Een blog maken in 8 stappen

Wil jij een blog maken maar heb je geen idee waar je moet beginnen? You’re in luck, want in dit artikel leg ik je in 8 eenvoudige stappen uit hoe je een blog kunt beginnen zónder enige kennis van HTML of coderen.

P.S. dit artikel is bijna 6000 woorden lang, dus pak een kop koffie of thee en get comfy!

Klaar om vandaag jouw blog te maken? Laten we beginnen…

DEEL I – Hoe begin je een blog?

STAP 1: Waarom wil je een blog maken?

Voordat we daadwerkelijk beginnen met het maken van jouw blog is het belangrijk om na te denken over de reden dat jij een blog wil maken. Dit zijn de meest voorkomende redenen waarom mensen een blog beginnen:

  • Jouw kennis delen met anderen.
  • Jouw creativiteit kwijt kunnen en jouw ideeën met gelijkgestemden delen.
  • Jouw expertise op een bepaald vlak tonen, bijvoorbeeld om een goede baan te scoren.
  • Ter ondersteuning van jouw bestaande onderneming.
  • Beter leren schrijven.
  • Vrienden en familie op de hoogte houden, bijvoorbeeld van een reis of project waar je aan werkt.
  • Geld willen verdienen met bloggen.

Al deze redenen om een blog te beginnen hebben weer andere doelen. Als je blogt over de reizen die je maakt kan het doel zijn om jouw vrienden en familie op de hoogte houden van wat je doet. Of je wil anderen inspireren dezelfde reis te maken en geeft hen tips over hoe ze dit het beste kunnen doen. Denk na over wat jouw reden is om een blog te beginnen en schrijf jouw doel op.

Wil je puur en alleen een blog maken omdat je denkt er snel geld mee te kunnen verdienen? Think again. Natuurlijk kun je geld verdienen met een blog, maar dit moet niet de hoofreden zijn waarom je een blog begint. Een blog maken en onderhouden en uiteindelijk veel bezoekers op je blog krijgen kost enorm veel tijd en toewijding. Schrijf je echter over een passie, dan kun je hier eindeloos over schrijven en houd je het veel langer vol. Ook als je weinig bezoekers krijgt en er (nog) geen geld mee verdient.

>> Actiepunt: schrijf op waarom jij een blog wil beginnen en wat je hiermee wil bereiken.

STAP 2: Waar ga je over bloggen?

Je weet nu wat het doel van jouw blog is, maar waar ga je precies over bloggen? Het kiezen van een niche is belangrijk zodat bezoekers van jouw website direct weten waar jouw blog over gaat en welke informatie ze er kunnen vinden.

Kies iets waar je veel over weet of wat je graag doet en wat aansluit bij het doel van jouw blog. Het moet iets zijn waar je de komende jaren over kan blijven schrijven, dus geen tijdelijke hype, en wat goed bij jou past. Vragen jouw vriendinnen je altijd advies over kleding? Begin een fashion blog. Ben jij dol op Italiaans eten? Schrijf hier dan over. Of loop jij elk weekend een marathon? Er zijn vast veel vrouwen die willen weten hoe je dit doet.

Inspiratie nodig? Dit zijn veel voorkomende blogs:

  • Fashion blogs
  • Travel blogs
  • Food blogs
  • Marketing blogs
  • Lifestyle blogs
  • Beauty blogs
  • Mom blogs

Heb je een topic gekozen? Kijk eens of je hem specifieker kan maken. Wil je bloggen over beauty, specialiseer je in milieuvriendelijke make-up. Begin je een travel blog, richt je op een bepaald land. Door een niche te kiezen zijn de bezoekers die op jouw blog komen enorm geïnteresseerd in dit onderwerp en zullen ze sneller terugkomen.

>> Actiepunt: bedenk een goed onderwerp voor jouw blog en maak dit onderwerp nog specifieker.

Als je het onderwerp van jouw blog hebt gekozen kun je testen of het een goed onderwerp is door de volgende twee dingen te doen:

  1. Verzin minimaal 15 artikelen die je over dit onderwerp kunt schrijven. Lukt dit makkelijk? Dan is het waarschijnlijk een goed onderwerp.
  2. Of mensen geïnteresseerd zijn in jouw onderwerp kun je testen door te kijken wat het maandelijkse zoekvolume op dit onderwerp is. Hoe doe je dit?
    1. Je gaat naar Google Adwords (www.google.com/adwords/) en maakt een gratis account aan.
    2. Als je bent ingelogd klik je op ‘hulpprogramma’s’
      Blogpost afbeelding - google adwords stap 2 hulpprogramma's
    3. Klik vervolgens op ‘zoekwoordplanner’
      Een blog maken - google adwords stap 3 zoekwoordplanner
    4. Klik nu op ‘nieuwe zoekwoorden zoeken met een woordgroep, website of categorie’
      Een blog maken - google adwords stap 4 nieuwe zoekwoorden zoeken
    5. Vul jouw onderwerp in, bijvoorbeeld ‘rondreis Thailand’ en klik op ‘ideeën opvragen’
      Een blog maken - google adwords stap 5 ideeën opvragen
    6. Wat je nu ziet is dat er maandelijks gemiddeld door 3600 mensen in Nederland wordt gezocht op de term ‘rondreis Thailand’.
      Een blog maken - google adwords stap 6 maandelijkste zoekopdrachten thailandHier zijn dus vrij veel mensen in geïnteresseerd en is een goed onderwerp! Levert jouw onderwerp maar 10 zoekopdrachten per maand op dan kun je misschien beter een ander onderwerp kiezen of het iets breder maken. Als je naar beneden scrolt laat Google zoekwoorden zien die op jouw zoekwoord lijken, grote kans dat hier wel iets tussen zit wat jou interesseert en waar meer interesse voor is.

>> Actiepunt: check hoe vaak er op jouw gekozen onderwerp gezocht wordt.

