In 8 stappen jouw droombedrijf

Als beginnend Zakenmeisje heb ik menig creëer-jouw-droombedrijf-boek verslonden als een beest. Ik wilde alles weten. Alle tips toepassen. Want het moest en zou een droombedrijf worden. Ja, toch?! Maar god, jongens. Met welke tips te beginnen? Er zijn er zoveel!

Beginnen bij het begin dan maar, hè. En dat is niet zozeer jouw idee of het bedrijfsplan. Dat is zelfonderzoek.

Huh, wat? Zelfonderzoek? Ja, inderdaad. Zelfonderzoek. En dan niet zo zeer in de zin van waarom-ben-ik-op-deze-aarde of ben-ik-wel-geschikt-als-ondernemer. Want dat ben je al, anders zou je dit artikel niet lezen. Onderzoek jezelf in wie je bent en wat je wilt uitstralen. Om je daarbij te helpen heb ik hieronder 8 stappen voor je klaarstaan, waar ik gedurende mijn reis naar mijn bedrijf avonturista.nl veel aan heb gehad.

blij happy fun bril smile lachen

 

1. Bedenk goed waarom je doet wat je doet

Dat is niet alleen je drive (echt, zonder dit is een eigen bedrijf niet vol te houden) maar ook je connectie met je klanten. Mensen kopen bij je of gaan met je in zee om wáárom je iets doet, en niet wát je doet. Wijze woorden van ons allerheilige Simon Sinek (auteur van ‘Start with why’). Lezen die handel!

 

2. Benoem jouw unieke talenten

Een klein beetje een open deur, ik weet het. Maar om die deur eens flink dicht hameren zeg ik: vergeet die hele USP (unique selling point) en denk aan de Freak Factor. Ik kan echt hoofdpijn krijgen van de vraag ‘wat maakt jou speciaal?’, want direct daarop volgt de vraag: ‘en waarom is dat speciaal?’. Weg met die hoofdpijnvraag! Vraag jezelf af: wat is het meest eigenaardige aan mij? Ga los!

Ik zal je vertellen: afwijking van de norm maakt je uniek.

 

3. Onderzoek waarom jij merkwaardig genoeg bent

En dat kun je heel makkelijk met het boek van Kasper Klaarenbeek ‘Ben jij wel MerkWaardig genoeg?’ In dit boek onderzoek je jezelf en je ideeën aan de hand van opdrachten. Neem je tijd met dit boek, er staat veel in om over na te denken.

 

4. Onderzoek wat je tegenhoudt

Oké, nu ben je erachter wáárom je iets doet, wat je Freak Factor is en waarom jij MerkWaardig genoeg bent. Naast die berg energie die je daarvan krijgt, zou het ook wel eens kunnen dat er dingen gaan spoken in je hoofd. ‘Misschien ben ik niet goed genoeg’, ‘Er zijn al zoveel anderen’, ‘Met een vaste baan heb ik financiële zekerheid’, ‘Wat als het allemaal niet goed gaat?’. Doemdenkerij! Kijk even naar die spoken en ban ze daarna uit. Laat je niet tegenhouden in wat jij wilt! Heb je echt last van dingen die je tegenhouden? Onderzoek die dan. Je angsten zijn enkel aannames. En zelfcensuur is het ergste wat er is (damn, wat hoor ik mijn journalistiek docenten dit ons nog in de oren knopen).

 

5. Focus!

Je weet nu goed wat je wilt en waarom je het wilt. Maar onderzoek ook wat je absoluut niét wil. Dat is net zo belangrijk als hetgeen wat je wel wil, volgens ons allerheilige Steve Jobs. Ben je er achter? Behoud je focus en gáán!

 

6. Kies je doelgroep

Alweer zo’n open deur, dat zouden we niet meer doen. Deurtje doelgroep dicht! Vind in plaats daarvan je vólggroep. Jij bent er namelijk niet voor iedereen (dat moet je niet eens willen).

Er zijn altijd mensen die opzoek zijn naar jou, naar wat je doet en waarom je het doet. Ga op zoek naar hen.

 

7.  Bouw je Personal Brand

In het geval van Personal Branding adviseer ik je om je merk heel persoonlijk te maken. Was dit ook weer zo’n open deur? Vast. Maar dit is echt heel belangrijk. Ga op het gevoel zitten. Wat voor gevoel krijgen mensen bij jou, bij jouw merk? Wat voor gevoel laat jij achter in de kamer als je die verlaat? Food for thought, ladies.

 

8. Maak jezelf zichtbaar!

En hier is eigenlijk pas de stap om een website te lanceren of een social media kanaal online te gooien. Kies heel zorgvuldig wáár je zichtbaar wil zijn. Denk aan je volggroep, denk aan het gevoel en denk aan je waarom.

 

Ik hoop dat jullie zakenmeisjes hier iets aan hebben en wens jullie super veel succes met de zaken!

I think you'll like this too, right?

Leave a Comment

Hi zakenmeisje, we LOVE cookies! En niet alleen de eetbare... Als zakenmeisje gebruik je cookies op je website om deze o.a. beter te maken, en dat willen we toch allemaal? Door de site te blijven gebruiken, ga je akkoord met het gebruik van cookies. Ik wil toch wat meer informatie...

De cookie-instellingen op Zakenmeisje.nl zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om jou de beste surfervaring mogelijk te geven. Als je doorgaat met Zakenmeisje.nl te gebruiken zonder het wijzigen van jouw cookie-instellingen of je klikt op "Accepteren :)" hieronder dan ga je akkoord met deze instellingen.

Sluiten