8 manieren om betaald te krijgen voor je content

De droom van iedere contentmaker: schrijven vanuit je passie en er nog voor betaald krijgen ook. Ik zie dit bij veel bloggers, vloggers, influencers en andere contentmakers vanuit affiliate marketing. Ze steken veel tijd en energie in hun content en dit wordt steeds vaker opgepikt door bedrijven. Contentmakers worden benaderd omdat content een onlosmakend onderdeel vormt van de salesfunnel. Een samenwerking wordt aangeboden, maar als contentmaker wil je hier graag iets voor terug zien. Je steekt er niet voor niets zoveel tijd en energie in, toch?

 

woman-hand-smartphone-desk

 

Content & affiliate marketing

Binnen affiliate marketing vormt zich een trend. Niet alleen focussen op de laatste klik die daarna naar de website gaat voor een conversie. Nee, de hele funnel is belangrijk. Steeds meer affiliate marketeers benaderen bloggers en vloggers om content voor hen te creëren zodat ze zich ook op het begin van de funnel kunnen oriënteren. Mogelijk heb je deze uitspraak zelf eens van een affiliate marketeer gehoord. Dit betekent in één zin dat blogs over het algemeen zorgen dat potentiële klanten geïnspireerd raken om iets te kopen bij een bedrijf en dat affiliate marketeers dit steeds belangrijker vinden.

 

Betalingsmogelijkheden

Als je in zee gaat met een bedrijf waar je content voor gaat creëren, zijn er verschillende betalingsmogelijkheden. Veel betalingsmogelijkheden zijn algemeen bekend, maar er zijn er een aantal die niet zo bekend zijn en mogelijk wel heel interessant voor jou kunnen zijn! Ik licht 8 betaalmethoden voor jouw content voor je uit, welke populair zijn binnen de affiliate marketing, zodat je in de toekomst gemakkelijker mee kan denken met potentiële adverteerders.

 

Populaire betalingsmogelijkheden zijn:

1.      Fixed fee / vast bedrag per blogpost/content

2.      Fixed fee garantie

3.      CPS: cost per sale

4.      Fixed fee + CPS

5.      CPC: cost per click

6.      eCPC garantie

7.      CPM: cost per mile

8.      Uitbetaling in goederen/waardebonnen

 

Fixed fee

De meest voorkomende betaalmethode voor content is toch wel de fixed fee. Dit is een vast bedrag dat wordt afgesproken tussen bedrijf en contentmaker om de afgesproken content voor te creëren. Afhankelijk van het bereik van de contentmaker en het budget van het bedrijf kan een bedrag overeengekomen worden. Vanuit affiliate marketing wordt dit bedrag via het affiliate netwerk ingeschoten. Rechtstreeks wordt er een factuur gestuurd. Tip: zorg voor onderhandelruimte. Als je een vast bedrag roept en een adverteerder wil graag onderhandelen, maar jij hebt daar geen ruimte meer voor lijk je minder bereidwillig dan dat je er een klein bedrag af kan doen of iets meer kan bieden dan initieel aangeboden.

 

Fixed fee garantie

Bij een fixed fee garantie, een betaalmethode die nog iets minder populair is maar voor adverteerders heel fijn, krijg je als contentmaker standaard het vaste bedrag. Echter, je linkjes in het artikel zijn affiliate links waardoor je commissie kan verdienen. Op dit bedrag wordt tot jouw garantiebedrag aangevuld. Bijvoorbeeld: je hebt een fixed fee garantie van €100 afgesproken en vanuit je affiliate links heb je binnen de afgesproken periode €50 verdiend. Dan vult de adverteerder de €50 met €50 aan tot de €100. Zo krijg jij je fixed bedrag, en heeft de adverteerder de data om te laten zien dat het wel een goede investering is geweest!

