3 Tips voor zakelijk bloggen

Je hoort het overal, als bedrijf kom je niet meer weg zonder blog op je website. Google beloont het als je over onderwerpen die relevant zijn voor jouw business schrijft op je blog. Als beloning zul je namelijk hoger in de zoekresultaten naar boven komen. Dat resulteert in meer bezoekers en meer kans op conversie! Daarom deel ik een drietal tips met je zodat je het beste uit je blogs kunt halen!

zakenmeisje aan het schrijven in notitieboekje

1. Zoekwoord onderzoek

Als je een blog wilt schrijven is het slim om een zoekwoord onderzoek te doen. Je wilt immers wel dat het een onderwerp is waar men op zit te wachten. In Google AdWords kun je met behulp van de Zoekwoordplanner de onderwerpen waar je over wilt gaan schrijven invullen. De Zoekwoordplanner staat onder Hulpprogramma’s. Hoe je dit precies doet kun je in dit artikel over het beginnen van jouw blog lezen.

Vervolgens zie je behalve het zoekvolume (hoeveel er gemiddeld gezocht wordt naar dit onderwerp in de zoekmachine) ook relevante zoektermen. Zo kan een onderwerp op een bepaald woord hoger scoren dan het woord wat je in gedachten had. Er is nog een verschil tussen zogenaamde ‘short tail’ en ‘long tail’ zoekwoorden. Denk dus na over welke woorden je gebruikt voor het onderwerp waar je over schrijft!

2. Ijzersterke titels

Het is de bedoeling dat je blog gelezen wordt toch? Verzin daarom een sterke titel die echt uitnodigt om te klikken. Het zoekwoord onderzoek dat je hebt gedaan is niet alleen voor je blog zelf belangrijk, je bent goed bezig als je ‘m ook meeneemt in je titel.

Getallen en lijstjes werken bijvoorbeeld heel goed. Een titel moet tot actie leiden en de aandacht trekken van de lezer. Een paar voorbeelden van goede titels:

  • 3 Tips voor…
  • 5 x De beste …
  • Leer hoe je …
  • DIY …
  • Het geheim voor …

3. Koppen en subkoppen

Waarschijnlijk ken je de alinea opmaak uit Word wel: Titel, Kop 1, Kop 2, Kop 3 enzovoort. Deze opmaak gebruik je ook in je blog. Alleen heet het dan een ‘H’, van Heading. De titel van je blog is een H1, subtitels een H2 en de subtitel van een subtitel heet een H3. Dit gaat nog veel dieper tot H6 maar in de praktijk zul je merken dat je aan H1, H2 en H3 genoeg hebt. Door je tekst te schrijven met koppen en subkoppen leest het gemakkelijker weg. Niet alleen de lezer heeft hier profijt van, want Google kan ook beter begrijpen of jouw blog relevant is door H1, H2 en H3 te gebruiken. Met als resultaat dat je sneller naar voren zult komen in de zoekresultaten.

Nou zakenmeisje, aan de slag! Succes met het schrijven van een killer blog!

I think you'll like this too, right?

Leave a Comment

Hi zakenmeisje, we LOVE cookies! En niet alleen de eetbare... Als zakenmeisje gebruik je cookies op je website om deze o.a. beter te maken, en dat willen we toch allemaal? Door de site te blijven gebruiken, ga je akkoord met het gebruik van cookies. Ik wil toch wat meer informatie...

De cookie-instellingen op Zakenmeisje.nl zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om jou de beste surfervaring mogelijk te geven. Als je doorgaat met Zakenmeisje.nl te gebruiken zonder het wijzigen van jouw cookie-instellingen of je klikt op "Accepteren :)" hieronder dan ga je akkoord met deze instellingen.

Sluiten