Heb je een goed onderwerp? Wat je nu nog kunt doen is de competitie checken. Let overigens niet op het kopje concurrentie in de zoekwoordplanner. Dit zegt niets over hoeveel websites er over dit onderwerp zijn en of jij hoog kunt komen in de zoekresultaten. Het betekent alleen dat er veel of juist weinig adverteerders zijn. (Als je Google Adwords in wilt zetten is dit wel iets om op te letten, maar anders niet naar kijken!)

Hoe check je dan wel hoeveel concurrentie er is? Door simpelweg te googelen. Tik jouw onderwerp in en kijk wat voor websites er naar boven komen. Zijn dit grote websites die al lang bestaan en veel volgers hebben? Dan kan het lastig zijn om hier tussen te komen. Zijn het echter kleinere blogs, dan maak je een goede kans. Een tool die je hier voor kunt gebruiken is de MozBar, deze kun je gratis op je webbrowser installeren.

>> Actiepunt: check de competitie op jouw onderwerp.

STAP 3: Welk platform ga je gebruiken?

Dit is eigenlijk een no-brainer, maar ik wil het hier toch bespreken voor het geval jij nog je twijfels hebt. Allereerst kun je kiezen tussen betaalde platformen en gratis platformen.

Gratis platformen
De meest gebruikte gratis platformen van dit moment zijn Blogger, WordPress.com, en Tumblr. Deze websites zijn gratis te gebruiken en heb je snel online staan. Klinkt goed zou je zeggen. Waarom raad ik het dan toch af om deze platformen te gebruiken voor jouw blog?

  • Je hebt geen eigen domein, jouw url komt er dus bijvoorbeeld zo uit te zien: www.rondreis-thailand.blogspot.com. Niet heel professioneel, toch?
  • Je hebt geen eigen e-mail adres. Als bezoekers van jouw website je een bericht willen sturen moeten ze je op jouw privéadres mailen. Zakelijke e-mails tussen de beste vliegticket deals en laatste modemusthaves is ook niet ideaal.
  • Weinig mogelijkheden om de website naar jouw smaak in te richten. En je wilt natuurlijk wel dat jouw blog er straks super mooi uitziet!
  • Je kan ook geen plugins en widgets installeren om jouw blog nóg beter te maken. (Als je niet weet wat dit zijn, dit bespreek ik straks).
  • Vaak mag je op de gratis platformen geen reclame maken, en kun je er (op die manier) dus niets mee verdienen.
  • Al jouw zorgvuldig geschreven blogs zijn niet in jouw beheer, maar in het beheer van het platform. Willen ze jou om de een of andere reden niet meer ondersteunen, dan kunnen ze je blog zomaar verwijderen. Het is echt gebeurd…
  • Wees eens eerlijk, welk bekende blog dat jij leest maakt gebruik van één van bovenstaande platformen? Juist, geen een. Need I say more?

Wat moet je dan wel gebruiken?
WordPress is the way to go! Ik denk dat ik je inmiddels wel overtuigd heb dat je geen gebruik moet maken van één van de gratis platformen, maar wat moet je dan wel gebruiken? WordPress dus. Maar Naomi, net zei je nog dat je WordPress juist niet moet gebruiken… dat klopt, ik had het toen over wordpress.com. Met WordPress bedoel ik nu wordpress.org; het platform voor serieuze bloggers.

Waarom je WordPress moet gebruiken voor jouw blog: 

  • Het is GRATIS! Ja ik weet het, zojuist zei ik nog dat dit een betaald platform is. Het zit zo, om van WordPress gebruik te maken heb je een domeinnaam en webhosting nodig (daar kom ik zo op, don’t worry), maar het gebruik van WordPress zelf is helemaal gratis.
  • Niet alleen is WordPress gratis, je kan ook enorm veel gratis thema’s, plugins en widgets downloaden die jouw blog nog veel mooier en beter gaan maken. Je kan jouw blog dus precies maken zoals jij wil.
  • Het is enorm makkelijk om te installeren. Geen grap, ik leg het je hier stap voor stap uit.
  • Er zijn ruim 75 miljoen websites en blogs gemaakt met WordPress, waaronder deze. Oh yeah… I love WordPress! Ik heb ook met Blogger en Joomla (een ander CMS) gewerkt en was meteen verliefd toen ik met WordPress begon. Zo veel mogelijkheden en zo makkelijk in gebruik. Ik zou willen dat ik een guide zoals deze had gehad toen ik in 2011 begon met bloggen.
  • Het is veilig; WordPress update vaak hun software zodat hackers geen kans krijgen.

STAP 4: Domeinnaam vastleggen

We zijn het erover eens dat je WordPress voor jouw blog gaat gebruiken, goede keuze! Zullen we dan maar eens echt gaan beginnen met het maken van jouw blog?

Hoe gaat jouw blog heten?
Stap 4 is het vastleggen van jouw domeinnaam, oftewel jouw eigen url. Om dit te kunnen doen heb je allereerst een idee voor een domeinnaam nodig, vaak is dit de naam van jouw blog.  Als je nog niet weet hoe jouw blog gaat heten is dit een goed moment om hierover na te denken.

De naam van jouw blog bedenken kan erg lastig zijn, verwacht dan ook niet dat je meteen een goede naam te pakken hebt. Begin met een leeg Word document en schrijf het hoofdonderwerp van jouw blog op. Schrijf vervolgens ook andere onderwerpen op die hiermee te maken hebben. Schrijf alles op wat je kan bedenken. Googelen op deze woorden en blogs lezen die over hetzelfde onderwerp gaan kunnen jou ook helpen om weer op nieuwe woorden te komen. Speel met deze woorden, combineer ze, voeg er een grappig woord aan toe, iets persoonlijks of jouw eigen naam.

Het bedenken van een goede naam heb je vaak niet in een uurtje gedaan, maar duurt even. Heb je een paar namen waar je tevreden over bent kun je deze ook eens testen bij je vrienden en familie. Wie weet brengen zij je op goede ideeën of helpen ze je de knoop door te hakken. Neem er de tijd voor, want de naam van jouw blog en domeinnaam veranderen doe je niet zo snel.

Tip: Wil jij je met deze naam ook inschrijven bij de Kamer van Koophandel, check dan ook daar of de naam nog vrij is.

