fbpx

Het lijkt zo eenvoudig om een merk te creëren. Je bedenkt een leuke naam, hip logo en maakt een mooie website. Maar een sterk merk creëren is veel meer dan dat. Een merk met een eigen positie in de markt heeft naast een aantal visuele elementen ook een duidelijke missie, heldere visie en onderscheidende merkwaarden nodig. Wat merkwaarden zijn en waarom ze zo belangrijk zijn voor jouw merk, leg ik je in dit blog uit.

 

CREEËR JOUW MERK MET DE JUISTE MERKWAARDEN

 

Wat zijn merkwaarden?

Merkwaarden bepalen jouw positie als merk in de markt. Ze maken jou onderscheidend ten opzichte van de concurrentie. Daarnaast geven ze een duidelijke focus aan jouw merk. Alles wat je doet en communiceert, is gebaseerd op deze merkwaarden.

Voorbeeld:
Stel je hebt een webshop in biologische kleding. Dan zijn bijvoorbeeld biologisch, duurzaamheid en eerlijkheid jouw merkwaarden. Het uitgangspunt is dat alle producten die je verkoopt biologisch zijn. Je beperkt je niet alleen tot kleding, je kunt ook schoenen of wellicht woonartikelen in de toekomst gaan verkopen. Mits deze maar biologisch zijn. Alle producten worden op een eerlijke en duurzame manier geproduceerd en ook in je communicatie ben je eerlijk naar de klant toe.

Waarom zijn merkwaarden belangrijk?

Wanneer je continu dezelfde merkwaarden communiceert, zal de doelgroep jouw merkwaarden gaan onthouden en herkennen. De doelgroep weet na een tijdje wie jij bent, waar je voor staat en waarom je onderscheidend bent.

Uiteindelijk komen ze naar jou toe omdat ze zich kunnen vinden in jouw merkwaarden en graag bij jouw merk willen horen.

 

Hoe bepaal ik mijn merkwaarden?

Maak een lijst met waarden die voor jou belangrijk zijn en die jou als persoon omschrijven. Vul dit aan met waarden waar je graag naartoe wilt groeien. Vraag daarnaast aan bestaande klanten welke waarden kenmerkend zijn voor jouw bedrijf. Kies uit de totale lijst de 3 waarden die er voor jou het meest uitspringen. Dit zijn jouw merkwaarden.

Heb jij merkwaarden voor jouw bedrijf opgesteld? Wat zijn deze?