fbpx

Wil jij met Instagram beginnen, of heb je al een Instagram account maar wil je meer volgers? Misschien wil je jouw eerste 100 volgers krijgen, van 500 naar 1000 volgers of wil je zelfs groeien naar 10.000 Instagram volgers! In dit artikel geef ik je 88 tips (+9 extra tips) om meer volgers op Instagram te krijgen.

P.S. dit artikel is bijna 6000 woorden, dus pak een kop koffie of thee en get ready!

Meer volgers op Instagram

Instagram, I love it! Toen Instagram nog maar net bestond heb ik mijzelf aangemeld en ben ik ermee aan de slag gegaan. Omdat het nog niet erg populair was, geen van mijn vrienden er op zaten en Facebook nog leuk was ben ik er al snel weer mee gestopt. Maar in januari 2015 was de app inmiddels zo erg gegroeid dat je er eigenlijk niet meer omheen kon, dus ben ik weer begonnen en the rest is history.

Wat is Instagram?
Behalve mijn favoriete app? Voor wie de laatste jaren onder een steen heeft gelegen, hieronder de definitie die wikipedia geeft:

Instagram is een gratis mobiele app om digitale foto’s of video’s uit te wisselen middels mobiele apparaten. De foto’s en video’s kunnen digitaal gefilterd worden en uitgewisseld op sociaalnetwerksites, zoals die van Instagram zelf.[1] Instagram leverde in tegenstelling tot de gebruikelijke langwerpige foto’s van mobiele telefoons (met een beeldverhouding van 4:3) vierkante foto’s af, net als de Kodak Instamatic en de Polaroidcamera. Echter sinds Augustus 2015 is de vierkante resolutie restrictie opgeheven en kunnen foto’s van elk formaat geupload of bewerkt worden. – Wikipedia

Oftwel je maakt mooie foto’s, bewerkt deze al dan niet en plaatst ze op Instagram met relevante hashtags.

Waarom moet ik beginnen met Instagram?
Nog niet overtuigd van de kracht van Instagram? Lees dan eerst even dit:

  • Instagram is voor $1 biljoen door Facebook gekocht, de kans is dus erg groot dat dit sociale medium de komende jaren nog zal blijven bestaan en dat steeds meer mensen (waaronder jouw potentiële klanten) er gebruik van gaan maken.
  • De Financial Times voorspelt dat Instagram in 2016 naar 520 miljoen maandelijkse actieve gebruikers zal groeien. *In april 2017 staat de teller op 700 miljoen gebruikers.
  • Klanten zoeken en verwachten jouw bedrijf op Instagram.

Instagram v.s. andere sociale media

  • Meer inhoud dan een Snap.
  • Visueler dan Twitter + je kan meer woorden gebruiken.
  • Volgens SMExaminer zijn mensen meer geneigd om vrienden op Facebook te volgen en merken en bedrijven op Instagram.
  • Volgens de Wall Street Journal brengen wij meer tijd door op sociale media dan in onze e-mail inbox.
  • Sinds 2015 besteden mensen meer tijd op hun mobiele telefoon dan op desktop, en worden apps die alleen op mobiel beschikbaar zijn meer gebruikt.
  • Volgens Business Insider is de betrokkenheid op Instagram 2x hoger dan op Snapchat, en het aantal volgers 4x groter.
  • Volgens een onderzoek van Social Sprout is de betrokkenheid op Instagram voor merken 10x hoger dan op Facebook en 56x hoger dan op Twitter.

Betrokken volgers = business

  • Als een volger de foto van jouw ontbijt liked, en een reactie geeft als je om iets vraagt dan bouwen jullie een band op.
  • Volgers bekijken jouw feed vaak als ze intieme dingen aan het doen zijn, zoals ’s ochtends in bed als ze net wakker zijn, tijdens 10 minuten ‘me time’, tijdens de lunchpauze of in de trein naar een afspraak.
  • Volgers raken eraan gewend om met je te praten. Ze leren je kennen door jouw foto’s en vertrouwen je. Hierdoor vinden ze het leuk om iets van jou te kopen.
  • Volgers zien jou continue voorbij komen, en als je dan een keer iets leuks hebt zoals een nieuw product of programma zijn zij de eerste die JA zeggen.

 

Jouw Instagram profiel

Dat je op Instagram moet zijn is inmiddels duidelijk. Om (meer) volgers op Instagram te krijgen beginnen we met de basics.

Extra tip >> knoop dit in je oren: jouw Instagram profiel draait niet om jou. Ouch! Je kan best foto’s plaatsen van jouw leven, jouw selfies, jouw puppy, jouw vakanties of jouw ontbijt. Maar de achterliggende gedachte is dat dit altijd moet passen binnen het verhaal dat jij aan jouw toekomstige klanten verteld. Jouw Instagram profiel draait om hen (tenzij je Beyoncé heet, dan willen we alles van je weten). In jouw profiel moeten jouw volgers hun dromen, verlangens en mogelijkheden zien.

1. Een goede profielfoto
Eerste indrukken zijn enorm belangrijk dus denk goed na over jouw profielfoto. Deze foto is een representatie van jouw hele account, dus houd het simpel, professioneel en zonder (kleine, dus onleesbare) tekst.

