fbpx

Wil jij een bedrijf starten en vraag je je af hoe je geld kunt verdienen? Er zijn enorm veel verschillende verdienmodellen, maar welke past er bij jou? Of misschien heb je al een (goedlopend) bedrijf en ben je op zoek naar een manier om online te gaan ondernemen. In 2014 maakte ik mijn eerste online programma. Ik had al een bedrijf als weddingplanner, maar wilde locatieonafhankelijk kunnen werken. In 2017 besloot ik weer een online programma te maken, dit keer om startende ondernemers te helpen bij de start van hun bedrijf. Er zijn (minimaal) vijf redenen dat ik zo enthousiast ben over (online) programma’s en deze deel ik in dit artikel met jou. 

 

naomi-vlietman-117

 

PS Even tussen ons… ik vind het nog een beetje awkward om hierover te praten. Het voelt alsof ik een ´get-rich-quick scheme´ aan het promoten ben of een jehova getuige die jou ook het licht wil laten zien. Maar… dit is puur wat ik het afgelopen jaar heb ervaren en hoe ik er nu over denk. I luv it 😉

 

1. Je klanten halen betere resultaten

Ik heb al enorm veel verschillende verdienmodellen gehad; netwerkborrels, samenwerkingsdagen, affiliate marketing, abonnementsmodel, 1-op-1 coaching etc. Met geen enkel verdienmodel heb ik zo veel impact kunnen maken als met een online programma. Door langere tijd heel intensief met iemand aan de slag te gaan en de nadruk te leggen op zo veel mogelijk waarde leveren, gaan de deelnemers enorme stappen maken en hele goede resultaten halen.

Van een enkel event, workshop of gesprek kan jouw klant heel veel leren, maar daarna moet ze het vaak alleen doen. En dat is vaak het moeilijkste. Denk maar aan de goede voornemens 😉 Dit gaat voor een paar weken goed en daarna is iedereen weer volop aan het roken, eten en drinken. Door langere tijd iemand te helpen waar zij dat nodig heeft, zet ze door en gaat ze echt resultaten zien.

 

2. Jij voelt je waardevol

Eén van mijn kernwaarden is om mij waardevol te voelen en door super veel waarde te leveren en klanten resultaten te zien behalen is dat precies hoe ik mij voel! En dat is bij sommige andere verdienmodellen wel anders geweest… Niet omdat ik geen waarde leverde, maar omdat klanten de waarde ervan niet zo zagen. Niet de moeite namen om er echt mee aan de slag te gaan. Doordat het eenmalig en/of voor een lage prijs was (zie volgende punt) bleef het veel te vrijblijvend waardoor ze niet de resultaten haalden die ze konden halen. Daar baalde ik dan weer van, omdat ik graag zie dat mijn klanten er volledig voor gaan en hun doelen bereiken.

 

webinar-5-gouden-tips-voor-starters

 

3. Je kunt hogere prijzen vragen

Je stapt af van het uurtje factuurtje, lage abonnementen en goedkope tickets voor events. Door een programma te maken waarbij je jouw klant van A tot Z helpt en een bepaalt resultaat belooft kun je hier een goede prijs voor gaan vragen. ´Cause it´s worth it. Ok, dan moet je natuurlijk ook wel echt die waarde leveren en niet met 3 lullige e-mails aankomen (tenzij die 3 mails life-changing zijn). Je klanten betalen niet meer voor een uurtje van jouw tijd, maar voor het resultaat dat ze krijgen. En hoeveel is dat wel niet waard?

 

4. Je hebt minder klanten nodig

Doordat je hogere prijzen gaat vragen heb je minder klanten nodig om rond te kunnen komen. Tegelijkertijd zorgt een online programma er voor dat je juist méér klanten kunt helpen. Je hebt dus minder klanten nodig, maar kunt er meer helpen. Win-win!

 

5. Je houdt meer tijd over

Ok, don´t get me wrong.. want zoals ik al zei is een (online) programma geen get-rich-quick scheme en moet je er zeker tijd in steken. Maar niet zo veel als wanneer je bijvoorbeeld uurtje-factuurtje werkt. Er zitten maar zo veel uur in je week en ik kan mij voorstellen dat je niet 80 uur per week wilt werken. Bij veel verdienmodellen ben je afhankelijk van het aantal uur dat je erin steekt, maar dat is bij een online programma niet het geval. Het is super schaalbaar. Ook al verkoop je er (veel) meer, je hoeft er niet (veel) meer voor te werken. En doordat je ook heel veel van je marketing kunt automatiseren blijft er meer tijd over voor: YOU! Ehm… of om andere toffe dingen voor je business te doen, je blijft nou eenmaal ondernemer 😉

 

Alright, ik kan hier nog uren over praten en dat ga ik zeker nog doen in volgende artikelen over online programma´s. Voor nu waren dit vijf 5 redenen om een online programma te maken. Ik ben heel benieuwd hoe jij hierover denkt, deel het hieronder! Heb jij weleens een online programma gemaakt?