>> Actiepunt: bedenk een naam voor jouw blog en check of deze naam nog vrij is bij de KvK en als domeinnaam.

Een domeinnaam kiezen voor jouw blog
Heb je een naam voor jouw blog bedacht, dan kun je deze als domeinnaam gebruiken. Gaat jouw blog bijvoorbeeld ‘Rondreis Thailand’ heten, dan is de domeinnaam www.rondreisthailand.nl een goede optie. Hierbij een paar tips voor het kiezen van een goede domeinnaam:

  • Zorg dat het de lading van jouw blog dekt. Bezoekers van jouw website moeten aan de naam direct zien waar jouw blog over gaat.
  • De naam moet makkelijk te onthouden en te spellen zijn.
  • Gebruik de extensie .nl als je Nederlandse bezoekers wilt trekken en de extensie .com als je ook internationale bezoekers wilt trekken.
  • Zorg dat de naam niet te lang is.
  • Kijk uit dat de naam niet verkeerd geïnterpreteerd kan worden.

Domeinnaam vastleggen
Heb je een goede domeinnaam, kijk dan of deze nog vrij is. Dit kun je bijvoorbeeld doen bij 123-webhost.nl.  Vul jouw naam in en klik op ‘controleer’. In dit voorbeeld gebruik ik de domeinnaam ‘rondreisthailand’ weer.

Een blog maken - domeinnaam vastleggen domeinnaam checken

Ik krijg nu te zien dat deze domeinnaam helaas al bezet is. Is jouw domeinnaam ook al bezet, dan zal je weer moeten nadenken over een andere domeinnaam. Je kan bijvoorbeeld een streepje tussen twee woorden zetten, in dit voorbeeld zou het dan ‘www.rondreis-thailand.nl’ worden. Of je kan kijken of de .com versie nog beschikbaar is en deze gebruiken.

Een blog maken - domeinnaam vastleggen domeinnaam niet beschikbaarIs jouw domeinnaam nog beschikbaar? TOP! Dan kun je hem nu gaan vastleggen. Dit kun je het beste doen bij dezelfde partij als waar jij je webhosting besteld (volgende stap).

Wat kost een domeinnaam?
Voor een domeinnaam betaal je gemiddeld tussen de € 6 en € 12 per jaar. Bij sommige hostingbedrijven krijg je de domeinnaam gratis.

>> Actiepunt: check of de domeinnaam die jij hebt gekozen nog vrij is en leg deze vast.

STAP 5: Bestel webhosting

Naast een domeinnaam heb je ook webhosting nodig.

‘Webhosting is een dienst die particulieren of bedrijven ruimte aanbiedt voor het opslaan van informatie, afbeeldingen, of andere inhoud die toegankelijk is via een website. Om snelheid en veiligheid te garanderen en ervoor zorg te dragen dat een webpagina of een website altijd beschikbaar is, worden deze opgeslagen bij een hostingbedrijf.’ – Wikipedia

Tips voor het kiezen van een hostingbedrijf:

  • Kies het liefst een Nederlands hostingbedrijf, dat is handig wanneer je problemen met je hosting hebt. Want ook al spreek je een aardig woordje Engels, technische termen zijn toch een heel ander verhaal…
  • Check of ze goed bereikbaar zijn, ook ’s avonds en in het weekend. Je zal altijd zien dat er juist dan iets mis gaat.
  • Check of je WordPress gemakkelijk kunt installeren. Vermelden ze bijvoorbeeld ergens dat je dit met 1 klik kunt installeren?
  • Check of het hostingbedrijf een KvK- en BTW-nummer heeft.
  • Kies een webhost die de servers in Nederland heeft staan. Dit komt de snelheid van jouw website ten goede.

Welk pakket moet je kiezen?

  • Minimaal 3 GB dataverkeer
  • Minimaal 500 MB opslagruimte. Ga je veel foto’s gebruiken (heb je bijvoorbeeld modeblog/foodblog)? Ja? Dan heb je veel schijfruimte nodig.
  • WordPress heeft een aantal eisen waar jouw pakket aan moet voldoen, waaronder:
    • PHP versie 5.2.5 of hoger
    • MySQL versie 5.0 of hoger

Wat kost webhosting?
De kosten van webhosting zijn afhankelijk van het pakket dat je kiest en dus van het dataverkeer en dataopslag dat je denkt nodig te hebben. Kleinere blogs met voornamelijk tekst en weinig foto’s nemen minder ruimte in beslag dan blogs waar dagelijks veel foto’s en filmpjes op geplaatst worden. Gemiddeld zal je als beginnend blogger tussen de € 25 en € 120 per jaar kwijt zijn aan webhosting.

>> Actiepunt: bestel webhosting die aan alle eisen voldoet.

DEEL II – WordPress installeren

STAP 6: WordPress installeren

De eerste stappen zijn genomen, best goed te doen toch? We zijn er bijna! Dit is de laatste stap voordat jouw blog echt online staat: je gaat WordPress installeren. Hoe je WordPress moet installeren hangt af van de webhosting die je zojuist gekozen hebt. Bij sommige providers wordt dit automatisch geïnstalleerd en bij andere providers kun je dit eenvoudig zelf installeren.

Zelf WordPress installeren
Log in bij jouw Control Panel, hier kom je door het volgende adres in te typen: www.jouwdomeinnaam.nl:2222. Je krijgt dan een scherm zoals onderstaande te zien:

Een blog maken - inloggen controlpanel Jouw gebruikersnaam en wachtwoord heb je via een e-mail van jouw hostingprovider ontvangen. Als je ingelogd bent krijg je waarschijnlijk een scherm zoals hieronder te zien:

dashboard directadminScroll naar beneden en klik op ‘Installatron Script Installer’.

Een blog maken - directadmin installatron script installerKlik op ‘applicatie verkenner’ en scroll naar beneden naar het kopje apps voor Content Management Systemen.

 installatron applicatie verkenner

Tussen de apps voor Content Management Systemen vind je WordPress. Klik op het icoontje.

directadmin installatron cms appsNu hoef je alleen nog maar op ‘installeer deze applicatie’ te klikken en WordPress wordt geïnstalleerd.

