Bloggers en adverteerders opgelet: de Nederlandse Reclame Code eindelijk uitgelegd

Regelmatig zien we op Twitter vragen van bloggers voorbij komen over het maken van reclame. Want is een blog-samenwerking reclame maken? Welke regels zijn daaraan verbonden? En wat als ik me daar als blogger niet aan houd?

Stichting Reclame Code

De Stichting Reclame Code ziet erop toe dat adverteerders verantwoorde reclame maken, zodat consumenten vertrouwen in reclame hebben en behouden. Zo mogen adverteerders bijvoorbeeld niet alles zomaar beweren over hun product. De consument moet erop kunnen vertrouwen dat de reclame ‘redelijk klopt’. Adverteerders moeten zich houden aan de regels die gelden voor het maken van reclame. Die regels staan niet alleen in de wet, maar ook in de Reclame Code.

shoppen-schoenen

 

Nederlandse Reclame Code

Om te weten of jij aan de Reclame Code moet voldoen, moet je weten welke begrippen er worden gehanteerd. Onder reclame wordt verstaan: iedere openbare en/of systematische directe dan wel indirecte aanprijzing van goederen, diensten en/of denkbeelden door een adverteerder of geheel of deels ten behoeven van deze, al dan niet met behulp van derden. Onder reclame wordt mede verstaan het vragen van diensten. Een sponsoring, productplaatsing, verpakking of etiket kan dus ook reclame zijn! Een adverteerder is een organisatie of persoon niet zijnde een consument.

 

Reclame Code Social Media

Voor reclame op social media gelden aparte regels. Ben jij bijvoorbeeld blogger en werk jij samen met en adverteerder/sponsor? Dan moet jij hierbij aan bepaalde regels voldoen. Zo moet duidelijk zijn dat het om een samenwerking/advertentie/sponsoring gaat en moet uitdrukkelijk vermeld worden dat jij als blogger loon in geld of natura hebt ontvangen voor de blogpost/social media-uiting.

Hoe je dat kunt doen? De Reclame Code geeft je wat opties:

Dit kan door de blogpost af te sluiten met: “Disclaimer, deze printer/telefoon/tablet kreeg ik gratis aangeboden van HP/Apple/Samsung om te testen.”
Indien het gaat om een microblog bericht, kan er gebruik worden gemaakt van een hashtag. Wanneer het gaat om een gesponsord product, gebruikt men #spon, bij een advertentie #adv.
Onderstaand volgen voorbeelden van de wijze waarop de Relevante Relatie binnen welk platform correct aan bezoekers kenbaar kan worden gemaakt. De opsomming is niet limitatief. Andere manieren zijn mogelijk.

Persoonlijke weblogs

● Ik ontving productnaam van merk.
● Merk stuurde me productnaam.
● Het bedrijf/merk stimuleerde mij tot dit bericht

 

Review / thema weblogs

● Ik ontving productnaam van merk voor een review.
● Ik ben betaald door merk voor een review.
● Het bedrijf/merk stimuleerde mij tot dit bericht.

 

Reacties in online fora

● Ik ontving productnaam van merk.
● Ik ben betaald door merk.
● Het bedrijf/merk stimuleerde mij tot dit bericht.
● Ik ben een medewerker [of vertegenwoordiger] van merk .

 

Microblogs

Maak gebruik van een hashtag, zoals:

● #spon (gesponsord)
● #paid (betaald)
● #sample (sample)
● #adv (advertentie)
● #prom (promoted)

 

Status updates in sociale netwerken

● Ik ontving productnaam van merk.
● Ik ben betaald door merk.
● Het bedrijf/merk stimuleerde mij tot dit bericht.

In het geval dat status updates worden gelimiteerd door een aantal karakters, raden we aan om de Relevante Relatie tussen de Adverteerder en Verspreider te openbaren op de wijze die voor de microblogs is omschreven.

 

Podcasts, video & foto communities

Op onderstaande wijze kan de Relevante Relatie tussen Adverteerder en Verspreider openbaar worden gemaakt bij de omschrijving van de geplaatste content.
● Ik ontving productnaam van merk.
● Ik ben betaald door merk.
● Het bedrijf/merk stimuleerde mij tot dit bericht.

 

Leuk weetje: de adverteerder moet bloggers wijzen op de Reclame Code. Toch blijft ook altijd de blogger verantwoordelijk zijn of haar eigen reclame-uitingen.

 

Reclame Code Commissie

Heb jij als consument een klacht over een reclame-uiting? Dan kun je deze klacht (online) indienen bij de Reclame Code Commissie. Dit is een onafhankelijke commissie die reclame-uitingen toetst aan de regels voor reclame. Tegen een uitspraak van de Reclame Code Commissie kun je in bezwaar gaan. Tegen de uitspraak op dit bezwaar, kan vervolgens nog beroep worden aangetekend bij het College van Beroep.

 

Consequenties

Blijkt uit de uitspraak dat de adverteerder de Reclame Code heeft overtreden? Dan checkt de afdeling Compliance (van de Stichting Reclame Code) of de adverteerder gevolg geeft aan de uitspraak van de Reclame Code Commissie. Doet de adverteerder dat niet, dan wordt daarvan melding gemaakt op de website van de Reclame Code in de rubriek ‘non-compliant’. Dat is een soort openbare zwarte lijst, die bij de toezichthouders (bijvoorbeeld Autoriteit Consument en Markt) onder de aandacht wordt gebracht. Het is natuurlijk niet zo professioneel om op die lijst te staan.

 

Dit artikel is geschreven door Miss Suzanne van Duijn.

Save

Save

I think you'll like this too, right?

Leave a Comment

Hi zakenmeisje, we LOVE cookies! En niet alleen de eetbare... Als zakenmeisje gebruik je cookies op je website om deze o.a. beter te maken, en dat willen we toch allemaal? Door de site te blijven gebruiken, ga je akkoord met het gebruik van cookies. Ik wil toch wat meer informatie...

De cookie-instellingen op Zakenmeisje.nl zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om jou de beste surfervaring mogelijk te geven. Als je doorgaat met Zakenmeisje.nl te gebruiken zonder het wijzigen van jouw cookie-instellingen of je klikt op "Accepteren :)" hieronder dan ga je akkoord met deze instellingen.

Sluiten