2. Schrijf een goede bio
Jouw bio is één van de eerste dingen die een potentieel nieuwe volger ziet, geef haar (hem kan natuurlijk ook, maar voor het gemak houd ik het vanaf nu op haar) de juiste informatie waardoor zij jou heel graag wil gaan volgen. Wat moet je hier dan neerzetten?

  • Leg uit wat ze kunnen verwachten als ze jou gaan volgen. Wat doet jouw bedrijf en waar kan je jouw volgers mee helpen? Voorbeelden:
    – Je dagelijkse shot voor een vrij, avontuurlijk & bewust leven (Moderne Hippies)
    – Sports fashion for active women (Jogha)
    – Hand lettering, styling, parties, entertaining, happy hours, flowers + home (A fabulous Fete)
  • Deel wat persoonlijke informatie over jezelf waardoor volgers zich met jou kunnen gaan identificeren. ‘Ze is fan van Beyoncé, tof ik ook!’ of ‘Wat leuk, zij houdt ook van hardlopen’ of ‘Wow, zij is 21 kg afgevallen, dat zou ik ook graag willen’.
  • Waar kom je vandaan/ waar bied jij jouw diensten of producten aan? Instagram wordt internationaal gebruikt en zeker als jouw bio in het Engels is, is het verstandig om jouw woonplaats te vermelden. Stel iemand in Los Angeles zoekt een diëtist en komt op jouw profiel terecht, maar jij geeft alleen consulten in Amsterdam, dan is het handig om dit in je bio te vermelden. Of je verkoopt sieraden en stuurt dit ook op naar het buitenland, zet het in je bio zodat jouw volgers dit weten.
  • Jouw e-mailadres. Betrokken volgers = business. Er komt een punt waarop jouw trouwe volger interesse krijgt in een dienst/product dat jij aanbiedt. Maak het haar zo makkelijk mogelijk om contact met jou op te nemen en plaats jouw e-mailadres in je bio. En niet alleen potentiële klanten kunnen jou dan bereiken, ook PR-bureaus en merken die interesse hebben in een samenwerking kunnen nu eenvoudig contact met jou opnemen.
  • Een link naar een freebie. Bied jouw volgers een gratis cadeautje aan die zij ontvangen als ze hun e-mailadres achterlaten. Jouw volgers zijn blij omdat ze gratis iets waardevols van jou krijgen, en jij bent blij omdat jouw e-maillijst groeit. Voorbeelden van freebies:
    – Kortingscode
    – E-book
    – How-to guide
    – Recepten
    – Video-serie
    – Masterclass
    – Exclusief interview
    – Winactie
    Hieronder drie voorbeelden van vrouwen die een goede Instagram bio hebben:

voorbeelden goede instagram bio's van Nederlandse Instagrammers3. Zet jouw account op openbaar

Ken je volgers

Je hebt een goede profielfoto, bio en je account staat op openbaar. Maar welke content ga je plaatsen? Om hier antwoord op te kunnen geven moet je weten wie jouw publiek is.

4. Wie is jouw ideale klant en wat verkoop je haar?
Wie wil jij als volgers krijgen en wat wil jij ze verkopen zodra ze vanuit Instagram op jouw website terecht zijn gekomen? Je moet weten tegen wie je het hebt, waarom zij jou volgen en waarom jij deze volgers wil hebben. Hierbij moeten je verder denken dan enkel het fysieke product of de dienst die jij verkoopt.

Merel en Tessa van the green happiness verkopen het boek ‘ Your 50 Days of Green Happiness’, maar zij verkopen meer dan enkel een boek met recepten. Zij verkopen een gevoel van gezond, gelukkig en sexy zijn. Zij verkopen een gevoel, een emotie, veel meer dan slechts een receptenboek.

Hashtag workmode, een creative workspace in Amsterdam, verkoopt kantoorruimte. Maar wat zij op Instagram verkopen is een gevoel van het stadsleven, community, vriendinnen, fun, gezelligheid, feest vieren en lekker eten.

Modemusthaves verkoopt lifestyle en fashion producten. Op Instagram schetsen zij de lifestyle die jij kan hebben als je hun producten koopt.

Instagram accounts van the green happiness, hashtag workmode en modemusthavesZij vertellen het verhaal dat hun volgers willen horen, zodat hun volgers ze blijven volgen. En dat doen ze.

Extra tip >> Bedenk wat het pad (de zogeheten sales funnel) naar wat jij verkoopt is. Hoe zorgt hetgeen wat jij op Instagram plaatst ervoor dat jouw volgers iets willen of nodig hebben dat jij aanbiedt?

5. Vertaal de emotie die jij verkoopt naar beeld
Een nieuwe volger kijkt naar jouw profiel en bekijkt meerdere foto’s. In de eerste 9 a 12 foto’s die zij ziet moet duidelijk zijn wie jij bent en wat je verkoopt. Als je naar de 12 foto’s van the green happiness hierboven kijkt zie je gezond, lekker en bijzonder eten. Je ziet vrolijke gezonde meiden in zomerkleding en een hele groep blije vrouwen, een community.
Kijk je naar de foto’s van hashtag workmode dan zie je een community, office, koffie voor de werkdag en inspiratie. Bedenk welke beelden er bij de emotie/lifestyle van jouw account passen.

