fbpx

Applicaties, oftewel apps, maken het leven een stuk gemakkelijker. Niet alleen op persoonlijk vlak, maar ook op de ‘werkvloer’. Als ondernemer of freelancer moet je je bezig houden met verschillende aspecten die bij een eigen onderneming komen kijken. Gelukkig zijn er op dit vlak ook veel apps die je daarbij kunnen helpen. Ik heb de vijf handigste apps (die ik zelf ook veel gebruik) op een rijtje gezet.

Handige apps voor ondernemers en freelancers

1. Dropbox

Tegenwoordig slaan we alles op in de ‘cloud’ en dat is voor onze generatie ondernemers en freelancers ideaal. Gegevens worden online opgeslagen, we hebben toegang tot die gegevens vanaf alle apparaten en zo hebben we documenten dus altijd bij de hand. Dropbox is een van de populairste en meest gebruikte applicaties op dit gebied. Dropbox is eenvoudig te gebruiken en je kan er gratis 2GB ruimte kwijt. Gebruik je dropbox nog niet? Zet het dan snel op je telefoon, tablet en laptop, zodat je altijd en overal bij je documenten kan.

 

2. Google Drive

Dit is de applicatie die ik over het algemeen het meeste gebruik. Google drive beheert, net als Dropbox, documenten gratis online. Maar waar ik deze applicatie het meest voor gebruik is het aanmaken van documenten (Word bestanden), spreadsheets (Excel) en presentaties (powerpoint). Deze kan ik online, waar ik ook ben, aanpassen en delen met anderen. Vooral dit laatste is ideaal, want je kan met meerdere personen tegelijk werken in de documenten. Ik gebruik dit bijvoorbeeld met de gastbloggers van mijn eigen blog. In Google Drive hebben we een gedeelde spreadsheet met een blog planning, waarin we allemaal onze artikelen inplannen. Zo zie je precies wie, wat en wanneer wilt plaatsen.

3. Evernote

Evernote is een moderne en een uitgebreide notitieboek. Je kunt er simpele notities maken, maar ook foto’s, artikelen van het internet en gesproken teksten opslaan. Alles is eenvoudig terug te vinden. Ook met Evernote wordt alles online, in de cloud, opgeslagen. Wanneer je Evernote op je telefoon, tablet en laptop zet, kan je altijd en overal bij je notities. Hoe je het als ondernemer kunt gebruiken?

Je wordt als ondernemer en freelancer dagelijks met allerlei onderwerpen en inspiraties geconfronteerd. Met evernote kun je die gelijk opslaan. Denk hierbij aan het inspreken van een idee, een foto maken van iets dat je ziet in bijvoorbeeld een magazine of een artikel van het internet opslaan.

Hoe ik het gebruik? Ik gebruik Evernote vooral voor dit laatste, het opslaan van interessante artikelen op internet. Denk hierbij aan onderwerpen van artikelen voor mijn eigen website of interessante artikelen over ondernemen, sociale media en blogs.

 

4. Wunderlist

Ben jij ook zo gek op (to do) lijstjes? Dan is deze applicatie echt een must voor jou. Als eigen ondernemer ben je de hele dag door met verschillende dingen bezig, mails beantwoorden, marketing, sociale media, administratie en ga zo maar door. Onder deze to do’s vallen ook weer verschillende to do’s. Je raakt dus al snel het overzicht kwijt. Goede to do lijstjes zijn dus een must en met de applicatie Wunderlist wordt dit allemaal overzichtelijker dan een papieren to do lijst.

Een aantal voordelen:

  • In Wunderlist kun je verschillende mappen met daarin verschillende lijsten maken.
  • Belangrijke taken kun je een ster geven of je kan het op volgorde van belangrijkheid zetten.
  • Werk je met iemand samen? Dan kan je ook taken toewijzen aan deze mensen via de app. Met de chatfunctie kun je ook met hen communiceren.
  • Je kunt documenten toevoegen aan taken en een to do kan ook een bepaalde mail antwoorden zijn. Deze kan je ook toevoegen aan Wunderlist door de betreffende e-mail te mailen naar me@wunderlist.com.
  • Je kunt een herinnering instellen, zodat je een melding krijgt wanneer iets gedaan moet worden.

 

5. Hours Tracker

En last but not least, Hours Tracker. Werk jij op basis van uurtje-factuurtje? Dan moet deze applicatie zeker op jouw telefoon of tablet staan. Het geef je namelijk zicht in hoe lang een klus duurt en wat de verdiensten zijn. Je kan namelijk in- en uitklokken, maar ook vast dagen en uren aangegeven dat je werkt. Hierbij houdt de app rekening met het uurtarief dat je invult en bijvoorbeeld ook het percentage dat je moet afstaan aan de belastingdienst. Nog een voordeel van deze applicatie is dat je meerdere opdrachtgevers kan toevoegen.

 

Gebruik jij al applicaties om efficiënter te werken, zo ja welke?