Content verspreiden, meten en analyseren

Je hebt een killer blog geschreven en nu? Waar moet je beginnen? Blijven zitten wachten tot de bezoekers langskomen gaat niet werken. Zelfs met het meeste geduld in de wereld ga je daar geen succes mee boeken. Je content wil je gaan delen, het liefste daar waar jouw Buyer Persona zich bevindt. Met een lekkere vette clickbait trek je iedereen naar je website/blog en kijk, dán gaan de bezoekersaantallen ineens omhoog! Tenminste, als je weet hoe je het kunt meten. Hoe je dat doet? Lees snel verder!

apple-laptop-notebook-notes

 

Waar plaats je jouw bericht?

Er zijn talloze kanalen waar je jouw content kunt plaatsen. Het allerbelangrijkste hierbij is dat je altijd jouw Buyer Persona in gedachten houdt. Zo zal in het ene geval een plaatje op Pinterest super werken waar in een andere situatie een sterk stuk op Linkedin enorm veel hits oplevert.

Over het algemeen zit (bijna) iedereen op Facebook, dit kanaal kun je eigenlijk altijd wel meenemen in je content planning. Vooral B2C is een geschikte markt om Facebook te gebruiken, B2B wordt iets lastiger maar is zeker niet onmogelijk. Linkedin is voor B2B een heel goed kanaal. Zit je meer in het creatieve vlak dan zal je op Pinterest naar alle waarschijnlijkheid succesvol zijn.

Ben je pas net gestart en twijfel je waar jouw Buyer Persona uithangt? Trial and error baby, ga je content op diverse kanalen delen en meet waar je het meeste engagement hebt. Dit is overigens voor iedereen belangrijk hé, meten is weten. Ook je Buyer Persona kan met de tijd veranderen en moet soms bijgesteld worden.

 

Hoe schrijf je een goede clickbait?

Oké. Nu je hebt besloten waar je jouw content gaat delen is het zaak om een clickbait te schrijven. Een clickwat? Clickbait: Een opvallende titel die aanspoort om te klikken. Zorg ervoor dat je de lezer verrast met een titel waar hij/zij wel op moet klikken. Een paar tips die hierbij goed werken:

  • Gebruik een negatieve vorm, dit zorgt ervoor dat je bericht opvalt en triggert om te lezen. Titels waarin woorden als “5 redenen om absoluut niet …” en “Stop met… “ staan zijn onverwacht en trekken de aandacht.
  • Getallen, je kunt er niet omheen: We houden van lijstjes. Denk aan titels als “7 x de beste… “ en “3 Redenen om voortaan…” waarin je een opsomming maakt.
  • Wek de indruk dat je iets waardevols wilt delen met je lezer, we’re all freebie-hunters deep down inside. Een titel als “Leer hoe je nooit meer…” of “Met deze tips haal je vandaag nog…” geeft de lezer de indruk dat er iets te winnen of te leren valt, daar wordt op geklikt!
  • En blijf actueel, het nieuws is een goede leidraad om te gebruiken ter inspiratie voor je content.

 

Houd die bezoekers in de gaten met UTM

Je dacht er al te zijn hè? Bijna! Een belangrijke om absoluut niet te vergeten is het meten van je acties. Als je een stuk content deelt dat linkt naar je website wil je toch weten of het relevant is?

Stel je hebt een blog geschreven die je op Facebook, Linkedin en in je nieuwsbrief deelt met je volgers. Zou het niet fijn zijn als je weet via welke kanalen je de meeste engagement creëert? Door aan de link een unieke code toe te voegen (UTM) kun je dit gemakkelijk meten in Google Analytics, super waardevol dus!

Een UTM code genereer je met behulp van de campaign url builder van Google, een super handige tool die voor jou de unieke code maakt op basis van de door jou ingevoerde input. Als je vervolgens in Google Analytics onder Bron/Medium kijkt zul je zien dat je op een gemakkelijke manier onderscheidt kunt maken tussen de verschillende verkeersbronnen en meet je of je campagne goed loopt. Hiermee kan je achterhalen of een bepaald kanaal wel of niet geschikt is voor jouw doelgroep, en meet je of de campagne an sich goed loopt.

Het is best ingewikkeld allemaal, gelukkig heeft Google een aantal gratis trainingen die je thuis of bij Google in Amsterdam (heel leuk om eens te doen! Gratis!) kunt volgen. Daarmee heb je de tools in handen om zelf de gebeurtenissen op je eigen website te meten en analyseren.

 

Meet jij het verkeer naar jouw website al?

Save

Save

I think you'll like this too, right?

Leave a Comment