fbpx

Webinars. Waarschijnlijk heb je in jouw ondernemers avontuur al heel wat webinars gekeken. Je weet wel, van die online trainingen waar aan het einde vaak, ok altijd, een aanbod wordt gedaan. Misschien heb je er een hekel aan omdat je vooral veel slechte webinars hebt gekeken. Van die webinars waar het er té dik bovenop ligt dat het alleen maar om het promoten en verkopen van hun online programma (of andere dienst/product) gaat en jij er niets waardevols uit haalt. Misschien vind je ze geweldig en meld je je wekelijks voor één aan (check dan zeker mijn webinars even). Wat jouw relatie met webinars ook is, je wil hier (misschien) zelf ook mee aan de slag gaan. Maar hoe doe je dat? Waar begin je? En hoe zorg je er nou voor dat jij een webinar maakt dat voor jouw kijker interessant is, maar ook nog eens voor klanten zorgt? In deze blog geef ik je 8 tips voor jouw 1e webinar. 

Wat is een webinar precies?

Misschien kwam je hier toevallig of uit nieuwsgierigheid terecht en heb je geen idee waar ik het over heb. Of heb je het woord webinar al vaak horen vallen, maar vraag je je steeds af wat dat nou precies is. Let me tell you! 

Een webinar is een presentatie die online wordt uitgezonden. Een online seminar, lezing, training, workshop die heel veel mensen tegelijk kunnen kijken. Dit kan live, maar tegenwoordig wordt dit ook vaak geautomatiseerd. Je kunt dan op elk moment of op bepaalde tijden het webinar bekijken. Soms wordt er een andere naam aan het webinar gegeven, zoals online training of online masterclass. Deelnemers aan het webinar kijken de presentatie op hun telefoon, tablet of computer. De presentator (jij!) kan in beeld komen, maar je kunt er ook voor kiezen om een (powerpoint) presentatie te laten zien, je scherm te delen of een combinatie hiervan te doen.  

Waarom zou je een webinar geven?

´Ok ok… ik weet nu wat een webinar is, maar waarom zou ik er één willen geven?´ Omdat…. jouw (toekomstige) droomklant dan in één keer bijna jouw hele marketing & sales funnel doorloopt. Door een webinar te geven leert jouw droomklant jou in een korte tijd goed kennen. Ze ziet je, hoort je en door alles wat jij vertelt bouw je een band op en gaat ze jou vertrouwen. Doordat je mega veel waarde geeft krijgt zij zin om aan de slag te gaan en realiseert ze zich (als je alles goed doet) dat jij de perfecte persoon bent om haar te helpen. Dat is mooi, want je eindigt het webinar met jouw pitch waarin je vertelt hoe jij haar kan helpen. En zo gaat jouw deelnemer in ongeveer 1 uur van een lead naar een klant.

Het is echt een win-win situatie. Jij levert super veel waarde (dus ook als iemand geen klant wordt houden ze er een goed gevoel aan over), bouwt een relatie met jouw droomklanten op en kunt direct jouw product verkopen. Het is een ideale manier om jouw online programma te verkopen, zeker als dit een hogere prijs heeft.  

8 tips voor jouw 1e webinar

Ben jij er klaar voor om jouw eerste webinar te gaan geven? Dan heb ik 8 tips voor je om van jouw eerste webinar een succes te maken. 

Tip #1: Weet wat jouw doel is

Zoals met alles wat je doet als ondernemer moet je ook bij het geven van een webinar heel goed weten waarom je het doet. Je begint dus met het eindpunt in gedachte. Wat is het resultaat wat je wil behalen? Welk online programma wil je verkopen? En hoeveel hiervan wil je via jouw webinar verkopen?

Dit is belangrijk om te weten voor meerdere redenen:

  • Het online programma dat jij wil verkopen bepaalt het topic en de inhoud van jouw webinar. Dit moet namelijk perfect op elkaar aansluiten. Het kopen van jouw online programma moet een logische next step zijn na het kijken van jouw webinar. 
  • Wanneer je ook weet hoeveel online programma´s je wil verkopen kun je met rekensommetjes beginnen. Er zijn namelijk gemiddelde statistieken wat betreft de conversies. Zo kun je uitrekenen hoeveel aanmeldingen je voor het webinar nodig hebt om aan het aantal deelnemers voor jouw programma te komen dat je als doel hebt gesteld.

