fbpx

Bij een online programma denk je vaak al snel aan onpersoonlijk. Jouw klanten loggen in waar en wanneer ze willen en volgen het programma op hun eigen tempo. Heel fijn, want hierdoor kun jij tijd- en locatieonafhankelijk werken. Je kunt reizen, met je kids te spelen of een boek te lezen, terwijl jouw klanten jouw programma volgen. Misschien twijfel je hierdoor zelfs wel om een online programma te maken. Want aan de ene kant wil jij graag die vrijheid hebben, maar aan de andere kant ben jij juist ook graag in contact met jouw klanten en houd je het graag persoonlijk. Want, hey jij hebt de aller-leukste klanten! Gelukkig hoeft een online programma helemaal niet onpersoonlijk te zijn en zijn er veel manieren waarop jij een fijne relatie met jouw klant kunt opbouwen. In dit artikel deel ik daarom 6 manieren om jouw online programma persoonlijk te maken.    

1. Stuur ze een welkomstpakket

Begin het programma meteen goed door jouw deelnemers een welkomstpakketje te sturen! Want ook al is het een online programma, dit betekent niet dat ALLES dan ook online hoeft te zijn. Voor die personal touch kan het juist ook heel goed werken om iets offline te doen. Iets tastbaars te geven. En zo´n welkomstpakketje is daar natuurlijk perfect voor.

Bonus: als je er iets moois van maakt kun je er zeker van zijn dat dit gedeelt gaat worden op social media. Extra exposure voor jou!

Zelf stuur ik elke deelnemer altijd een fysiek werkboek, zodat ze deze lekker offline met pen in kunnen vullen. Het werkboek is ook online beschikbaar voor de meiden die dat prettiger werken vinden, maar zelf vind ik het altijd fijn om bij grote projecten offline te werken. Lekker mindmaps maken, brainstormen en nadenken over vragen met een kop thee of glas wijn. Love it! 

Verder kun je in jouw welkomstpakket natuurlijk ook nog een notitieboekje met personal branding stoppen, een pen of kalender met belangrijke data (zoals jouw live sessies!). Zorg er voor dat het leuk ingepakt is, in een leuk doosje met stickers waar jouw logo op is gedrukt.

2. Community

Voeg een community toe aan jouw online programma, waarin jij zelf ook actief bent. Een community (forum) zorgt voor een echt groepsgevoel. Deelnemers kunnen er terecht om met elkaar te sparren, informatie en tips met elkaar te delen en ook hun wins en struggles te delen.

Je kunt een forum in jouw online omgeving maken of hier een besloten Facebook groep voor gebruiken.

Naast het hebben van een forum kun je deelnemers ook aan elkaar koppelen. Geef ze een buddy waar ze 1-op-1 mee kunnen sparren en naar elkaars gemaakte opdrachten kunnen kijken. Dit maakt jouw programma persoonlijker, zonder dat jij er (veel) voor hoeft te doen. 

3. Live sessies

Ook al is het een online programma, en kunnen jouw klanten alles op hun eigen tijd volgen, kan het fijn zijn om live sessies toe te voegen. Zo wordt jouw programma nog waardevoller, geef je extra ondersteuning en maak je het persoonlijker. Dit kun je op meerdere manieren doen;

  • 1-op-1: Je kunt deelnemers 1-op-1 coachen;
  • Groepscoaching: Je kunt de deelnemers in groepsvorm coachen;
  • Q&A: Je kunt wekelijkse of maandelijkse Q&A sessies inplannen. Deelnemers kunnen dan al hun vragen over jouw programma stellen; 
  • Masterclass: Wil je dieper op een onderwerp in gaan dan kun je een masterclass geven. Hierbij is het fijn als je slides hebt, dat maakt het wat overzichtelijker. Een masterclass kun je bijvoorbeeld geven via Zoom of Webinargeek
  • Workshop: Wil je live aan de slag met jouw deelnemers, zodat ze live vragen kunnen stellen en je feedback kunt geven, dan kun je een workshop geven;
  • Masterminds: Door een mastermind creëer je een groepsgevoel. Jouw deelnemers staan er niet alleen voor, maar hebben ook elkaar. Ze doen het samen. Jij kunt de masterminds zelf leiden of je kunt dit aan de deelnemers zelf overlaten;
  • Implementatiedag: Tijdens een implementatiedag gaan jouw deelnemers de opgedane kennis in de praktijk brengen. Hiervoor kun jij een locatie afhuren of de deelnemers bij jou op kantoor uitnodigen, maar het kan ook online. Veel mensen hebben een druk leven en kunnen het dan lastig vinden om tijd vrij te maken om aan het programma te werken. Tijdens zo’n dag maken ze er (eindelijk) echt even tijd voor en kunnen ze dus ook grote stappen zetten. Jij bent er natuurlijk bij om extra toelichting te geven en vragen te beantwoorden. 

Deze live sessies kun je online houden, zoals via Zoom of Facebook, of offline. 

De 3 geheimen van een succesvol online programma

Je speelt al een tijdje met het idee. Een online programma. Het lijkt je heerlijk om met al jouw ideeën aan de slag te gaan en locatieonafhankelijk te kunnen werken. Vrijheid! Maar hoe maak je een online programma? Heb je wel genoeg kennis en ervaring? En hoe ga je het verkopen? Dat ontdek je in dit gratis webinar. Meld je nu aan >> 

4. Persoonlijke check-ins

Wanneer jouw deelnemers al een tijdje bezig zijn kan het voorkomen dat ze steeds minder actief worden en de motivatie misschien wat wegvalt. Een goed moment om even bij ze in te checken! Dit kun je op meerdere manieren doen, bijvoorbeeld;

  • Stuur een persoonlijk mailtje waarin je ook persoonlijke details verwerkt, zoals ´ik zag op Instagram dat je naar Portugal gaat!´.
  • Stuur ze een DM op Instagram of Facebook. Extra persoonlijk: stuur ze een video!
  • Stuur een handgeschreven kaartje;
  • Stuur automatisch een ´check- in e-mail´ na 4 weken. Hoe gaat het?

5. Maak gebruik van video

Deze tip is eigenlijk van toepassing op jouw hele online programma en dat is om video te gebruiken. Door video in te zetten zien en horen jouw klanten je. Ondanks dat het niet live is zorgt dit er toch voor dat jouw programma al een stuk persoonlijker is dan wanneer je alleen tekst gebruikt. Heet nieuwe deelnemers welkom, geef ze een rondleiding en leg dingen uit door video in te zetten.

Je kunt video (of audio) ook inzetten om feedback te geven op het ´huiswerk´ van jouw deelnemers. 

6. Stuur een certificaat van deelname

Heeft jouw klant jouw online programma afgerond? Stuur dan een professioneel geprint certificaat van deelname. Dit kun je makkelijk zelf ontwerpen in Canva. Hier vind je wat inspiratie >> 

Met dit certificaat stuur je een handgeschreven kaartje mee en misschien zelfs een fles champagne of mooie bos bloemen.

Tijd voor actie

Zoals je ziet hoeft een online programma helemaal niet onpersoonlijk te zijn en kun je er zelfs leuke offline elementen in verwerken. Je kunt het zo persoonlijk maken wil en zelf kiezen hoe ver je hier in gaat. Stuur je een check-in mailtje of ga je voor een 3-daagse workshop? It´s up to you! 

Tijd voor actie >> Bepaal welke dingen jij aan jouw online programma toevoegt om het persoonlijker te maken.