6. Wat zijn de interessegebieden van jouw volger?
Verdiep je verder in jouw volger en stel een persona samen. Neem één persoon in gedachte en werk haar helemaal uit. Hoe oud is ze, waar woont ze, wat doet ze voor werk en wat doet ze in haar vrije tijd? Jouw account gaat wellicht over mode, maar misschien houdt jouw volger ook wel heel erg van beauty en zou je daar af en toe een post aan kunnen wijden. Of als jouw volger een ondernemer is, dan houdt ze misschien ook erg van reizen.

 

download-de-instagram-checklist

 

Verschillende soorten posts

Je weet nu wie jouw volgers zijn, waarom ze jou volgen en waarom jij wil dat ze jou volgen. Je weet nu ook welke emotie je met jouw account over wil brengen. Maar waar plaats je dan foto’s van?

7. Kijk op de explore/verkennen pagina
Houd in de gaten welke foto’s er trending zijn, misschien zit hier een bepaalde stijl tussen die jij kunt overnemen.

8. Maak gebruik van storytelling
Gebruik jouw posts om een verhaal te vertellen. Leer jouw volgers iets in een how-to video of inspireer ze met een goede quote. Iedere foto die je plaatst moet een doel en een achterliggende gedachte hebben. Het doel:

  • How to: expertise tonen
  • Inspireren
  • Volgers aanzetten tot actie
  • Zorgen voor een genietmomentje

Extra tip >> kijk bij soortgelijke accounts wat zij plaatsen, hoe vaak, welke hashtags ze gebruiken en hoe ze met hun volgers communiceren.

9. Quotes
Quotes zijn een goed middel om volgers te inspireren, te motiveren of om ze te laten lachen. Je kan zelf quotes verzinnen of quotes van (on)bekende mensen delen. Het doel:

  • Inspireren
  • Motiveren
  • Expertise tonen

instagram quotes10. Behind the scènes
Plaats af en toe een foto van achter de schermen. Het doel:

  • Geef jouw volgers het idee dat ze je echt leren kennen.
  • Laten zien dat jouw werk enorm leuk is.
  • Laten zien dat jij niet de hele dag op kantoor zit, maar veel leuke dingen doet voor je werk.
  • Expertise tonen
  • Buzz creeëren rondom jouw nieuwe productlancering

Drie voorbeelden van Zarayda Groenhart, Mooi PR en Simone Levie.

instagram behind the scènes11. Fotocollage
Een fotocollage kun je gebruiken als je een selectie van jouw favorieten, de populairste posts van de maand of een before/after foto laat zien. Het doel:

  • Testimonial van jouw product
  • Jouw populaire posts nogmaals onder de aandacht brengen

12. Persoonlijke foto’s
Deel af en toe een persoonlijke foto van vrienden of familie. Het doel:

  • Band opbouwen met jouw volgers.
  • Laten zien dat je een familiemens bent.
  • Laten zien dat jij je tijd zelf in kan delen.
  • Laten zien dat jij genoeg tijd hebt om van je gezin te genieten.

Drie voorbeelden van Melanie Duncan (foto 1 & 2) en Marie Forleo (foto 3).

instagram persoonlijke foto's delen13. Live events
Plaats foto’s tijdens een evenement, conferentie, mastermind, productlancering of iets anders interessants. Het doel:

  • Kijkje achter de schermen
  • Inspireren en motiveren
  • Expertise tonen

Drie voorbeelden van thegreenhappiness, T.I.T.S. en Zarayda Groenhart.

instagram events14. Klanten die jouw producten gebruiken
Plaats foto’s van klanten die jouw producten gebruiken. Het doel:

  • Motiveren om ook jouw product aan te schaffen
  • Expertise tonen, het werkt bij hen dus bij jou kan het ook werken.
  • De lifestyle tonen die zij kan hebben als ze ook het product koopt.
  • De klant die het product heeft gekocht in de spotlight zetten, dit zal ze onthouden.

Drie voorbeelden van Kayla Itsines, Jogha en Jogha

instagram producten _ diensten15. Video’s
Naast foto’s kun je op Instagram ook video’s plaatsen. Deze mochten nooit langer dan 15 seconden zijn, maar sinds kort is dit opgerekt tot 60 seconden. Video voorbeelden:

  • tip van de dag;
  • een preview van jouw vlog;
  • how-to video;
  • behind the scènes video;
  • diashow van jouw producten.

16. Foto’s met daarop een actie
Plaats een foto waarop je een actie plaatst, bijvoorbeeld:

  • winactie;
  • kortingscode;
  • exclusieve video;
  • interview;
  • podcast;
  • nieuw e-book;
  • nieuwe blog.

17. Instagram takeover
Vraag een influencer of hij/zij jouw Instagram account voor een dag wil overnemen. De engagement hierop zal hoog zijn en het aantal volgers zal snel stijgen.

18. Doe wat goed voelt
Laat je niet te veel leiden door alles wat hierboven staat. Je hoeft echt niet elk soort foto te plaatsen om meer volgers op Instagram te krijgen. Doe vooral wat goed voelt en wat bij jou past.

Extra tip >> deel exclusieve content op Instagram. Deel foto’s die je alleen op Instagram plaatst en niet op Facebook, twitter of je blog. Dit geeft mensen een extra reden om jou op Instagram te gaan volgen.