Een aantal handige gemiddelde cijfers om te weten voor jouw rekensom;

  • Landing page conversie (het percentage mensen die op de aanmeldpagina van jouw webinar komt en zich ook echt aanmeldt): Dit loopt heel erg uiteen, van 5% tot 80%. Probeer 50% aan te houden.
  • Kijkers (het percentage mensen die zich hebben aangemeld voor het webinar en ook echt hebben gekeken):  30% – 45% 
  • Webinar conversie naar verkoop online programma: 1% á 4%

Natuurlijk zijn er heel veel factoren die invloed hebben op deze cijfers, zoals: is het een warm of koud publiek, hoe goed is je aanbod, heb je een niche, hoe sterk is je webinar, hoe urgent is het probleem van je doelgroep etc. Toch is het fijn om deze statistieken te weten en in je achterhoofd te houden. Zo hoef je dus niet te schrikken als de helft van jouw webinar inschrijvingen niet op komt dagen of niet elke bezoeker zich voor jouw webinar inschrijft. It´s normal! Maar… zijn jouw cijfers veel lager dan dit gemiddelde, dan weet je wat je te doen staat 😉 

Deze cijfers zijn dus goed om te weten zodat je kunt bepalen hoeveel deelnemers je voor jouw webinar nodig hebt om jouw doel te bereiken. Ik zal even een voorbeeld van zo´n rekensom geven;

  1. Het doel: laten we zeggen dat je graag 10 deelnemers voor jouw online programma wil hebben.
  2. Webinar conversie: als we dan uit gaan van een conversie (percentage webinar kijkers die jouw programma koopt) van 3%, dan heb je 333 kijkers nodig.
  3. Kijkers: wanneer 45% van de aanmeldingen kijkt, dan heb je 740 aanmeldingen voor jouw webinar nodig
  4. Landing page: en als je 740 aanmeldingen nodig hebt, dan moeten er bij een conversie van 50% dus 1.481 mensen op de inschrijfpagina van jouw webinar komen. 

Wow, dat klinkt als veel he? Misschien zakt de moed je nu een beetje in de schoenen… Gelukkig ligt de conversie bij starters vaak hoger omdat de mensen die je bereikt vaak ook écht jouw droomklanten zijn. Hoe groter je groeit en hoe meer bezoekers je krijgt, hoe groter de kans is dat deze mensen niet jouw droomklanten zijn en dus ook geen klant worden. 

Dus weet: WAT wil je verkopen en HOEVEEL wil je daar van verkopen? 

Tip #2: Begin klein

Zo´n eerste webinar kan RETE spannend zijn. I know! Ook al vind ik het nu allang niet meer spannend (ok, behalve misschien bij een gloednieuw webinar), ik kan mij nog goed het begin herinneren. Zweethandjes en bang om de verkeerde knoppen in te drukken.

Mijn tip is dan ook om klein te beginnen. Als je nog nooit een webinar, of ook maar iets wat er op lijkt, hebt gedaan, schaf dan niet meteen de duurste webinar software aan. Nergens voor nodig! Begin eerst eens om live te gaan op Instagram of Facebook en word comfortabel achter de camera. Zelf gaf ik mijn eerste webinar via Facebook live, ging ik daarna een stapje verder door Zoom te gebruiken en maakte ik na een jaar pas de stap naar Webinargeek.

Tip #3: Start before you´re ready!

Misschien lijkt deze stap een beetje tegenstrijdig met mijn vorige tip, maar dat is hij niet. Ja, ik raad je aan om klein te beginnen, maar nee, dit betekent niet dat je het moet uitstellen totdat jij denkt dat alles perfect is. Want dat wordt het niet. 

Geef jezelf een schop onder je kont door een datum te prikken waarop je jouw webinar gaat geven en dit meteen te promoten. Yup, zonder het webinar eerst te maken. 

Ben ik gek geworden? Haha nee… Dit is iets wat ik zelf heel vaak doe om ervoor te zorgen dat ik actie neem. Ik communiceer het naar de buitenwereld zodat ik het niet uitstel maar ook echt ga doen. Je MOET dan wel. And that´s a good thing. 

Actiepunt: Prik nu een datum (bijvoorbeeld voor over 2 á 3 weken) en nodig your people uit. 

