig zin om een abonnement af te sluiten als je zelf al veel regelt en regelmatig onderzoek doet. Vraag jezelf dus goed af of het abonnement ook echt van toegevoegde waarde is.

 

ZZP’ers

Uit het eerder genoemde onderzoek blijkt dat kleinzakelijke klanten  vaak over weinig  financiële  expertise beschikken en niet altijd de middelen hebben om die expertise in te huren.  Zij vormen hiermee een potentieel kwetsbare groep klanten.  In landen om ons heen wordt gekeken of er ook meer bescherming geboden kan worden aan kleinzakelijke klanten. De Europese wet- en regelgeving op nationaal niveau biedt hier ook steeds vaker ruimte.

 

Toegevoegde waarde van een tussenpersoon

In de huidige samenleving waarin we steeds meer zelf kunnen regelen, is het toch fijn om met iemand te sparren. Er is veel ‘keuzestress’ en hier kan een tussenpersoon zeker bij helpen. Een tussenpersoon kan je op financieel, juridisch maar ook persoonlijk vlak helpen. Het is een allround ondersteuner maar er moet wel een bepaald vertrouwen zijn. Er worden vaak veel privé onderwerpen (denk aan financiële status en relatie ) besproken. Elke klant is anders en heeft weer een andere benadering en advies nodig.

Maak dan ook eerst kennis met verschillende tussenpersoon en maak daarna de keuze voor degene die het beste bij je past.

 

 

Mijn advies

Persoonlijk vind ik een tussenpersoon erg prettig. Op dit moment heb ik een tussenpersoon die mij heeft geholpen met de hypotheek en bij het bemiddelen en afsluiten van verschillende verzekeringen.  Bij schades kunnen zij (indien gewenst) dit afhandelen met de verzekeraar en bij vragen reageren ze snel. Ik heb dan ook een abonnement afgesloten omdat zij met mij mee kunnen denken en mij kunnen helpen bij de moeilijkere onderwerpen. In mijn geval is dit de hypotheek en de rente, maar dit kunnen zij natuurlijk ook bij andere onderwerpen.

Het is fijn dat er persoonlijk contact is en dat iemand jou situatie kent. Je hoeft niet steeds uit te leggen wat je nodig hebt en zij komen met nieuwe ideeën waar je zelf niet zo snel aan denkt.

Ik zou het dan ook zeker aanraden als je een overzicht nodig hebt van alle mogelijkheden en iemand die jou hier een professional advies in kan geven op basis van je persoonlijke situatie.

Bronnen: amweb.nl en consumentenadviesnederland.nl

I think you'll like this too, right?

Leave a Comment

Hi zakenmeisje, we LOVE cookies! En niet alleen de eetbare... Als zakenmeisje gebruik je cookies op je website om deze o.a. beter te maken, en dat willen we toch allemaal? Door de site te blijven gebruiken, ga je akkoord met het gebruik van cookies. Ik wil toch wat meer informatie...

De cookie-instellingen op Zakenmeisje.nl zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om jou de beste surfervaring mogelijk te geven. Als je doorgaat met Zakenmeisje.nl te gebruiken zonder het wijzigen van jouw cookie-instellingen of je klikt op "Accepteren :)" hieronder dan ga je akkoord met deze instellingen.

Sluiten