 

Kwaliteit boven kwantiteit

Plaats goede content. Zeker nu de timeline van Instagram volgens een nieuw algoritme ontstaat is het belangrijk om kwalitatief goede content te plaatsen. Wat is goede content?

19. Plaats foto’s van goede kwaliteit.
Gebruik foto’s met een minimum formaat van 1080 x 1080 pixels om de kwaliteit te waarborgen. Check of de foto er scherp en professioneel uitziet.

20. Maak veel foto’s
Oefen met het maken van foto’s en gaandeweg leer je wat goed werkt en wat juist niet werkt. Experimenteer met het fotograferen vanuit verschillende hoeken en gebruik de verschillende instellingen van jouw camera.

21. Maak gebruik van natuurlijk licht
De mooiste foto’s maak je met natuurlijk licht. De beste tijden om buiten foto’s te maken is vroeg in de ochtend, laat in de middag of op bewolkte dagen in het algemeen, dan is het licht wat zachter.

Extra tip >> maak een foto van jouw ontbijt of lunch (als het goed licht is buiten) en plaatst dit later op Instagram als jouw avondeten.

22. Maak alle foto’s van eten van bovenaf
Ben je uit eten en wil je een mooie foto maken van jouw heerlijke gerecht? Maak de foto dan recht van boven, ongeveer een meter van het eten vandaan. Je krijgt dan de mooiste foto’s.

instagram eten van boven fotograferen23. Neem productfoto’s recht van voor
Zet je een product op de foto? Neem de foto dan recht van voor en houd de camera niet schuin. Je wil dat de camera loodrecht tegenover het onderwerp staat.

instagram producten van vooraf fotograferen24. Gebruik white space
White space = chic. Om ervoor te zorgen dat jouw Instagram feed er niet druk en rommelig uitziet kun je gebruik maken van white space. Voorbeelden:

  • ootd (outfit of the day) foto voor een witte muur;
  • een wit kantoor;
  • product tegen een witte achtergrond;
  • quote op een witte achtergrond.

Hieronder zie je hoe Loavies, Marijn Post en Danique Hoofwijk hier gebruik van maken.

instagram tip gebruik white space25. Zorg voor balans
Een nieuwe volger kijkt naar de eerste 9 a 12 foto’s van jouw account. Zorg ervoor dat dit er aantrekkelijk uit ziet. Zorg voor een goede balans tussen quotes, detailfoto’s, kleurcombinaties e.d. Kijk uit dat je niet hetzelfde soort foto onder of naast elkaar plaatst, maar dat het mooi verspreid is.

Hieronder zie je hoe het Instagram account van Girlboss dit doet. Op foto 1 zie je hoe ze foto’s van vrouwen, girlbosses, verspreid hebben. Op foto 2 zie je dat ze foto’s van het boek #girlboss verspreid plaatsen. En op foto 3 zie je dat ze foto’s met een roze achtergrond ook netjes verspreiden en niet naast elkaar plaatsen. Dit is een mooi voorbeeld van een Instagram feed dat in balans is. Bij elke foto die geplaatst is hebben zij nagedacht over het geheel dat het vormt in de feed.

instagram girlboss - balansExtra tip >> wil je kijken of iets mooi in je feed past zonder het direct op Instagram te plaatsen? Gebruik de app VSCO cam om je foto’s op te slaan, je krijgt dan als het ware een kopie van jouw Instagram feed en kan experimenteren met de volgorde van jouw foto’s.

26. Denk aan je branding
Plaats altijd jouw merknaam/eigen hashtag/ logo of url in jouw quote. Stel je voor dat je een geniale quote hebt bedacht, deze viraal gaat en jouw bedrijfsnaam hierop staat? Dat zal voor veel traffic naar jouw website zorgen.

Tips voor het maken van selfies

Uit onderzoek van Georgia Institute of Technology en Yahoo Labs is gebleken dat foto’s met gezichten 38% meer kans hebben op likes dan foto’s zonder gezichten. Ze hebben ook 32% meer kans om een reactie te krijgen.

Wil jij ook selfies plaatsen en kijken of dit voor jou werkt, gebruik de volgende tips voor het maken van selfies:

27. Plaats niet te veel selfies
Jouw feed draait immers niet om jou maar om je volgers, remember?

28. Gebruik natuurlijk licht
Zeker bij het maken van selfies is het gebruiken van zonlicht erg belangrijk. Maak jouw foto’s buiten of ga dicht bij het raam staan. Je wil altijd in de richting van het licht kijken en het licht niet achter je hebben.

Voorbeeld goede en slechte selfie met natuurlijk licht29. Weet wat je goede kant is
Jouw gezicht is niet symmetrisch en daarom zal je altijd een kant hebben die net even wat beter op de foto staat. Weet je niet welke kant dit is? Maak dan veel foto’s van zowel jouw linker- als rechterkant en kijk welke je mooier vindt. Maak vanaf nu selfies van die kant van jouw gezicht.

 

Foto’s bewerken

Je weet nu wat voor soort foto’s je wil maken en hoe je deze het beste kunt maken, maar dan ben je er nog niet. Voordat je jouw foto’s op Instagram plaatst moet je ze eerst nog bewerken om ze echt te laten shinen.