 

CPS: cost per sale

CPS, ook wel bekend als cost per sale, is de gangbare manier van uitbetalen via affiliate marketing. Door de trackinglinks wordt gemeten hoeveel conversies jij binnenhaalt voor het bedrijf met welk orderbedrag, waar jij een zogenoemde commissie van krijgt. Omdat blogs aan het begin van de funnel zitten, lijkt het minder interessant. In combinatie met een garantie of fixed fee kan het wel interessant zijn. Ook voor blog- en contentpartijen met een call to action kan CPS op zichzelf interessant zijn. Denk bijvoorbeeld aan een contentsite die zich op de laatste fase in het orientatieproces focust. Last minute vakanties of vergelijking tussen mode: twee voorbeelden die niet helemaal aan het begin van de funnel zitten en die ook op CPS-basis goed geld kunnen verdienen.

 

CPC: cost per click

CPC, ofwel cost per click, is een methode waarbij je per click uitbetaald krijgt. Minder gangbaar voor blogartikelen, maar zeker mogelijk. Iedere klik die vanuit jouw content doorgeklikt wordt naar de website of -shop wordt gemeten en krijg jij een kleine vergoeding voor.

 

eCPC garantie

Bij de eCPC garantie krijg je gegarandeerd een bepaald bedrag per klik toebedeeld door een adverteerder, ook als de uiteindelijke eCPC lager ligt. Dit is ook minder gangbaar bij content, maar wel goed geschikt als je er bijvoorbeeld een nieuwsbrief aan hangt die naar een grote ledenbase gaat. Als je veel verkeer stuurt naar de website dat waardevol is maar niet meteen converteert, is dit een goede oplossing.

 

CPM: cost per mile

De CPM-oplossing is een veelgebruikte oplossing bij bannermaterialen, waarbij je betaald wordt per 1000 views. Een dergelijke constructie kan ook bestaan vanuit content, maar berust het veel meer op het wederzijds vertrouwen tussen contentmaker en adverteerder. Als de contentmaker namelijk niet met de data overeenkomt hoe vaak het artikel is gelezen, dan kan het bedrijf niet uitbetalen. Het bedrijf heeft deze inzichten niet en vertrouwd hierbij volledig op de contentmaker.

 

Uitbetaling in goederen of waardebonnen

Een laatste manier van uitbetalen is niet in geld, maar in goederen of waardebonnen. Dit zie je vaak terug bij productreviews, winacties of andere contentartikelen waarbij de contentmaker het bedrijf tegemoetkomt in de expliciete kosten. Soms kunnen bedrijven makkelijker producten weggeven dan geld en als je hiervoor openstaat, kan dit een mooie oplossing zijn om toch samen te kunnen werken.

 

Ga jij samenwerken via affiliate marketing met bedrijven?

Super als je met deze betaalmogelijkheden in het achterhoofd de samenwerking met een bedrijf wilt aangaan. Houd hierbij wel in gedachten dat iedere organisatie anders is en ook de grootste organisaties met specifieke budgetten werken. Iedere samenwerking zal uit onderhandeld moeten worden en kijk ook naar wat je voor extra’s krijgt naast het geld. Mag je eens een dag meelopen op kantoor, met een stylist meekijken of kun je onbeperkt vragen stellen? Krijg je eerder toegang tot acties of mag je eigen banners aanvragen (zodat het bedrijf jouw banners ontwerpt bij de artikelen die je schrijft voor ze)? Dit zijn ook voordelen die je niet in geld kunt uitdrukken, maar die jouw werk net even iets leuker en makkelijker maken. Informeer daarom ook vooral naar de voorwaarden en mogelijkheden bij het bedrijf.

Save

Save

I think you'll like this too, right?

Leave a Comment

Hi zakenmeisje, we LOVE cookies! En niet alleen de eetbare... Als zakenmeisje gebruik je cookies op je website om deze o.a. beter te maken, en dat willen we toch allemaal? Door de site te blijven gebruiken, ga je akkoord met het gebruik van cookies. Ik wil toch wat meer informatie...

De cookie-instellingen op Zakenmeisje.nl zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om jou de beste surfervaring mogelijk te geven. Als je doorgaat met Zakenmeisje.nl te gebruiken zonder het wijzigen van jouw cookie-instellingen of je klikt op "Accepteren :)" hieronder dan ga je akkoord met deze instellingen.

Sluiten