Tip #4: Kies een HOT topic

We zagen net al dat slechts een klein percentage van de mensen die op jouw aanmeldpagina komt ook daadwerkelijk klant wordt. Dit percentage wil je natuurlijk zo hoog mogelijk hebben en dit begint al bij die aanmeldpagina. Die moet sowieso goed in elkaar zitten, maar om mensen op die pagina te krijgen heb je ook een goed topic voor jouw webinar nodig. Een aantal tips voor het kiezen van een goed webinar onderwerp:

  • Zorg dat het een HOT topic is! Waar heeft iedereen het over? Wat wordt jou het meeste gevraagd?
  • Natuurlijk moet het helemaal in lijn liggen met het programma dat je aan het eind van het webinar wil verkopen;
  • Gebruik sexy woorden als; geheim, gratis, must-know & gouden tips;
  • Wat weet jouw droomklant al wel en wat nog niet? Het is belangrijk om op het niveau van jouw droomklant te zitten en een webinar aan te bieden over iets waar zij NU behoefte aan heeft;
  • Gebruik woorden die jouw droomklant gebruikt en zéker geen jargon. Heeft zij het over SEO of over hoog komen in Google?
  • Wees uniek en ga tegen de rest (jouw concurrenten) in. Zeggen zij allemaal A, dan zeg jij F;
  • Wat is jouw meest populaire stuk content? Kun je daar een webinar over maken?
  • Vraag jouw volgers waar ze het meeste behoefte aan hebben! 

Tip #5: Maak een fucking goed webinar

En met een goed webinar bedoel ik 2 dingen:

  1. Het moet waardevol zijn voor jouw droomklant (to be)
  2. Het moet van jouw kijkers kopers maken

1. Het moet waardevol zijn voor jouw droomklant

Je hebt vast weleens bij een webinar gezeten waarbij je dacht: ´come to the point dude!´. Maar dat dat dan nooit kwam en vrolijk verder ging in een dikke sales pitch. Je hebt er 30 minuten half naar zitten luisteren en niets opgeschreven, want: boring!

Natuuuurlijk is dit niet jouw webinar! Want jij hebt dit artikel gelezen en gaat er alles aan doen om jouw webinar wél waardevol te maken. En dus niet alleen voor jou, maar ook (vooral) voor jouw droomklant. Ja, ook als die droomklant (nog) geen échte, betalende, klant wordt.

Little sidenote: het komt vaak genoeg voor dat iemand een paar weken, maanden of zelfs een jaar later ineens toch klant wordt. 

Ok, waardevol voor jouw droomklant dus. En wanneer is iets waardevol? Als het nuttig is en ze er iets mee kunnen. Dus zorg ervoor dat je ze inspireert, je interessante informatie en/of inzichten deelt en bovenal: dat ze meteen actie kunnen nemen. Uiteraard wil je niet dat jouw hele online programma overbodig wordt, maar je wil ervoor zorgen dat jouw kijkers een aantal quick wins krijgen. Een paar kleine dingen die ze direct kunnen uitvoeren en meteen voor resultaat zorgen. Je gaat ze dus gratis helpen en hierdoor zien ze direct hoeveel waarde jij biedt. En wacht eens even…. als jij nu al zo veel waarde biedt, dan moet jouw programma wel mega goed zijn (denkt jouw klant)!

 

2. Het moet van jouw kijkers kopers maken

Super leuk voor die droomklant (die nog geen betalende klant is), maar what´s in it for you? Naast dat je heel veel goodwill, vertrouwen en een expert-status opbouwt geef je dit webinar uiteindelijk natuurlijk wel om geld te verdienen. Daarom is het belangrijk om het onderwerp en de content van jouw webinar zorgvuldig te kiezen.

In de vorige tip heb ik het al uitgebreid over het onderwerp voor jouw webinar gehad, maar nu moet je nog de inhoud van jouw webinar bepalen. Hiervoor moet je weten wat jouw droomklant op dit moment nog tegenhoudt om jouw online programma te kopen. Waarschijnlijk heeft ze (onbewust) bepaalde gedachten over zichzelf, over jou, over hoe de wereld werkt en over jouw topic of expertise. Sommigen daarvan zullen waar zijn, anderen misschien iets minder…

Stel jouw droomklant wil graag meer klanten voor haar online programma hebben, maar niemand in haar branche geeft nog webinars en hierdoor denkt ze dat dit voor haar dus niet kan werken. In jouw webinar ga je dan juist laten zien waarom het juist wél kan werken (hier ligt juist een kans!) en hoe jij (ik was ook de eerste!) en jouw klanten (zij waren ook de eerste in hun branche die dit deden!) dit hebben gedaan. Op die manier buig je hun ´verkeerde´ gedachtes om naar positieve gedachtes. En onderweg geef je ze natuurlijk handige tips & inspiratie.