30. Download apps voor het bewerken van jouw foto’s
Het bewerken van jouw foto’s hoeft helemaal niet ingewikkeld te zijn. Er zijn tientallen apps te vinden die jou hierbij kunnen helpen. Populaire apps voor het bewerken van foto’s zijn:

31. Gebruik de juiste kleuren
Koele, aardse kleuren zoals blauw, groen, beige en grijs doen het beter dan warme kleuren zoals geel, oranje, rood en roze.

32. Desaturated (onverzadigd) foto’s doen het beter dan saturated foto’s

33. Heldere foto’s doen het beter dan donkere foto’s

34. Bewerk je foto’s niet te veel
De foto’s moeten er nog wel natuurlijk uitzien. Als je een filter gebruikt let er dan op dat jouw foto er niet nep uit gaat zien.

 

Wanneer kun je het beste foto’s plaatsen?

Je hebt foto’s gemaakt en bewerkt en wil deze op Instagram plaatsen. Let op, doe dit niet random wanneer het jou uitkomt maar houd rekening met jouw volgers.

35. Verplaats je in jouw volgers
Hoe ziet hun dag eruit? Neem weer het persona dat jij gecreëerd hebt in gedachte. Hoe laat staat ze op? Werkt ze op kantoor of thuis? Hoe gaat ze naar haar werk? Heeft ze kinderen? Wanneer zit ze op Instagram?

36. Speel in op de tijd van de dag
Begin de ochtend met een foto van een lekkere kop koffie, iets waar jouw volgers ook de dag mee beginnen. Of plaats een foto van een lazy brunch op zondag. Denk na over wat jouw volgers op dit moment aan het doen zijn, of juist zouden willen doen. Zitten zij nu op kantoor en lig jij op het strand omdat je voor jezelf werkt en zelf jouw tijd bepaald? Plaats hier een foto van en inspireer ze met de lifestyle die jij hen kan geven als ze jouw product kopen.

instagram foto's per tijd37. Speel in op de dag van de week    
Maandag is het begin van een nieuwe week en is een goede dag om een motiverende foto te plaatsen. Op vrijdag is het juist tijd voor weekend dus een goed moment voor een wijntje. Of denk aan een heerlijk luie zondag. Speel in op de dag van de week.

instagram foto's per dag38. Plaats jouw foto op de juiste tijd
Gebruik een programma zoals Iconosquare om uit te zoeken wanneer jouw volgers het meest open staan voor interactie. Volgens Carbone is de beste tijd om een foto te plaatsen tussen 8 en 11 uur ‘s ochtends, 2 en 4 uur ’s middags en tussen 7 en 9 uur ’s avonds.

39. Hoe vaak plaatsen?
Met het nieuwe algoritme van Instagram gaat het vooral om wat je post en wat minder om hoe vaak je post. Alleen de beste content wordt met jouw volgers gedeeld. Het is dus beter om minder vaak te posten, maar enkel hele goede foto’s te plaatsen, dan om 6x per dag iets te plaatsen van slechte kwaliteit.

Gemiddeld plaatsen Instagrammers 1 foto per dag. Wanneer je net begint wil je jouw feed natuurlijk wel een beetje vullen, dus kun je beginnen met 2 foto’s per dag. Zodra je meer dan 5000 volgers hebt kun je het aantal posts ook gaan verhogen naar 3 a 4 foto’s per dag. Heb je meer dan 10.000 volgers kun je dit vervolgens weer verhogen naar 4 a 5 foto’s per dag. Plaats je meerdere foto’s op één dag, zorg er dan voor dat er minstens 2 uur tussen elke foto zit.

Extra tip >> met de tools Hootsuite en Autogrammer kun je Instagram posts inplannen. Je kan ze dan ver van tevoren als maken en krijgt op het moment dat de foto live moet een pushbericht waarna je de foto eenvoudig kunt plaatsen. Bij autogrammer hoef je zelfs helemaal niets meer te doen nadat je de foto hebt ingeroosterd, zij plaatsen hem voor jou zodat je er geen omkijken maar naar hebt. Hier betaal je wel (vanaf) $19 per maand voor, terwijl hootsuite gratis is.

Wees consistent

40. Wees consisent aanwezig
Bedenk wanneer en hoe vaak je wil posten en houd je hieraan. Dit geldt ook voor het soort foto’s dat je plaatst. Kies voor een stijl en blijf foto’s in dezelfde stijl plaatsen. Jouw volgers zijn je om een reden gaan volgen en zullen het niet leuk vinden als je ineens een week niets meer laat horen, of een heel ander soort foto’s plaatst.

Extra tip >> werk vooruit. Maak jouw foto’s en quotes ver van tevoren en zorg dat je altijd wat foto’s achter de hand hebt voor als je een keer geen tijd hebt, op vakantie bent of ziek wordt.

41. Gebruik een thema
Accounts met een thema doen het erg goed op Instagram. Kijk maar eens naar onderstaande voorbeelden van ihavethisthingwithfloors, thismarbledlife en acolorstory:

instagram thema's42. Maak meerdere accounts aan
Een thema is uiteraard erg specifiek (daarom werkt het zo goed) en past misschien niet binnen jouw account, maar je kan ook meerdere accounts aanmaken waarbij je je op verschillende volgers richt.

43. Gebruik hetzelfde filter
Gebruik je graag filters? Beperk je tot één filter zodat je account niet een rommeltje wordt. Dit zorgt ervoor dat jouw feed er mooi en consistent uitziet.