Een blog maken - directadmin installatron installeer WordPress

>> Actiepunt: installeer WordPress.

STAP 7:  Blogdesign

Je hebt een blog, gefeliciteerd! Laten we hem nu precies eruit laten zien zoals jij wil. Dit doe je door een thema in jouw stijl te kiezen. Hiervoor moet je wel eerst weten waar je naar op zoek bent. Denk o.a. na over het volgende:

  • Het doel van jouw blog. Wat wil je met jouw blog bereiken? Wil je mensen inspireren, video’s laten zien of bijvoorbeeld producten verkopen. Zoek een thema met een lay-out die dit doel ondersteunt.
  • Wil je veel of weinig beelden gebruiken? Als je fotograaf bent of over reizen blogt zijn foto’s enorm belangrijk. Blog je echter over online marketing of productiviteit dan kan beeld minder belangrijk zijn.
  • De lay-out. Kleuren en lettertypen zijn vaak makkelijk aan te passen, maar de lay-out kun je het beste laten zoals je hem koopt. Kijk dus naar waar bepaalde elementen zich op de blog bevinden, wat jij mooi vindt en wat jouw doel ondersteunt.
  • De toekomst van jouw blog. Kies een thema wat je de komende jaren nog kan blijven gebruiken. Misschien begin je nu klein maar wil je jouw blog over een half jaar wel uitbreiden met een webshop, nieuwe onderwerpen of een membership site.
  • Het aantal templates. Sommige thema’s komen met meerdere templates waardoor je de lay-out makkelijk kunt veranderen of verschillende lay-outs op je blog kunt gebruiken. Dit is handig als je in de toekomst jouw blog aan wilt passen of verschillende soorten pagina’s wil gebruiken.
  • Belangrijkste features. Maak een lijst van de features die jij absoluut wilt hebben en zoek naar thema’s die aan zo veel mogelijk van deze eisen voldoen. Wil je een sidebar voor advertenties? Hoe breed moeten de columns zijn? Hoeveel whitespace? Denk ook na over functionaliteiten zoals content sliders, testimonials, een portfolio, en foto galerijen.
  • Ga je een webshop openen? Als je producten wil verkopen via jouw blog is het handig als er al een eCommerce functie in je thema zit.
  • Wat zijn de belangrijkste items die op jouw home page moeten staan? Kijk of je al deze items kwijt kunt in het thema dat je kiest.

>> Actiepunt: schrijf op aan welke eisen jouw thema moet voldoen.

Je weet nu waar je naar op zoek bent in een thema, laten we gaan zoeken. Dit kun je op twee manieren doen: gratis thema’s zoeken via WordPress of een betaald thema zoeken op internet.

Gratis of betaald thema kiezen?
Waarom zou je voor een thema betalen als je ook een gratis thema kan gebruiken? Ik leg de verschillen hieronder kort uit.

  • Aantal updates. Betaalde thema’s worden veel vaker ge-update dan gratis thema’s. Fouten worden eruit gehaald en dit is belangrijk om jouw blog goed beveiligd te houden. Check dus altijd wanneer de laatste up-date was.
  • Uniek design. Omdat het zo eenvoudig en laagdrempelig is om een gratis thema te gebruiken kan één thema door wel duizenden blogs gebruikt worden. Door een thema te kopen heb je minder kans dat jouw concurrenten precies hetzelfde design hebben. En je wil graag uniek zijn, toch?
  • Support. Gaat er iets niet goed en heb je vragen? Bij een betaald thema kun je vaak goed terecht bij de ontwikkelaar van het thema. Bij een gratis thema sta je er meestal alleen voor.
  • SEO. Ondanks dat dit bij lang niet alle betaalde thema’s goed geregeld is kun je er vanuit gaan dat deze ontwikkelaars beter hun best hebben gedaan om een thema te bouwen dat de vindbaarheid van jouw blog ten goede komt.
  • Uitleg over hoe je het thema kunt gebruiken. Bij de meeste betaalde thema’s krijg je een uitgebreide PDF waarin uitgelegd staat hoe je het thema kunt gebruiken. Bij gratis thema’s is dit een stuk ongebruikelijker.
  • Link naar de ontwikkelaar. Bij gratis thema’s zie je vaak onderaan de pagina een verwijzing naar de ontwikkelaar van jouw thema, wat er natuurlijk niet heel leuk uitziet.

Mijn tip is om een betaald thema te kiezen voor jouw blog omdat deze vaak beter in elkaar zit, meer mogelijkheden biedt en je geholpen kan worden bij problemen met je thema.

Wat kost een thema?
Een belangrijk punt om te beslissen of je voor een gratis of betaald thema gaat is uiteraard ook hoeveel geld jij hiervoor hebt en wat een thema kost. Ik kan je vertellen, dat valt best mee. Een betaald thema kost gemiddeld rond de € 40.

Waar moet je op letten bij het kiezen van een thema?
Voordat je een thema kiest zijn er een aantal punten waar het thema altijd aan moet voldoen:

  • Support. Wat voor support bieden ze?
  • Responsive. Dit is een harde eis. Elke blog moet tegenwoordig responsive zijn, wat betekent dat hij zowel op een desktop als op mobiel en tablet goed te gebruiken is. De blog schaalt automatisch mee met het scherm waardoor het gebruiksvriendelijk is. Of een blog responsive is kun je eenvoudig testen door je scherm kleiner te maken. Blijft de blog er hetzelfde uitzien en moet je inzoomen om het goed te kunnen lezen? Dan is de blog niet responsive. Schaalt de blog mee met de grootte van jouw scherm, vallen er elementen zoals een sidebar weg en verschuiven er elementen? Dan is de blog responsive.
  • Browser Compatibility. Ziet het thema er in Firefox, Internet Explorer, Safari en Google Chrome allemaal goed uit? Test dit ook op mobiel.
  • Vertaling en multilanguage. Veel thema’s zijn in het Engels en jij wil jouw blog waarschijnlijk in het Nederlands maken. Kijk of het thema vertaling en multilanguage ondersteunt.
  • Up-dates. Wanneer is hij voor het laatste ge-update?
  • Recensies. Lees altijd de recensies van een thema. Zo zie je wat anderen die het thema al gebruiken er van vinden, tegen welke problemen zij aanlopen en hoe (snel) dit opgelost wordt.
  • Snelheid. De snelheid van een blog is belangrijk voor jouw lezers en heeft ook invloed op jouw vindbaarheid in Google. Om de snelheid van een thema te testen kun je de demo url testen. Dit kun je bijvoorbeeld bij de volgende website doen: http://tools.pingdom.com/fpt/. Vul de url van de demo-website in en kijk hoeveel seconden hij erover doet om te laden, dit zou in ieder geval niet langer dan 2 á 3 seconden moeten zijn.
  • SEO. Als je een thema kiest, let er dan ook op of er “SEO optimized” of “SEO ready” bij de omschrijving staat. Dit zou moeten betekenen dat de ontwikkelaar bij het maken van het thema heeft nagedacht over SEO, helemaal vertrouwen kun je dit helaas niet.
  • Woocommerce. Ga je producten via jouw blog verkopen, dan is de kans groot dat je Woocommerce gaat gebruiken. Check of dit eenvoudig gaat met het thema dat je gekozen hebt.
  • Ga op je intuïtie af. Naast alle technische details is het ook belangrijk dat je een goed gevoel bij het thema krijgt. Is de blog makkelijk in gebruik? Kun je makkelijk vinden wat je zoekt? Is er genoeg white space en is hij niet te druk? Word je er enthousiast van?

>> Actiepunt: zoek een thema uit dat aan jouw persoonlijke eisen en de eisen hierboven voldoet.

Betaald WordPress thema zoeken en installeren
(scroll naar beneden voor de uitleg over het vinden van een gratis WordPress thema)
Er zijn op internet enorm veel WordPress thema’s te vinden en je kan makkelijk dagen bezig zijn om het perfecte thema voor jouw blog te vinden. Om het je een klein beetje makkelijker te maken deel ik mijn favoriete websites waar je mooie en goede WordPress thema’s kunt vinden:

Heb je een thema gevonden die aan al jouw eisen voldoet? Schaf het thema aan als je er 100% zeker van bent dat dit hem is, je er de komende jaren mee uit de voeten kunt en je er vooral heel enthousiast over bent. Als je hem hebt gekocht krijg je een zip-bestand, sla deze op een plek op waar je hem makkelijk terugvindt.

Om je thema te installeren moet je inloggen bij WordPress. Weet je niet hoe dit moet? Ik leg het je uit. Tik de volgende url in: www.jouwdomeinnaam.nl/wp-admin (als dit niet werkt voeg dan .php toe aan het eind). Je krijgt het volgende scherm te zien:

 inloggen WordPressVoer jouw inloggegevens in en log in. Je komt nu terecht op het dashboard van jouw blog, spannend hè? Wen er maar aan, want hier zal je heel wat uurtjes rondbrengen. Wat alles precies is leg ik je straks uit, we gaan nu eerst jouw thema installeren!

Ga links in het menu naar ‘Weergave’ en dan ‘Thema’s’.

WordPress thema installeren weergave thema'sHier zie je de thema’s die nu geïnstalleerd zijn. Klik op ‘nieuwe toevoegen’.

Een blog maken - WordPress thema installeren nieuwe toevoegenKlik nu op ‘thema uploaden’.

Een blog maken - WordPress thema installeren thema uploadenKlik op ‘browse’.

Een blog maken - WordPress thema installeren browseGa nu naar de plek waar je het zip-bestand van jouw WordPress thema hebt opgeslagen en open deze. Klik op ‘nu installeren’.

Een blog maken - WordPress thema nu installerenJe thema is geïnstalleerd! Je hoeft hem nu alleen nog maar te activeren.Een blog maken - WordPress thema activerenAlle andere thema’s kun je nu verwijderen. Dit doe je door naar de ‘themadetails’ te gaan en op verwijderen te klikken.

WordPress thema's verwijderenWordPress thema verwijderenJe bent nu vast héél benieuw hoe jouw blog eruitziet? Laten we gaan kijken! Linksboven zie je de naam van jouw blog staan. Als je hier overheen beweegt zie je het tapje ‘site bekijken’. Klik en…. Hier is de blog die je zojuist gemaakt hebt! Je blog is nu nog leeg, ga snel verder naar stap 8 om hier verandering in te brengen.

Een blog maken - WordPress site bekijken>> Actiepunt: installeer jouw WordPress thema.

Gratis WordPress thema zoeken en installeren
Wil je toch liever een gratis thema? Een gratis thema zoek je eenvoudig in WordPress. Hoe doe je dit? (Lees hier hoe je moet inloggen in WordPress).

Om een gratis thema te zoeken ga je naar ‘Weergave’ en dan ‘Thema’s’.

WordPress thema installeren weergave thema's

Hier zie je de thema’s die nu geïnstalleerd zijn. Klik op ‘nieuwe toevoegen’ om een thema te zoeken.

Een blog maken - WordPress thema installeren nieuwe toevoegenHier kun je zoeken op uitgelichte thema’s, populaire en nieuwe thema’s. Als je op het eigenschapsfilter klikt kun je ook filteren op kleuren, lay-out, eigenschappen en onderwerp. Zie je een leuk thema dan kun je hem beter bekijken door op ‘voorbeeld’ te klikken.

Een blog maken - WordPress voorbeeld gratis themaVoldoet het thema aan jouw eisen dan kun je hem opslaan onder jouw favorieten en rustig verder zoeken. Heb je een thema gevonden waar je helemaal weg van bent dan kun je deze installeren door op ‘installeren’ te klikken.

Een blog maken - WordPress gratis thema installerenAlle andere thema’s kun je nu verwijderen (hoe dit moet lees jij bij het stuk hierboven over betaalde thema’s).

Je bent nu vast héél benieuw hoe jouw blog eruitziet? Laten we gaan kijken! Linksboven zie je de naam van jouw blog staan. Als je hier overheen beweegt zie je het tapje ‘site bekijken’. Klik en…. Hier is de blog die je zojuist gemaakt hebt! Je blog is nu nog leeg, ga snel verder naar stap 8 om hier verandering in te brengen.

