fbpx

De ene dag vlieg je door je to-do lijst, heb je nog voor de lunch je belangrijkste taken afgerond en kun je de hele wereld aan. De volgende dag staat de tijd stil, duurt een simpele opdracht uren en is elk voorbij vliegend stofje interessanter dan datgene waar je mee bezig zou moeten zijn. Zakenmeisje Shelley ging op onderzoek uit en testte een aantal tips en adviezen om haar productiviteit te verhogen. Dit zijn haar vijf beste tips!

 

1. Maak een prioriteiten lijst

Mijn grootste valkuil is dat ik te veel op één dag wil doen. Het gevolg: een ellenlange to-do lijst waar ik alleen maar gedemotiveerd van raak. Door mijn werk te prioriteren ben ik veel productiever. Ik kies drie taken die ik af MOET hebben, de rest is optioneel. Voordeel hiervan? Ik creëer meer ruimte en hoef geen dingen meer af te raffelen. Ook een killer to-do lijst maken? Wij schreven er een handig artikel over.

 

2. Ontdek wanneer je het meest gefocust bent

Iedereen heeft een dagdeel waarop hij of zij het beste werkt. Voor de een is dit ’s ochtends vroeg, voor de ander juist ’s avonds. Wanneer verzet jij bergen werk? Door een week lang bij te houden wat je wanneer doet, vind je jouw piekmoment. Zo werk ik ’s ochtends heel fijn en ben ik net na de lunch niet vooruit te branden, daarom plan ik op dat moment afspraken in. Zo houden anderen mij scherp en kan ik daarna weer knallen!

 

Niemand is 8 uur lang, non-stop productief. Even je hoofd leeg maken is daarom heel belangrijk

 

3. Automatiseer je werk

Productief werken houdt in dat je je focust op taken die je dichter bij jouw doelen brengen en dat je deze taken ook gedaan krijgt. Maar… bij ondernemen komt natuurlijk veel meer kijken, zoals die oersaaie administratie. Probeer daarom zo veel mogelijk van dit soort terugkerende taken te automatiseren, dan kun jij je lekker focussen op wat echt belangrijk is. Neem bijvoorbeeld Teamleader, een CRM-systeem met een geïntegreerde project management tool en factuurprogramma in één.

4. Werk in tijdvakken

Niemand is 8 uur lang, non-stop productief. Even je hoofd leegmaken tussen verschillende opdrachten door is daarom belangrijk. Een goede methode is het werken met een timer. Focus je bijvoorbeeld 50 minuten lang op één taak en laat je niet afleiden. Daarna mag je dan als beloning even 10 minuten iets voor jezelf doen. Denk aan een kopje koffie halen, je Instagram checken of snel dat ene business boek bestellen.

 

5. Begin met de vervelendste taak

Van uitstel komt afstel. Begin de werkdag met je meest vervelend taak en zeg tegen jezelf dat je die taak maar 10 minuten hoeft te doen. Na 10 minuten ben je namelijk zo gefocust bezig dat je het net zo goed meteen kunt afmaken. Trust me, dit werkt echt! Bovendien krijg je veel meer en positievere energie van alle leuke taken die nog op je wachten. Hierdoor werk je niet alleen productiever, maar ook efficiënter!

 

EXTRA tip: Accepteer dat je ook maar een mens bent

En dat je soms gewoon een baaldag hebt! Op dit soort momenten kun je beter even iets anders doen dan eindeloos naar je scherm staren. Ga lekker sporten en maak je hoofd leeg of spreek af om koffie te drinken met een vriendin. Je zal zien dat je daarna weer nieuwe motivatie hebt om wél lekker aan de slag te gaan.