 

Gebruik hashtags

44. Gebruik altijd (relevante) hashtags
Voeg hashtags aan jouw foto door zodat mensen jouw foto te zien krijgen als ze op de woord zoeken.

45. Gebruik veel gebruikte hashtags
Onderzoek welke hashtags er in jouw niche veel gebruikt worden en gebruik deze hashtags in jouw posts. Let op: als een hashtag erg algemeen is en heel veel gebruikt wordt kan jouw foto al snel in de menigte verdwijnen. Gebruik soms ook specifiekere zoekwoorden die iets minder vaak gebruikt worden, dan heb je meer kans dat mensen jouw foto ook echt te zien krijgen. Een aantal populaire algemene hashtags zijn:

  • #love
  • #instagood
  • #me
  • #tbt (throwback Thursday)
  • #cute
  • #photooftheday
  • #happy
  • #beautiful
  • #girl
  • #selfie
  • #picoftheday
  • #summer
  • #fun
  • #smile
  • #friends
  • #instadaily
  • #fashion
  • #instalike
  • #food
  • #ootd (outfit of the day)

46. Bekijk dagelijks de trending hashtags
Wellicht zit er een hashtag tegen die in jouw straatje past en kun je meeliften op de hype.

47. Gebruik 3 a 8 hashtags per foto
Je wil graag dat jouw foto gevonden wordt, maar de hashtags die je gebruikt moeten wel relevant zijn.

48. Bedenk je eigen hashtag
Bedenk zelf een hashtag die jouw volgers kunnen gebruiken als ze een foto plaatsen waarin ze jouw product gebruiken, ze zich met jouw merk identificeren of op één van jouw events zijn. Hieronder drie voorbeelden van fitgirlcode, Melanie Duncan en FOX verre reizen.

instagram eigen hashtag voorbeelden49. Gebruik grappige of unieke hashtags
Niet alle hashtags die je gebruikt hoeven te bestaan. Populaire hashtags gebruik je om gevonden te worden, maar soms wil je een hashtag gebruiken om iets grappigs of een gevoel uit te drukken. Denk aan #maarwegaangewoondoor, #wedoenernogeen of #hebikweer.

50. Gebruik géén hashtags gimmicks
Hashtags zoals #likeforlike, #tagsforlike en #followme zorgen op korte termijn misschien voor meer volgers, maar deze mensen doen dit vaak enkel zodat jij hen terug gaat volgen. Dit zijn geen mensen die jij als volger wil. Het is niet jouw doelgroep en op deze manier bouw je geen waardevolle community op die oprecht interesse in jou heeft.

51. Gebruik hashtags die bij de dag van de week horen
Voor elke dag zijn er wel een paar populaire hashtags te vinden die door Instagrammers gebruikt worden.

  • Maandag:
    – #MCM of #ManCrushMonday
    – #MusicMonday
    – #MountainMonday
    – #MeowMonday
    – #ManicMonday
    – #ManicureMonday
    – #MondayBlues
  • Dinsdag:
    – #TransformationTuesday
    – #TravelTuesday
    – #TuesdayBoozeDay
    – #TuesdayTreat
  • Woensdag:
    – #WineWednesday
    – #WellnessWednesday
    – #WomanCrushWednesday
    – #WisdomWednesday
    – #Women2Follow
    – #WayBackWednesday
    – #WaterfallWednesday
    – #WoofWednesday
  • Donderdag:
    – #TBT of #ThrowbackThursday
    – #ThirstyThursday
    – #Thursdate
    – #ThursdayFunDay
    – #ThankfulThursday
  • Vrijdag:
    – #FF of #FollowFriday
    – #FBF of #FlashbackFriday
    – #ShabbatShalom
    – #FridayFunday
    – #FridayReads
    – #FridayNight
  • Zaterdag:
    – #Caturday
    – #SexySaturday
    – #SaturdaySwag of #SaturdayShenanigans
    – #SaturdayNight
  • Zondag:
    – #SS or #SelfieSunday
    – #SinDay
    – #Sundayfunday

52. Plaats hashtags als reactie
In plaats van hashtags in jouw post te plaatsen kun je deze ook als reactie plaatsen. Jouw foto’s worden nog steeds gevonden en jouw post ziet er cleaner uit.

53. #spon
Plaats je een gesponsorde post, wees hier dan eerlijk over door een hashtag zoals #spon, #ad, #adv of #paid te gebruiken.

54. Gebruik geotags
Naast het gebruiken van hashtags is het ook slim om geotags aan jouw foto toe te voegen. Jouw locatie delen is vooral leuk als je op een bijzondere locatie bent, zoals op reis, een nieuw restaurant, hip hotel of een festival.

 

download-de-instagram-checklist

 

Ga de interactie aan

55. Gebruik een goed bijschrift
Bij jouw foto hoort een goed bijschrift die jouw volgers uitnodigt om te reageren. Deel bijvoorbeeld iets persoonlijks, motiverends of herkenbaars.

56. Maak gebruik van het oneindig aantal tekens
Vaak plaatsen Instagrammers slechts één of twee zinnen, maar je hebt op Instagram een oneindig aantal tekens dat je kunt gebruiken (in tegenstelling tot twitter), dus kom maar op met die verhalen!