Een blog maken - WordPress site bekijken>> Actiepunt: Installeer jouw WordPress thema.

STAP 8: Dit moet je doen na het installeren van jouw WordPress blog

Je hebt WordPress geïnstalleerd en een mooi thema uitgekozen. Nu is het tijd om jouw blog te gaan vullen met mooie dingen en hem live te zetten!

Je blog beveiligen
Je blog beveiligen is niet de meest sexy stap van het maken van je blog, maar wel een van de belangrijkste stappen. Om ervoor te zorgen dat je blog het goed blijft doen en niet gehackt wordt zijn er een paar simpele stappen die je kan ondernemen:

  • Download altijd de laatste versie van WordPress. Maak wel altijd eerst een back-up van je blog voordat je dit doet. Mocht het dan misgaan kun je jouw blog altijd weer herstellen.
  • Houd alle thema’s, plugins en widgets up-to-date. Je krijgt vanzelf een melding als er een nieuwe update is, installeer de nieuwe versie direct. Verwijder alles wat je niet gebruikt.
  • Maak back-ups  van je blog. Je kan instellen dat dit automatisch gedaan wordt. Een back-up maken kun je doen via Direct Admin, jouw FTP of in WordPress door middel van een plugin  (ik leg straks uit wat een plugin is).
  • Verander je inlognaam. Jouw inlognaam is nu ‘admin’, verander dit naar iets anders wat niet zo makkelijk te raden is. Gebruik dus niet de naam van jouw blog. De inlognaam veranderen doe je bij het kopje ‘gebruikers’.
  • Gebruik een sterk wachtwoord.  

>> Actiepunt: beveilig je blog door bovenstaande tips te volgen.

WordPress Plugins
Wat is een plugin? Hierbij de definitie die Wikipedia geeft:

‘Een plug-in (ook wel invoegtoepassing) is een aanvulling op een computerprogramma. Plug-ins worden over het algemeen gemaakt om een programma uit te breiden of meer mogelijkheden te geven.’

Dit zijn 8 gratis plugins die ik zelf graag gebruik en die jou gaan helpen om je blog beter te maken:

  1. Wordfence Security. Als je maar één plugin zou installeren, dan is dit hem. Deze security plugin zorgt voor ‘Anti-virus, Firewall and High Speed Cache’.
  2. Under Construction / Maintenance Mode From Acurax. Wanneer je blog nog niet af is, zoals nu, is het handig om tijdelijk een andere pagina te laten zien. Met deze plugin kun je dat eenvoudig doen. Je bezoekers krijgen dan bijvoorbeeld een pagina te zien waarop staat dat jouw blog over 2 weken live gaat, en ze kunnen alvast hun e-mailadres achterlaten zodat ze een bericht ontvangen als het zo ver is.
  3. Yoast SEO. Als je uren bezig bent geweest met het schrijven van een goede blog wil je natuurlijk wel dat mensen hem te zien krijgen. Met de plugin van Yoast SEO kun je checken of jouw blogpost voldoet aan de ‘eisen’ om hoog in Google te kunnen komen.
  4. EU Cookie Law. Deze plugin informeert de bezoekers van jouw blog dat je gebruikmaakt van cookies.
  5. Loco Translate. Hiermee kun je eenvoudig plugins e.d. op je blog vertalen.
  6. SumoMe. Deze plugin kun je gebruiken om e-mailadressen mee te verzamelen, maar kan nog  veel meer.
  7. W3 Total Cache. Wil je een snelle blog? Natuurlijk wil je een snelle blog. Deze plugin gaat daar voor zorgen.
  8. WP-SpamShield. Niemand houdt van spam, dus installeer deze plugin.

Om een plugin te installeren ga je links in het menu naar ‘plugins’ en klik je op ‘nieuwe plugin’.

Een blog maken - WordPress nieuwe plugin

Als je ergens anders een plugin hebt gekocht kun je deze uploaden door bovenin op ‘plugin uploaden’ te klikken. In dit voorbeeld ga ik er echter vanuit dat je een gratis plugin installeert via WordPress. Hiervoor typ je in de zoekbalk de naam van de plugin die je zoekt. Zoek je ergens een plugin voor en weet je niet welke plugins hiervoor bestaan? Zoek dan gewoon op het woord waarvoor je een plugin zoekt. Wil je bijvoorbeeld jouw blog beveiligen, zoek dan op security.

Een blog maken - WordPress plugin zoekenKlik op een plugin om te lezen wat hij allemaal doet, bekijk de schermafbeeldingen, lees de recensies, kijk wanneer hij voor het laatste is ge-update en of hij is getest met jouw versie van WordPress. Is alles in orde en wil je deze plugin gebruiken? Klik dan op ‘nu installeren’.

Een blog maken - WordPress nieuwe plugin installerenAlle bestanden worden uitgepakt en geïnstalleerd. Het enige wat je nu nog hoeft te doen is te klikken op ‘plugin activeren’ en hij is klaar voor gebruik.

Een blog maken - WordPress nieuwe plugin activeren>> Actiepunt: installeer relevante plugins.

WordPress Widgets
Naast plugins heb je ook nog widgets. Wikipedia hanteert hiervoor de volgende omschrijving:

‘Widgets (Engels, letterlijk: dingetje) is de algemene naam voor de elementen waaruit een grafische gebruikersomgeving kan worden opgebouwd (vensters, menu’s, knoppen, keuzerondje) (…) Een voorbeeld van dit soort widgets is een kleine kalender of een kleine nieuwsfeedlezer.’

Je kan de widgets van jouw blog beheren, toevoegen en verwijderen door in het menu naar ‘weergave’ te gaan en op ‘widgets’ te klikken.

Een blog maken - WordPress nieuwe widgets installeren

Een blog maken - WordPress overzicht widgets>> Actiepunt: installeer relevante widgets.