Zo heb je dus twee vliegen in één klap: je geeft waardevolle informatie aan jouw droomklant en hervormt haar gedachtes die ze nog tegenhield om van jou te kopen. Pretty awesome, am I right?

Tip #6: Geloof in jezelf

En dan komt dat moment… het zweet breekt je uit, je begint te stamelen, krijgt een rood hoofd en een droge mond. Tot een minuut geleden was er niets aan de hand en deed je lekker je ding, maar nu. Help! 

Wat is er gebeurd?

Het is tijd voor de gevreesde sales pitch! 

Laat dit een wake-up call en geen voorspelling zijn. Want zo hoeft het helemaal niet te gaan. Zorg ervoor dat je jouw sales pitch relaxed en/of enthousiast (net wat er bij jou past) doet. Op dezelfde manier als hoe je net het hele webinar hebt gegeven. Een sales pitch is niets om je voor te schamen. In tegendeel zelfs! Jij hebt namelijk iets super waardevols te bieden aan jouw droomklant, namelijk jouw online programma. En met jouw online programma kun jij haar probleem oplossen. En wie wil er niet meer horen over een oplossing voor een probleem dat je hebt? 

Vergelijk het eens hier mee: je bent aan het lunchen met een vriendin als ze ineens panisch van het toilet komt. Ze is ongesteld geworden, staat op het punt om door te lekken, maar heeft niks bij zich. Ze heeft snel wat wc-papier in haar ondergoed gepropt en stelt voor om de lunch af te kappen en naar huis te gaan. Jij weet dat je nog een tampon in je tas hebt zitten. Wat doe je? Geef je die tampon aan je vriendin of zeg je niets en blijf je alleen aan tafel over? Ik hoop het eerste 😉 

Wanneer jij een oplossing voor iemands probleem hebt dan is het jouw PLICHT om dit te vertellen. 

Dus: no shame girl! Geloof in jezelf en in jouw programma en bied het vol trots aan. Jij kan iemand onwijs helpen, dus doe dat! Hero 😉 

Tip #7: Stuur reminders

Je hebt de stap genomen om jouw webinar online te zetten en de aanmeldingen stromen binnen. You go girl! 

Maar zoals je eerder in dit artikel al kon lezen besluit een (groot) gedeelte van de inschrijvingen om toch niet naar het webinar te komen. Althans, besluit, besluit… Vaak is dit geen bewust besluit, maar zijn ze het gewoon vergeten of zien ze er de waarde op dat moment niet meer van in.

Of een groot of slechts een klein gedeelte van de inschrijvingen niet op komt dagen is dus voor een groot deel in your hands. Krik dit percentage omhoog door vooraf al waarde te bieden (geef ze een extra freebie), ze direct te vertellen om de datum en tijd met grote letters in hun agenda te zetten en stuur REMINDERS! Herinner ze eraan dat ze zich hebben ingeschreven en vooral: wat ze in jouw webinar gaan leren. What´s in it for them (selfish bastards, aren´t they wink)?

Tip #8: Stuur ze de replay

Ook al heb je jouw stinkende best gedaan om zo veel mogelijk mensen daadwerkelijk in jouw live webinar te krijgen, you can´t catch ´em all. Er zal altijd een percentage inschrijvingen blijven dat niet naar het live webinar komt. That´s ok. Maar wat niet ok is, is om het daarbij te laten. Misschien hadden ze een huilend kind, was het nieuwe seizoen van Vis a Vis net online of moesten ze overwerken. It happens. Life get´s in the way sometimes. Maar dat betekent niet dat ze jouw webinar niet meer nodig hebben of interessant vinden. Dus hop, stuur ze lekker de replay zodat ze hem op hun gemak nog eens terug kunnen kijken. Wat heb je te verliezen?  

Tijd voor actie!

Ok girl, je weet wat je te doen staat. Nu is het tijd voor actie! 

  • Kies het topic voor jouw 1e webinar
  • Geef het een sexy naam
  • Prik een datum 
  • Communiceer het naar jouw e-maillijst, volgers en iedereen die het maar wil horen
  • Maak dat mega waardevolle webinar!

You´ve got this!