57. Stel vragen
Wil je interactie? Stel jouw volgers dan een vraag! Voorbeelden:

  • Je gaat op vakantie naar Ibiza. Vraag jouw volgers om hun tips.
  • Het is een zonnige dag. Vraag jouw volgers hoe zij hun dag doorbrengen.
  • Je plaatst een foto van jouw ontbijt. Vraag jouw volgers wat zij hebben ontbeten.
  • Je werkt aan een nieuw product. Vraag jouw volgers wat voor verbeteringen zij graag zien.

58. Plaats een call to action bij jouw post
Een call to action vraagt jouw volger om iets te doen. Dit kan zijn:

  • Een antwoord geven op jouw vraag;
  • Een vriendin taggen;
  • Jouw foto liken;
  • Jouw post regrammen;
  • Jouw account volgen;
  • Een foto delen met jouw hashtag.

59. Reageer op de reacties op jouw foto’s
Vinden jouw volgers je foto leuk en hebben ze een reactie achtergelaten? Ga de interactie aan en reageer hierop. Al is het alleen maar om ze te bedanken voor hun reactie. Naast dat ze dit heel leuk zullen vinden bouw je op deze manier een band met jouw volgers op.

60. Ga de interactie aan met (potentiële) volgers
Vind iemand jouw foto leuk of plaatst ze zelfs een reactie onder jouw foto? Neem even de moeite om naar haar profiel te kijken, like een paar leuke foto’s van haar en/of laat een reactie achter op een van haar foto’s. Deze persoon toonde al interesse in jouw account en omdat jij nu ‘aardig tegen haar doet’ is de kans groter dat zij jou gaat volgen.

61. Volg de gebruikers van jouw product/dienst
Het volgen van de gebruikers van jouw product heeft 3 voordelen.
1. Zij zullen jou ook gaan volgen.
2. Je ziet waar de gebruikers van jouw product (jouw doelgroep) nog meer interesse in heeft.
3. Misschien plaats zij wel een leuke foto waarop ze jouw product gebruikt.

62. Regram foto’s van jouw volgers
Zie je een leuke foto voorbij komen waarop jouw product wordt gebruikt? Of past een foto heel goed bij jouw feed? Regram deze foto dan. Jouw volgers zullen je nog leuker gaan vinden.

63. Regram foto’s van influencers
Heeft een influencer een mooie foto geplaatst die goed in jouw feed past? Regram deze foto en tag de influencer hierin zodat hij/zij hier een melding van krijgt.

64. Like foto’s van anderen
Wanneer jij een foto van iemand lijkt krijgt zij dit te zien en is er een kans dat ze een kijkje op jouw profiel neemt. Als dit haar aanspreekt kan ze je zomaar eens gaan volgen. Wil je meer volgers op Instagram dan is het een goed idee om veel foto’s te gaan liken. Je moet natuurlijk wel nadenken over welke foto’s je wel/niet liked en niet in het wild gaan klikken. Zoek op een hashtag die jij ook veel gebruikt of kijk eens bij de volgers van een vergelijkbaar account (bijvoorbeeld jouw concurrent), grote kans dat jouw doelgroep hier tussen zit. Zorg dat je elke dag tussen de 100 en 500 foto’s liked.

65. Plaats reacties bij foto’s van anderen
Je kan een stapje verder gaan dan enkel foto’s liken en een reactie onder foto’s plaatsen.

66. Volg andere Instagrammers
Ga nog een stapje verder en volg jouw doelgroep op Instagram. Zorg er wel voor dat je een gezonde verhouding blijft houden tussen het aantal mensen dat jij volgt en het aantal mensen dat jou volgt. Het is gebruikelijk dat je op Instagram meer volgers hebt dan mensen volgt.

67. Volg soortgelijke accounts
Volg account die op dat van jou lijken en plaats reacties onder hun foto’s. Deze Instagrammers zullen jouw account waarschijnlijk interessant vinden en kunnen je gaan volgen. Ook de volgers van deze accounts zien jouw reacties voorbij komen en kunnen een kijkje op jouw account nemen. En omdat jij een soortgelijk account heb als degene die zij al volgen is de kans groot dat ze jou ook gaan volgen.

68. Volg jouw favoriete merken
Ben je helemaal weg van een bepaald merk, volg hen dan op Instagram en ga vaak de interactie aan. Misschien vloeit hier nog een mooie samenwerking uit voort.

69. Ga actief de interactie aan met jouw volgers
Focus je niet alleen op het krijgen van nieuwe volgers, maar richt je ook op het behouden van je huidige volgers. Like hun foto’s en reageer af en toe eens op een leuke foto, zeker als ze jouw product gebruiken.

70. Monitor jouw hashtags
Houd in de gaten wat jouw volgers/klanten allemaal posten. Check hashtags met jouw bedrijfsnaam en eventueel de hashtag die jij zelf hebt verzonnen om te zien of klanten misschien vragen ergens over hebben. Stellen ze een vraag, reageer hier dan snel op.

71. Tag mensen in jouw post
Plaats je een quote van een celebrities, tag haar in de foto. Staat jouw collega op de foto, tag haar. Wie je ook noemt in jouw post, tag diegene in de foto. Misschien vinden ze het leuk en delen ze de foto met hun volgers.

