fbpx

Als mensen mij de vraag stelden: “hoe ziet jouw gemiddelde dag eruit?” antwoordde ik met ‘hectisch’. Niet een heel goed antwoord als ondernemer zijnde. Maar eerlijk is eerlijk, twee bedrijven, drie facebook pagina’s, twee websites, 3 Instagram-accounts en een overstroomde mailbox en WhatsApp is best druk. Het gaat dag en nacht door. Ik vond het dan ook de hoogste tijd om de regie over mijn projectmanagement in eigen handen te nemen. Het boek ‘Time-management’ van Lothar Selwert heeft mij hierbij geholpen.

woman-792162_1920

 

4 tips voor een stressvrij leven als ondernemer

 

1. Plan blokken in je agenda

Koop een agenda, bullet journal of notitieblokje waarin je opschrijft wat er deze week op de planning staat. Deel jouw dag op in meerdere tijdsblokken. Zo plan je bijvoorbeeld 3 uur voor het schrijven van blogs, 1 uur voor de lunch, 1 uur voor afspraken en 3 uur voor het werken voor een klant in. Geef elk blok een andere kleur. Bijvoorbeeld geel voor prive zaken, groen voor eten, oranje voor afspraken en blauw wanneer je voor een klant werkt. Zo zorg je voor een duidelijk overzicht en zie je direct waar de meeste tijd in gaat zitten.

2. Zet maximaal 3 taken per dag op je to-do list

Ik houd zelf erg van plannen omdat ik graag wil weten wat ik in een dag of week moet doen. Eerder plande ik 20 dingen op een dag en kwam ik niet aan alles toe. Vervolgens raakte ik hier ontregeld van. Plan daarom 3 dingen op een dag en neem hiervoor een realistisch tijdsbestek. Zo raak je niet in de stress door je eigen planning.

Als je afgeleid bent, ga weer terug naar waar je mee bezig was. Het geeft niet. Je bent en blijft een mens, geen robot.

3. Zet je telefoon op vliegtuigstand als je werkt

Wil je geen afleiding van Whatsapp, bellers, social media nieuwsgierigheid en hilarische kattenfilmpjes? Zet je telefoon dan op vliegtuigstand. Zo ben ik bijvoorbeeld even offline tijdens het schrijven van dit blog. Daarnaast kun je jouw telefoon in de keuken neerleggen zodat je meer focus hebt. Een belangrijke beller kun je altijd terugbellen op het moment dat het jou uitkomt.

 

4. Communiceer!

Wil je ook altijd iedereen direct antwoord geven? Maar gaat dat niet altijd? Herkenbaar. Ik heb hier zelf ook last van. Zeker als ik van ongeveer 76 mensen vragen krijg over producten. Momenteel plan ik hier 3 tijdsblokken per dag voor in. Zo kan ik vragen van klanten en teamleden beantwoorden en blijf ik hier niet de hele dag mee bezig. Ook geef ik aan dat als deze tijd om is, dat ik hier later bij hen op terug kom. Dit kun je natuurlijk ook met e-mails doen die meer dan 5 minuten in beslag nemen om te beantwoorden. Je schrijft dan bijvoorbeeld terug: “Bedankt voor je e-mail, ik kom hier deze week bij je op terug.” Zo laat je merken aan je klant of relatie dat je het hebt gelezen en dat je later reageert. Mensen vinden het prettig dat je even laat weten dat je iets hebt gelezen. Hier zou je ook een autoresponder voor kunnen gebruiken.
Heb jij als ondernemer ook tips over hoe je beter kunt plannen en structuur aanbrengt? Schrijf het hieronder in de reactie.