Permalink structuur aanpassen
Iedere post die je plaats krijgt een aparte url. Hoe deze url eruit komt te zien kun je aanpassen bij de permalink instellingen. Zokun je er voor kiezen om de datum van de post in de link te verwerken, alleen de naam van de post, of je kunt zelf iets bedenken. Standaard staat deze instelling op ‘standaard’ en geeft WordPress jouw post een link die bestaat uit een combinatie van letters en cijfers. Omdat dit behoorlijk nietszeggend is en ook niets voor jouw SEO doet wil je dit aanpassen. Dit doe je door naar Instellingen te gaan en op permalinks te klikken. Selecteer nu de optie ‘aangepaste structuur’ en tik in ‘/%category%/%postname%/’.

Een blog maken - WordPress permalink structuur aanpassen>> Actiepunt: permalink structuur aanpassen naar /%category%/%postname%/

Een favicon instellen
Een favicon is de kleine afbeelding die je op een tabblad ziet. Wikipedia geeft de volgende definitie:

Een favicon, urlicon of pagina-icoon, is een pictogram dat geassocieerd is met een website. (…)Browsers die favicons ondersteunen laten deze zien in de lijst met bladwijzers of favorieten. (…) Een standaard favicon heeft de afmetingen 16×16, 32×32 of 64×64 pixels, en bevat 16 kleuren. – Wikipedia

Bedenk wat jij als favicon wil gebruiken. Het moet iets zijn waar mensen jouw website makkelijk aan kunnen herkennen. Dit kan een logo zijn, maar vaak is deze te groot, of een deel van jouw logo. Misschien heb je wel een speciaal beeldmerk en kun je deze hiervoor gebruiken. Als je jouw favicon hebt gemaakt, in de afmeting 16×16, 32×32 of 64×64 pixels, dan kun je deze instelling door te gaan naar weergave >> aanpassen >> general options. Hier kun je jouw favicon uploaden.

>> Actiepunt: bedenk, maak en installeer een favicon.

4 belangrijke pagina’s die elke blog moet hebben
Voordat je blog live gaat zijn er 4 belangrijke pagina’s die elke blog moet hebben:

  • Contact pagina. Hier kunnen bezoekers jouw naam en adresgegevens vinden en kunnen ze contact met je opnemen. Verder staat er op deze pagina jouw btw-nummer (niet verplicht als je een eenmanszaak hebt) en kvk-nummer vermeld.
  • Disclaimer. Een disclaimer is een vrijwaringsclausule waarmee je aansprakelijkheid mee probeert uit te sluiten. Charlotte Meindersma heeft hier een goed artikel over geschreven.
  • Algemene voorwaarden. Hier staan jouw algemene voorwaarden vermeld, een set regels die voor al jouw klanten geldt. Deze zijn verplicht als je producten of diensten verkoopt.
  • Cookie- en privacyverklaring. In de privacyverklaring leg je uit wat je met de gegevens van jouw websitebezoekers doet. Je bent verplicht om een privacy statement te hebben als je gebruikmaakt van cookies en de kans is groot dat jij dit doet. (Denk je van niet? Als je Google Analytics gebruikt, wat jij móet doen, worden er ook cookies geplaatst).

>> Actiepunt: maak de volgende pagina’s aan: contact pagina, disclaimer, algemene voorwaarden, cookie- en privacyverklaring.

Aanmelden bij Google Analytics
Als je serieus met je blog aan de slag wil gaan, dan ben je natuurlijk enorm benieuwd hoeveel bezoekers er op jouw blog komen. Dit, en heel veel meer, kun je eenvoudig zien in Google Analytics. Meld je hier gratis aan, plaats de code op jouw blog en wacht op jouw eerste bezoekers. Tip: sluit wel jouw eigen IP-adres uit anders krijg je een verkeerd beeld. Jou IP-adres kun je hier vinden.

>> Actiepunt: meld je aan bij Google Analytics, plaats de code op jouw website en sluit jou eigen IP-adres uit.

Gefeliciteerd! Jouw blog kan live.

Nouja, bijna dan. Je moet natuurlijk nog wel blogs schrijven.

Ik hoop dat dit artikel over hoe je een blog maakt jou heeft geholpen met de start van jouw blog. Als je nog vragen hebt stel ze hieronder en ik zal mijn best doen ze te beantwoorden. Is jouw blog af? Deel hem met ons, ik ben heel benieuwd wat je er van hebt gemaakt!

Save

Save

I think you'll like this too, right?

19 comments

Maartje 22 juli 2016 at 23:32

Goedenavond Naomi, hartelijk dank voor je artikel over hoe een blog te maken! Mag ik vragen welke Social media plug in je hebt gebruikt? Onder elk artikel bied je de lezer de mogelijkheid om deze te scharen via deze Social media plug in. Graag zou ik deze ook willen kunnen toepassen. Alvast bedankt!

Reply
Naomi 24 juli 2016 at 22:42

Hi Maartje,
You’re welcome! Ik ben blij dat je er iets aan hebt 🙂
Helaas is dit geen plug-in, maar is het een onderdeel van het thema dat ik gebruik. Er zijn er wel genoeg te vinden die je kunt gebruiken. Succes!
Liefs, Naomi

Reply
Sanne 18 augustus 2016 at 08:06

Super handige tips!
Wat ook super werkt is Jetpack, je kunt daar ideaal de statistieken van je website op elk moment van de dag bekijken.
Liefs Sanne

Reply
Naomi 18 augustus 2016 at 20:31

Bedankt voor de tip Sanne!
Liefs, Naomi

Reply
sacha 21 augustus 2016 at 15:46

hoi Naomi,

ik ben nu bezig met het inrichten van mijn blog. pffff ben zo aan het puzzelen welke widgets ik nodig heb. Zijn de beschikbare widgets (wordpress) wel voldoende? Ik kan bijv een widget voor de menubalk, mijn logo en foto’s plaatsen niet vinden???? ooooh ben echt geen held hierin hoor 😉 liefs sacha

Reply
Naomi 21 augustus 2016 at 16:25

Hoi Sacha,

Er zijn méér dan genoeg widgets en plugins beschikbaar, wees daar maar niet bang voor 😉 Gebruik je wel wordpress.org? Voor het instellen van je logo, menu en het plaatsen van foto’s heb je dan helemaal geen widgets nodig, dit kun je gewoon in de standaard WordPress omgeving doen. Als je bent ingelogd via http://www.jouwsite.nl/wp-admin dan zie je links een menu. Hier zie je o.a. jouw berichten, pagina’s, plugins en dergelijke. Als je naar ‘Appearance’ gaat, klik je op menu’s en hier kun je jouw menu maken. Bij het kopje media kun je jouw foto’s uploaden. Foto’s kun je ook direct in een bericht of pagina plaatsen door op media uploaden te klikken. Ik hoop dat het zo duidelijk is 🙂 Succes!