72. Plaats foto’s die voor reacties zorgen
Ben je al een tijdje bezig, dan weet je inmiddels op welk soort posts je veel reacties krijgt. Plaats hier meer van! Zo simpel is het. Stel je plaatst elke week een foto van verse bloemen en die krijgt gemiddeld 2 reacties en je plaatst ook elke week een foto van een quote en die krijgt gemiddeld 10 reacties. Plaats dan meer quotes!

 

Analytics

Om jou verder te helpen zijn er allerlei websites die jou meer inzicht kunnen bieden in jouw klant en de resultaten van jouw harde werken.

73. Stel doelen
Voordat je aan de slag gaat met jouw doel om ‘meer volgers op Instagram’ te krijgen moet je dit specifieker maken. Maak jouw doel SMART. Dit houdt in:

  • Specifiek
  • Meetbaar
  • Acceptabel
  • Realistisch
  • Tijdsgebonden

Slecht voorbeeld 1: meer volgers op Instagram.
Voorbeeld 1 is niet specifiek, je weet niet om hoeveel volgers het gaat en het is niet aan tijd gebonden. Als jij over drie maanden 2 volgers erbij hebt dan is het doel volgens dit voorbeeld bereikt.
Slecht voorbeeld 2: over 1 maand 20.000 meer volgers op Instagram
Voorbeeld 2 is (voor de meesten van ons) niet realistisch.
Goed voorbeeld 1: eind 2016 heb ik 1000 volgers op Instagram.
Goed voorbeeld 2: In 2016 groeit het aantal volgers op Instagram met 10%.

Naast het stellen van een doel voor het aantal volgers op Instagram kun je ook andere doelen opstellen. Zoals voor de mate van interactie of het aantal e-mail aanmeldingen via Instagram.

Doordat je jezelf een duidelijk doel stelt zal je focus hier op liggen en is de kans groter dat je het doel ook daadwerkelijk haalt. En als je het haalt vier je dit natuurlijk!

74. Gebruik Iconosquare
Meld je aan op Iconosquare en krijg inzicht in jouw Instagram volgers. Deze tool laat je onder andere zien welke posts voor de meeste engagement zorgen, wanneer jouw volgers op Instagram zitten en hoe snel jouw account groeit.

75. Koop geen likes
Schiet het niet op? Het lijkt nu misschien erg verleidelijk, maar koop geen likes. De likes die je koop zijn hoogstwaarschijnlijk nep-accounts en ook al zijn ze wel echt, dan nog zullen deze mensen niet geïnteresseerd zijn in jouw account. Deze mensen zullen dus jouw foto’s niet liken en nergens op reageren en jouw andere volgers zullen dit snel doorhebben. Accounts met veel likes maar weinig interactie zijn verdacht.

 

Promoot jouw account via andere kanalen

76. Deel jouw Instagram account via je andere kanalen
Deel jouw account op Facebook, Twitter, Pinterest, Snapchat, LinkedIn, Google+ of waar je maar actief bent.

77. Plaats een social button op jouw blog/website

78. Embed een Instagram slider op jouw blog/website

79. Promoot jouw Instagram account in een e-mail
De mensen op jouw e-maillijst zijn trouwe volgers. Natuurlijk vinden zij het leuk om jou ook op Instagram te volgen! Plaats een link in een nieuwsbrief en krijg meer volgers op Instagram.

80. Promoot jouw Instagram account op marketing materiaal
Heb jij visitekaartjes, flyers, brochures, banners of ander marketing materiaal? Plaats jouw Instagram-naam hierop.

81. Zet jouw Instagram account in je e-mail handtekening

82. Embed Instagram foto’s in je blog posts

83. Deel jouw Instagram foto’s op je andere kanalen.
Je kan natuurlijk alle foto’s die je op Instagram plaatst ook op andere sociale media, zoals Facebook plaatsen, maar je kan ook een selectie maken. Plaats bijvoorbeeld elke maand de 5 populairste foto’s. Zo houdt ieder sociale medium zijn meerwaarde, maar laat je wel zien hoe leuk jouw Instagram account is en geef je ze een reden om je ook daar te volgen.

84. Geef mensen een reden om je te volgen.
Warom moeten zij jou op Instagram volgen als ze je ook al op Facebook, twitter of Pinterest volgen? Geef hen een reden. Bijvoorbeeld omdat je op Instagram speciale kortingscodes of winacties plaatst. Of omdat je hier leuke behind the scènes foto’s plaatst.

85. Plaats een Instagram tab op je Facebook pagina

86. Volg jouw eigen vrienden op Instagram
Op Facebook en LinkedIn heb je waarschijnlijk meer vrienden dan je denkt. Een groot deel van deze vrienden zit ook op Instagram. Volg hen in de hoop dat ze je terug volgen. Vooral in het begin zullen zij jou helpen aan meer volgers en likes.

87. Connect jouw Instagram account met je contactlijst

Last but not least…

88. BE HUMAN

 

Heb jij nog meer tips om meer volgers op instagram te krijgen? Deel ze hieronder met ons!

Oh en, volg je zakenmeisje al op instagram? Doen! Hier deel ik inspirerende quotes, geef ik een kijkje in het leven van een zakenmeisje en motiveer ik jou om aan de slag te gaan.

 

download-de-instagram-checklist

Save