5 dingen die je niet mag vergeten als je personeel gaat aannemen

Als je net voor jezelf begint kan het ondernemerschap eenzaam zijn. Bij je laatste werkgever maakte je deel uit van een team, nu ben je opeens het grootste deel van je tijd in je uppie. Tot je zélf een team gaat vormen natuurlijk! Maar hoe doe je dat eigenlijk? Deze 5 dingen mag je niet vergeten als je personeel gaat aannemen. 

 

1. Sluit een inkomensverzekering af

Het is natuurlijk super spannend om personeel in dienst te nemen. Eindelijk hoef je niet meer alles alleen te doen, maar heb je een team om jou te ondersteunen. Samen kunnen jullie jouw bedrijf nog veel meer laten groeien. Maar het kan helaas ook voorkomen dat jouw personeelslid een keer ziek is, met zwangerschapsverlof gaat of zelfs arbeidsongeschikt wordt. En dan? Als werkgever ben je een deel van jouw team kwijt, maar moet je in sommige gevallen wel het salaris doorbetalen. Je kan je indekken tegen deze financiële risico’s door een inkomensverzekering af te sluiten.

 

2. Zorg voor een goede onboarding

Als je personeel in dienst gaat nemen wil je dat ze zich direct thuis voelen en aan de slag kunnen gaan. Het is daarom belangrijk om een goed onboarding proces te hebben. Vertel alles over jouw visie, missie en waarden. Welke doelen heb je en hoe kan jouw nieuwe teamlid daaraan bijdragen? Op welke manier communiceren jullie en wat kan het personeel van jou verwachten? Schep duidelijke verwachtingen. Stel jouw nieuwe personeelslid ook direct voor aan iedereen met wie ze te maken zal krijgen. She’s part of the team now. Zorg ervoor dat ze dit ook echt zo voelt.

Daarnaast is het natuurlijk ook belangrijk dat ze alle benodigde documenten, software en inlogcodes krijgt. Werk haar goed in en zorg voor duidelijke instructies. Op die manier zul je het snelste profijt van jouw nieuwe team gaan hebben.

 

woman-hand-smartphone-desk

 

3. Onderteken een arbeidsovereenkomst

Wanneer je iemand aanneemt is het uiteraard belangrijk dat er een officieel document ondertekent wordt. In een arbeidsovereenkomst leg je zaken vast zoals het salaris, de werktijden en de duur van het contract.

4. Meld je als werkgever aan bij de belastingdienst

Wanneer je personeel in dienst gaat nemen moet je je als werkgever aanmelden bij de belastingdienst. Je moet namelijk loonheffing op het salaris inhouden en hier aangifte over doen.

 

5. Start een loonadministratie

Naast de loonheffing komt er nog meer administratie bij kijken, je moet nu namelijk ook een loonadministratie aanleggen. Hierin registreer je het loon, de premies en de belastingen.

 

Ben jij bezig met het aannemen van personeel?

 

A D V E R T O R I A L – Dit artikel heb ik geschreven in samenwerking met Centraal Beheer.

I think you'll like this too, right?

Hi zakenmeisje, we LOVE cookies! En niet alleen de eetbare... Als zakenmeisje gebruik je cookies op je website om deze o.a. beter te maken, en dat willen we toch allemaal? Door de site te blijven gebruiken, ga je akkoord met het gebruik van cookies. Ik wil toch wat meer informatie...

De cookie-instellingen op Zakenmeisje.nl zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om jou de beste surfervaring mogelijk te geven. Als je doorgaat met Zakenmeisje.nl te gebruiken zonder het wijzigen van jouw cookie-instellingen of je klikt op "Accepteren :)" hieronder dan ga je akkoord met deze instellingen.

Sluiten