Liefs, Naomi

Reply
sacha 22 augustus 2016 at 14:32

Hi Noami, ik gebruik wordpress.org, maar heb gewoon geen idee hoe ik mijn theme in moet richten! ik moet ook toegeven dat ik het gelijk goed wil doen en een beetje ongeduldig ben. Ik moet ook even de tijd nemen om eens rustig uit te zoeken hoe alles werkt, maar het is fijn om ook even bij jou aan de bel te trekken 🙂 Dus als ik het goed begrijp is mijn theme al een soort van helemaal gereed om in te richten en hoef ik geen widgets en plugins meer toe te voegen?

Liefs Sacha

Reply
Naomi 22 augustus 2016 at 18:05

Hi Sacha,
Je hebt gelijk. In principe moet je alles kunnen doen in WordPress zelf en met je theme. De widgets en plugins zijn er om het nog mooier en beter te maken en dingen zoals een twitter of Instagram feed toe te voegen, zoals je onderaan deze website ziet.
Liefs,
Naomi

Reply
sacha 22 augustus 2016 at 22:09

Hoi Naomi,
ik kom er nu net achter dat mijn website al online staat! Ik heb het per ongeluk gepubliceerd! hoe kan ik dit ongedaan maken?
liefs sacha

Reply
Naomi 22 augustus 2016 at 22:29

Hi Sacha,
Je kunt het beste even een maintenance mode plugin downloaden en die aanzetten.
Liefs,
Naomi

Reply
sacha 23 augustus 2016 at 10:30

Dank je wel weer voor je hulp Naomi! Heel fijn dat je zo snel reageert op mijn vragen.

liefs sacha

Reply
sacha 30 augustus 2016 at 23:12

Hi Naomi, daar ben ik weer 😉 Ik heb in mijn hoofdmenu 6 pagina’s. Als er nu op eentje klik krijg ik 404 error te zien. Ben bang dat ik de pagina het verwijdert maar de link blijft wel staan in het hoofdmenu? wat kan ik nu het beste doen? de pagina terug halen? of misschien de link verwijderen uit het hoofdmenu en hem weer opnieuw maken? de pagina was verder nog leeg. Liefs Sacha

Reply
Naomi 31 augustus 2016 at 12:30

Hi Sacha,
Jouw menu moet je inderdaad handmatig aanpassen als je iets hebt veranderd of verwijderd. Het ligt eraan wat je met de pagina wil doen. Wil je deze pagina toch hebben, dan kun je hem terughalen en de pagina vullen. Of als je deze pagina niet wilt hebben dan kun je de link uit het menu halen.
Liefs, Naomi

PS Kom je woensdag 24 september ook naar zakenvriendinnen? Meer informatie kun je hier vinden > https://www.eventbrite.nl/e/tickets-zakenmeisjenl-presenteert-zakenvriendinnen-27310844471

Reply
sacha 5 september 2016 at 14:15

Bedankt lieve Naomi!!!! De 24ste ben ik nog op vakantie! Ook fijn natuurlijk, maar had er wel graag bij willen zijn! Super leuk dat je dit doet. Hopelijk blijft het niet alleen bij deze ene keer! Liefs Sacha

Reply
sacha 6 september 2016 at 10:30

Het is de 14de toch? ?? (ben ik net op vakantie)
Vraagje: moet ik eerst nog een pagina aanmaken en die vervolgens de “startpagina” maken? Als ik mijn site bekijk zie ik de voorpagina van mijn thema maar ik kan hem verder niet inrichten?

Liefs Sacha

Reply
Naomi 7 september 2016 at 20:49

Hi Sacha,

Het is inderdaad op woensdag 14 september. Jammer dat je er niet bij kunt zijn.

Het zou zo kunnen zijn dat je nog een pagina als startpagina moet instellen, dit ligt een beetje aan het thema. Meestal is de eerste pagina een verzamelpagina van alle berichten. Heb je al wel berichten aangemaakt, of alleen pagina’s?

Groetjes,
Naomi

Reply
sacha 6 september 2016 at 13:59

ik bedoel dat mijn homepagina een aangepaste link is die ik niet zie als ik kijk bij “pagina’s”.

liefs sacha

Reply
Robin 18 juni 2017 at 22:41

Ontzettend uitgebreid, daar kan ik nog wel wat van leren. Gebruik jij Adwords vaak? Ik ben benieuwd hoe bloggers tegenwoordig omgaan met het feit dat er geen exacte aantallen bij zoekwoorden meer woorden getoond.

Reply
Naomi 19 juni 2017 at 10:27

AdWords zelf gebruik ik op dit moment niet, maar de zoekwoordplanner nog wel. Ondanks dat hij geen exacte aantallen meer geeft, krijg je toch een duidelijk beeld van de populariteit van het zoekwoord.

Reply

Laat een reactie achter

Hi zakenmeisje, we LOVE cookies! En niet alleen de eetbare... Als zakenmeisje gebruik je cookies op je website om deze o.a. beter te maken, en dat willen we toch allemaal? Door de site te blijven gebruiken, ga je akkoord met het gebruik van cookies. Ik wil toch wat meer informatie...

De cookie-instellingen op Zakenmeisje.nl zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om jou de beste surfervaring mogelijk te geven. Als je doorgaat met Zakenmeisje.nl te gebruiken zonder het wijzigen van jouw cookie-instellingen of je klikt op "Accepteren :)" hieronder dan ga je akkoord met deze instellingen.

Sluiten