fbpx

Eigenlijk was ik al jaren ergens op aan het wachten. Op de juiste ervaring. Dat ene lumineuze plan. Het goede moment. Een teken van boven. Hoe je het ook wilt noemen, ik begon maar niet.

Starten met ondernemen was als het vooruitzicht de Mount Everest te beklimmen. Want eigenlijk waren er al heel lang de ideeën. En had ik ook al ervaring, aansporing van mensen uit mijn omgeving. Signalen dat ik misschien beter voor mezelf kon beginnen. Een typische generatie Y-er(zo heb ik me laten informeren), zat ik regelmatig bij HR samen met mijn manager, omdat ik gewoonweg te vaak in discussie ging over de plannen en uitvoering daarvan. Nu ik daarop terugkijk, begrijp ik hoe lastig dat ook was voor alle betrokkenen.

Wat uiteindelijk de doorslag gaf? Ik kan hier eigenlijk maar één antwoord op geven: ik begon. Het was geen knop die om ging of een lightbulb moment. Het was het feit dat ik een idee actief na ging jagen. Met beide benen erin springen, producenten contacteren, het eindproduct ontwikkelen en dat zo snel mogelijk in de markt zetten.

PS Wil je tips & andere waardevolle lessen die ik uit 50+ interviews met zakenmeisjes heb gehaald ontvangen? Download nu gratis de Starters Kit voor Zakenmeisjes in spé >> 

Want dat is ook nog zo’n struikelblok voor veel ondernemers. Beginnen zonder compleet volmaakt plan. Met name vrouwelijke ondernemers, heb ik begrepen. Die zijn soms zo goed in businessplannen maken. Gewoon fantastisch. Alleen een beetje jammer dat dat soms drie jaar in beslag neemt. Zonder dat ze in die tijd om feedback hebben (durven?) vragen. Een gewaarschuwd mens telt voor twee. Ik startte On The Rocks zonder uitgebreid businessplan.

Er was een idee voor een product, een bijzonder materiaal en that was it.

 

Dat ging totaal tegen mijn natuur in. Al sinds ik een klein kind was, verloor ik mezelf vaak in plannen. Ik kan de familieleden en (zakelijke) adviseurs die me voor deze fout behoed hebben in dit geval, niet genoeg bedanken. ‘Ja maar, ik heb toch een plan nodig voor ik begin?’. Waarop ik het antwoord kreeg: ‘Je hebt al een productsample. Test die eerst maar in de markt, dan zie je daarna wel weer verder’. En dat werkte perfect.

rockbook

Moraal van het verhaal? Heb je een idee voor een bedrijf, maar heb je moeite met hoe te starten? Test. Test je verhaal, de pitch voor je dienst, de dummy van je product. Gooi het in de markt en zie wat het doet. Ik heb mijn Rockbooks een jaar lang zonder compleet businessplan op de markt gezet. Ja, er was een A4-tje met mijn visie en missie. Je moet wel enige rode draad hebben om aan vast te houden.

2017 is het jaar waarin ik voor het eerst een businessplan heb gemaakt. Helemaal compleet. Meerdere pagina’s vol met strategieën en voorspellingen. Allemaal gebaseerd op eerdere ervaringen. Niet op een idee alleen. En dat maakt het meteen een stuk makkelijker en overtuigender. Bezint eer ge begint? Begint eer ge bezint!

download-de-gratis-starter-kit-voor-zakenmeisjes-in-spe1